logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy ekorozwoju

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej

Kod zajęć: 3853

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Agnieszka Stec

semestr 5: dr inż. Mariusz Starzec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zapoznanie studenta z zagadnieniami ekorozwoju.

Ogólne informacje o zajęciach: Aspekty historyczne powstawania koncepcji rozwoju zrównoważonego. Globalne problemy ludzkości. Racjonalne korzystanie z zasobów przyrodniczych. Energetyka w rozwoju zrównoważonym. Rozwój zrównoważony w rolnictwie i leśnictwie. Rozwój zrównoważony w przemyśle. Przegląd koncepcji i wskaźników rozwoju zrównoważonego. Przykłady stosowania zasad ekorozwoju w gospodarce. Konflikt zachowania efektu ekonomicznego, zaspokajania potrzeb społecznych i ochrony środowiska.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Borys T.: Wskaźniki ekorozwoju. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, . 1999.
2 Zwoździak J.: Człowiek, środowisko, zagrożenie. Oficyna Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2002
3 Kozłowski S. Ekorozwój Wydawnictwo PWN, Warszawa. 2000
4 Kozłowski S. Przyszłość ekorozwoju Wydawnictwo KUL, Lublin. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Borys T.: Wskaźniki ekorozwoju. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, . 1999.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawy algebry i programowania komputerów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza i umiejętności z matematyki i fizyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi rozwiązywać równania matematyczne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowe umiejętności współpracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada podstawową wiedzę przekazywaną podczas wykładów dotyczącą ekorozwoju wykład zaliczenie cz. pisemna K_W09+
K_W12++
K_W19+
K_K02++
K_K03+
T1A_W04+
P1A_W04++
P1A_W05+++
T1A_W05++
T1A_W08++
InzA_W03++
T1A_K01+
T1A_K02++
InzA_K01++
P1A_K05+
02 Ma świadomość ważności i przydatności wdrażania założeń ekorozwoju. Zna zagrożenia i konsekwencje związane z nieprzestrzeganiem zasad zrównoważonego rozwoju. wykład zaliczenie cz. pisemna K_K02+
T1A_K01+
P1A_K05+
03 Umie rozwiązywać problemy związane z ekorozwojem oraz potrafi zaproponować działania mające na celu poprawę stanu środowiska naturalnego ćwiczenia referat ustny K_U02+
K_U14+
K_U22+
T1A_U02+
P1A_U02+
T1A_U10++
InzA_U03++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Aspekty historyczne powstawania idei ekorozwoju. Globalne problemy ludzkości. Racjonalne korzystanie z zasobów przyrodniczych. Energetyka w rozwoju zrównoważonym. Rozwój zrównoważony w rolnictwie i leśnictwie. Rozwój zrównoważony w przemyśle. Przegląd koncepcji i wskaźników ekorozwoju. Przykłady stosowania zasad ekorozwoju w praktyce. Konflikt zachowania efektu ekonomicznego, zaspokajania potrzeb społecznych i ochrony środowiska. wykład, ćwiczenia MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład pisemne kolokwium
Ćwiczenia/Lektorat referat ustny
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z wykładu i ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Stec Rainwater and Greywater as Alternative Water Resources: Public Perception and Acceptability. Case Study in Twelve Countries in the World 2023
2 B. Piotrowska; D. Słyś; A. Stec Koryto odwodnieniowe 2023
3 D. Słyś; A. Stec New Bioretention Drainage Channel as One of the Low-Impact Development Solutions: A Case Study from Poland 2023
4 D. Słyś; A. Stec Financial and Social Factors Influencing the Use of Unconventional Water Systems in Single-Family Houses in Eight European Countries 2022
5 A. Mazur; D. Słyś; A. Stec Poziomy prysznicowy wymiennik ciepła 2020
6 A. Stec Sustainable water management in buildings: case studies from Europe 2020
7 D. Słyś; A. Stec Centralized or Decentralized Rainwater Harvesting Systems: A Case Study 2020
8 G. Hudáková; A. Stec; M. Zelenakova Rainwater Infiltration in Urban Areas 2020
9 A. Mazur; A. Stec An Analysis of Eco-Technology Allowing Water and Energy Saving in an Environmentally Friendly House—A Case Study from Poland 2019
10 A. Stec; M. Zelenakova An Analysis of the Effectiveness of Two Rainwater Harvesting Systems Located in Central Eastern Europe 2019
11 D. Słyś; A. Stec Zielone dachy i ściany. Projektowanie, wykonastwo, użytkowanie 2019
12 J. Dziopak; B. Piotrowska; D. Słyś; A. Stec Hydrological and financial model of rainwater harvesting system 2019