logo
Karta przedmiotu
logo

Niezawodność i diagnostyka urządzeń awioniki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 3892

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 L10 P5 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Bogusław Dołęga

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu niezawodności i diagnostyki technicznej urządzeń awioniki

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu student zostaje zapoznany z teorią niezawodności i diagnostyki technicznej w odniesieniu do systemów lotniczych. Student przyswaja i wykorzystuje wiedzę z zakresu diagnostyki technicznej i niezawodności, niezawodności systemów awioniki i ich modeli diagnostycznych, metod syntezy: systemów awioniki tolerujących uszkodzenia, sprzętowych i analitycznych metod wykrywania i identyfikacji uszkodzeń, lokalizacji uszkodzeń również przy niepewności informacji, a także metod integracji systemów diagnostyki z uwzględnieniem jego rekonfiguracji.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bucior J. Podstawy Niezawodności Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej. 1989
2 Korbicz J., Kościelny J.M. i inni Diagnostyka procesów WNT. 2002
3 Żółtowski B. Podstawy diagnostyki Maszyn Wyd.Uczelniane ATR w Bydgoszczy. 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestr szósty studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: matematyka, informatyka, podstawy automatyki i teorii sterowania oraz wyposażenia pokładowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wykorzystując umiejętności z zakresu matematyki i informatyki student powinien umieć dokonywać analizy i syntezy systemów sterowania oraz wyposażenia pokładowego statków powietrznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien mieć świadomość odpowiedzialności inżyniera za podejmowane działania w odniesieniu do ich wpływu na rozwój lotnictwa oraz środowisko.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma podstawową wiedzę niezbędną do tworzenia różnych rodzajów opisów urządzeń awioniki, jako systemów integrujących obszary wiedzy technicznej wykład, laboratorium, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny, sprawozdanie z projektu
02 Posiada uporządkowaną wiedzę podbudowaną teoretycznie umożliwiającą tworzenie i analizę modeli behawioralnych, strukturalnych oraz funkcjonalnych systemów awioniki wykład, laboratorium, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny, sprawozdanie z projektu
03 Orientuje się w tendencjach zmian technologii używanych w systemach awioniki wykład zaliczenie cz. pisemna
04 Posiada wiedzę niezbędną do analizy i planowania zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń awioniki z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności wykład, laboratorium, projekt indywidualny referat pisemny, sprawozdanie z projektu
05 Potrafi dokonać analizy i syntezy zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń awioniki z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności laboratorium, projekt indywidualny raport pisemny, sprawozdanie z projektu
06 Potrafi opracować dokumentację analizy i syntezy zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń awioniki z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności laboratorium, projekt indywidualny raport pisemny, sprawozdanie z projektu
07 Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment diagnostyczny urządzeń awioniki laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny
08 Mając świadomość konsekwencji podejmowanych działań rozumie potrzebę samokształcenia oraz współdziałania w zespole przy realizacji rozbudowanych systemów technicznych laboratorium, projekt zespołowy, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do zagadnień niezawodności i diagnostyki, Podstawowe definicje i określenia niezawodności, Wskaźniki niezawodności, Niezawodność systemów lotniczych, Struktury niezawodnościowe i modele diagnostyczne systemów, Czynnik ludzki w niezawodności i diagnostyce układów lotniczych W01-04 MEK01 MEK03 MEK04
7 TK02 Klasyfikacja metod oceny i kształtowania niezawodności układów lotniczych, Wymagania, konstrukcja i montaż sprzętu i wyposażenia z uwzględnieniem bezpieczeństwa. W05-06 MEK01 MEK02 MEK04 MEK08
7 TK03 Przegląd metod detekcji uszkodzeń urządzeń lotniczych, Podstawy lokalizacji uszkodzeń, Działanie, funkcje i stosowanie sprzętu do dokonywania ogólnej kontroli urządzeń lotniczych W07-09 MEK01 MEK02 MEK04
7 TK04 Techniki inspekcji i prowadzenia napraw, W10 MEK04 MEK07
7 TK05 Procedury obsługowe, Centralne komputery obsługowe, dane i biblioteki elektroniczne, Diagnostyka systemów lotniczych z wykorzystaniem rejestracji eksploatacyjnej. W11-W13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
7 TK06 Analiza niezawodności wybranego systemu sterowania i nawigacji L02 MEK04
7 TK07 Opracowanie i analiza modelu uszkodzeń wybranego systemu sterowania samolotem L03 MEK02 MEK05
7 TK08 Detekcja uszkodzeń – metody bazujące na analizie sygnałów pomiarowych L04 MEK01 MEK07
7 TK09 Detekcja uszkodzeń – wykorzystanie obserwatorów stanu L05 MEK02 MEK07
7 TK10 Detekcja uszkodzeń – równania parzystości L06 MEK02 MEK07
7 TK11 Lokalizacja uszkodzeń – system informacyjny, optymalizacja eksperymentu diagnostycznego L07 MEK02 MEK06 MEK07
7 TK12 Projekt układu diagnostyki urządzenia awioniki P01 MEK05 MEK06 MEK07
7 TK13 Analiza niezawodności wybranego w pierwszej części projektu urządzenia awioniki wraz z systemem diagnostyki P02 MEK05 MEK06 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 5.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest pozytywne napisanie kolokwium końcowego
Laboratorium Ocena wystawiana jest jako średnia z ocen zaliczających poszczególne ćwiczenia laboratoryjne. Wymagane jest pozytywne zaliczenie każdego ćwiczenia. Ocena z danego ćwiczenia obejmuje ocenę przygotowania teoretycznego oraz opracowanie wyników końcowych w formie sprawozdania. Wykonanie ćwiczenia wpływa na uzyskaną ocenę końcową
Projekt/Seminarium Warunkiem uzyskania zaliczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej będącej średnią z ocen obydwu projektów, przy czym obie oceny muszą być pozytywne.
Ocena końcowa Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest pozytywne napisanie kolokwium końcowego wykładu oraz uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń oraz zajęć projektowych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło Układ spadochronowy 2022
2 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021