Cykl kształcenia: 2012/2013
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć: 3849
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L30 P15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.
Główny cel kształcenia: Przekazanie interdyscyplinarnej wiedzy na temat procesów powodujących degradację zbiorników wodnych wywołanych presją ekosystemu lądowego i procesów starzenia się zbiorników oraz sposobów ograniczenia tych niekorzystnych zjawisk poprzez zastosowanie właściwych metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na 6 semestrze studiów I stopnia w ramach bloku wybieralnego II w wymiarze 60 godz./sem. Obejmuje zajęcia audytoryjne (15h), laboratoryjne (30h) i projektowe (15h).
1 | Chełmicki W. | Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. | PWN, Warszawa. | 2002. |
2 | Kajak Z. | Hydrobiologia-Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. | PWN, Warszawa. | 1998. |
3 | Bajkiewicz-Grabowska E. | Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. | Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. | 2002. |
4 | Kentzer A. | Fosfor i jego biologicznie dostępne frakcje w osadach jezior różnej trofii. Rozprawa habilitacyjna. | Wydawnictwo UMK, Toruń. | 2001. |
5 | Wiśniewski R., Jankowski J. (red.) | Materiały konferencyjne z V Konferencji Nauk.-Tech.: Ochrona i rekultywacja jezior. Grudziądz 2004 | Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. | 2004. |
6 | Wiśniewski R., Piotrowiak J. (red.) | Materiały konferencyjne z VI Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. | Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. | 2007. |
7 | Wiśniewski R. (red.) | Materiały z VII Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. | Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. | 2010. |
1 | Piontek F. | Metody ustalania szkód i kosztów powodowanych degradacją zasobów wodnych i składowaniem odpadów. | Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok. | 1995. |
2 | Ostrowska A., Gawliński S., Szczubiałka Z. | Metody analizy i oceny właściwości gleb i roślin. | Dział Wydawnictw Instytutu Ochrony Środowiska, Warszawa. | 1991. |
3 | Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L. | Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. | 2000. |
4 | Håkanson L., Jansson M. | Principles of Lake Sedimentology, (Wydanie II). | The Blackburn Press, New Jersey. | 2002. |
1 | Publikacje naukowe obejmujące tematykę degradacji i rekultywacji zbiorników wodnych. | Z czasopism polskich i obcojęzycznych. | Dostępne w internecie.. |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na 6 semestr studiów I stopnia na kierunku Ochrona środowiska.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii środowiska, biologii, ochrony wód i gleby.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pozyskiwać samodzielnie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, oceniać ich rzetelność..
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespołach 2-3 osobowych.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada uporządkowaną wiedzę obejmującą charakterystykę zbiorników wodnych, przyczyny, uwarunkowania i skutki ich degradacji, potrafi określić główne źródła ładunków biogenów, zna wskaźniki poziomu trofii i podstawy klasyfikacji stanu troficznego jezior. | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W009++ K_W011+++ K_U016+ |
T1A_W04++ P1A_W04++ P1A_W05+ T1A_W07+ P1A_U01+ T1A_U08+ |
02 | Posiada wiedzę w zakresie metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych. Potrafi omówić możliwości techniczne, efekty i ograniczenia głównych metod rekultywacji. | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W011+++ K_W012++ |
P1A_W04+ T1A_W04++ P1A_W05++ T1A_W05++ T1A_W07++ |
03 | Potrafi wyszukiwać informacje w internetowych bazach danych i publikacjach naukowych z zakresu przeprowadzonych rekultywacji zbiorników wodnych, interpretować uzyskane informacje i przygotować oraz przedstawić w postaci ustnej prezentacji. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W011++ K_W012+++ K_U001+++ K_U006++ K_K002++ |
P1A_W04+ T1A_W04++ P1A_W05++ T1A_W05++ T1A_W07++ P1A_U02++ T1A_U04++ P1A_U11++ T1A_K01++ |
04 | Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy w celu ogólnej orientacji w aktualnych trendach rozwojowych w zakresie rozwiązań technicznych i sposobów rekultywacji zbiorników wodnych. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K001++ |
T1A_K01+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-W07 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK02 | L01-L07 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK03 | P01-P07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
6.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
12.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Obecność na wykładach. Zaliczenie pisemne. |
Laboratorium | Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie sprawozdań. |
Projekt/Seminarium | Poprawne przygotowanie projektu i przedstawienie w postaci prezentacji. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = ocena z zaliczenia pisemnego x 0,6 + ocena prezentacji projektu x 0,4. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie