Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 3892
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 L10 P5 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Bogusław Dołęga
Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu niezawodności i diagnostyki technicznej urządzeń awioniki
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu student zostaje zapoznany z teorią niezawodności i diagnostyki technicznej w odniesieniu do systemów lotniczych. Student przyswaja i wykorzystuje wiedzę z zakresu diagnostyki technicznej i niezawodności, niezawodności systemów awioniki i ich modeli diagnostycznych, metod syntezy: systemów awioniki tolerujących uszkodzenia, sprzętowych i analitycznych metod wykrywania i identyfikacji uszkodzeń, lokalizacji uszkodzeń również przy niepewności informacji, a także metod integracji systemów diagnostyki z uwzględnieniem jego rekonfiguracji.
1 | Bucior J. | Podstawy Niezawodności | Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej. | 1989 |
2 | Korbicz J., Kościelny J.M. i inni | Diagnostyka procesów | WNT. | 2002 |
3 | Żółtowski B. | Podstawy diagnostyki Maszyn | Wyd.Uczelniane ATR w Bydgoszczy. | 1996 |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestr szósty studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: matematyka, informatyka, podstawy automatyki i teorii sterowania oraz wyposażenia pokładowego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wykorzystując umiejętności z zakresu matematyki i informatyki student powinien umieć dokonywać analizy i syntezy systemów sterowania oraz wyposażenia pokładowego statków powietrznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien mieć świadomość odpowiedzialności inżyniera za podejmowane działania w odniesieniu do ich wpływu na rozwój lotnictwa oraz środowisko.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | ma podstawową wiedzę niezbędną do tworzenia różnych rodzajów opisów urządzeń awioniki, jako systemów integrujących obszary wiedzy technicznej | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny, sprawozdanie z projektu | ||
02 | Posiada uporządkowaną wiedzę podbudowaną teoretycznie umożliwiającą tworzenie i analizę modeli behawioralnych, strukturalnych oraz funkcjonalnych systemów awioniki | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny, sprawozdanie z projektu | ||
03 | Orientuje się w tendencjach zmian technologii używanych w systemach awioniki | wykład | zaliczenie cz. pisemna | ||
04 | Posiada wiedzę niezbędną do analizy i planowania zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń awioniki z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | referat pisemny, sprawozdanie z projektu | ||
05 | Potrafi dokonać analizy i syntezy zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń awioniki z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności | laboratorium, projekt indywidualny | raport pisemny, sprawozdanie z projektu | ||
06 | Potrafi opracować dokumentację analizy i syntezy zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń awioniki z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności | laboratorium, projekt indywidualny | raport pisemny, sprawozdanie z projektu | ||
07 | Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment diagnostyczny urządzeń awioniki | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny | ||
08 | Mając świadomość konsekwencji podejmowanych działań rozumie potrzebę samokształcenia oraz współdziałania w zespole przy realizacji rozbudowanych systemów technicznych | laboratorium, projekt zespołowy, | obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01-04 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
7 | TK02 | W05-06 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK08 | |
7 | TK03 | W07-09 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
7 | TK04 | W10 | MEK04 MEK07 | |
7 | TK05 | W11-W13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
7 | TK06 | L02 | MEK04 | |
7 | TK07 | L03 | MEK02 MEK05 | |
7 | TK08 | L04 | MEK01 MEK07 | |
7 | TK09 | L05 | MEK02 MEK07 | |
7 | TK10 | L06 | MEK02 MEK07 | |
7 | TK11 | L07 | MEK02 MEK06 MEK07 | |
7 | TK12 | P01 | MEK05 MEK06 MEK07 | |
7 | TK13 | P02 | MEK05 MEK06 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
5.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 7) | |||
Zaliczenie (sem. 7) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest pozytywne napisanie kolokwium końcowego |
Laboratorium | Ocena wystawiana jest jako średnia z ocen zaliczających poszczególne ćwiczenia laboratoryjne. Wymagane jest pozytywne zaliczenie każdego ćwiczenia. Ocena z danego ćwiczenia obejmuje ocenę przygotowania teoretycznego oraz opracowanie wyników końcowych w formie sprawozdania. Wykonanie ćwiczenia wpływa na uzyskaną ocenę końcową |
Projekt/Seminarium | Warunkiem uzyskania zaliczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej będącej średnią z ocen obydwu projektów, przy czym obie oceny muszą być pozytywne. |
Ocena końcowa | Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest pozytywne napisanie kolokwium końcowego wykładu oraz uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń oraz zajęć projektowych |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
2 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |