logo
Karta przedmiotu
logo

Rekultywacja zbiorników wodnych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 3849

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L30 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie interdyscyplinarnej wiedzy na temat procesów powodujących degradację zbiorników wodnych wywołanych presją ekosystemu lądowego i procesów starzenia się zbiorników oraz sposobów ograniczenia tych niekorzystnych zjawisk poprzez zastosowanie właściwych metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na 6 semestrze studiów I stopnia w ramach bloku wybieralnego II w wymiarze 60 godz./sem. Obejmuje zajęcia audytoryjne (15h), laboratoryjne (30h) i projektowe (15h).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chełmicki W. Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. PWN, Warszawa. 2002.
2 Kajak Z. Hydrobiologia-Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. PWN, Warszawa. 1998.
3 Bajkiewicz-Grabowska E. Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. 2002.
4 Kentzer A. Fosfor i jego biologicznie dostępne frakcje w osadach jezior różnej trofii. Rozprawa habilitacyjna. Wydawnictwo UMK, Toruń. 2001.
5 Wiśniewski R., Jankowski J. (red.) Materiały konferencyjne z V Konferencji Nauk.-Tech.: Ochrona i rekultywacja jezior. Grudziądz 2004 Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. 2004.
6 Wiśniewski R., Piotrowiak J. (red.) Materiały konferencyjne z VI Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. 2007.
7 Wiśniewski R. (red.) Materiały z VII Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. 2010.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Piontek F. Metody ustalania szkód i kosztów powodowanych degradacją zasobów wodnych i składowaniem odpadów. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok. 1995.
2 Ostrowska A., Gawliński S., Szczubiałka Z. Metody analizy i oceny właściwości gleb i roślin. Dział Wydawnictw Instytutu Ochrony Środowiska, Warszawa. 1991.
3 Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L. Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. 2000.
4 Håkanson L., Jansson M. Principles of Lake Sedimentology, (Wydanie II). The Blackburn Press, New Jersey. 2002.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Publikacje naukowe obejmujące tematykę degradacji i rekultywacji zbiorników wodnych. Z czasopism polskich i obcojęzycznych. Dostępne w internecie..

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja studenta na 6 semestr studiów I stopnia na kierunku Ochrona środowiska.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii środowiska, biologii, ochrony wód i gleby.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pozyskiwać samodzielnie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, oceniać ich rzetelność..

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespołach 2-3 osobowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada uporządkowaną wiedzę obejmującą charakterystykę zbiorników wodnych, przyczyny, uwarunkowania i skutki ich degradacji, potrafi określić główne źródła ładunków biogenów, zna wskaźniki poziomu trofii i podstawy klasyfikacji stanu troficznego jezior. wykład, laboratorium, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W009++
K_W011+++
K_U016+
T1A_W04++
P1A_W04++
P1A_W05+
T1A_W07+
P1A_U01+
T1A_U08+
02 Posiada wiedzę w zakresie metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych. Potrafi omówić możliwości techniczne, efekty i ograniczenia głównych metod rekultywacji. wykład, laboratorium, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W011+++
K_W012++
P1A_W04+
T1A_W04++
P1A_W05++
T1A_W05++
T1A_W07++
03 Potrafi wyszukiwać informacje w internetowych bazach danych i publikacjach naukowych z zakresu przeprowadzonych rekultywacji zbiorników wodnych, interpretować uzyskane informacje i przygotować oraz przedstawić w postaci ustnej prezentacji. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W011++
K_W012+++
K_U001+++
K_U006++
K_K002++
P1A_W04+
T1A_W04++
P1A_W05++
T1A_W05++
T1A_W07++
P1A_U02++
T1A_U04++
P1A_U11++
T1A_K01++
04 Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy w celu ogólnej orientacji w aktualnych trendach rozwojowych w zakresie rozwiązań technicznych i sposobów rekultywacji zbiorników wodnych. projekt indywidualny prezentacja projektu K_K001++
T1A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Strefy, podział, typy miktyczne jezior, podział zbiorników zaporowych, cechy różniące zbiorniki zaporowe od jezior, parametry morfometryczne zbiorników wodnych. Przyczyny i efekty eutrofizacji. Klasyfikacja stanu troficznego jezior. Wskaźniki poziomu trofii. Podatność zbiorników wodnych na degradację. Wpływ zlewni na przyśpieszenie degradacji zbiorników wodnych. Kryteria oceny obciążenia zbiorników biogenami. Krążenie i przemiany substancji biogennych w środowisku wodnym. Osady denne – miejsce depozycji substancji chemicznych. Zasilanie wewnętrzne i jego rola w procesie eutrofizacji. Zabiegi ochronne w zlewni zbiornika. Techniczne metody rekultywacji: wymiana wody w zbiorniku lub samego hypolimnionu, bagrowanie osadów dennych, napowietrzanie wody w zbiorniku - możliwości techniczne i ograniczenia. Metody biologiczne: biomanipulacja, biostruktury. Chemiczna inaktywacja fosforanów w osadach dennych: metoda Riplox, zastosowanie związków żelaza, glinu, wapnia, lantanu – efekty i ograniczenia. Zakwaszenie jezior. W01-W07 MEK01 MEK02
6 TK02 Symptomy degradacji zbiornika rzeszowskiego oraz metodyka pobierania próbek osadów dennych do badań laboratoryjnych - zajęcia terenowe. Równowagowe stężenie fosforanów EPC-0 pomiędzy sorpcją i wydzielaniem. Wpływ związków żelaza na retencję fosforanów w osadach dennych. Wpływ związków wapnia na retencję fosforanów w osadach dennych. Uwodnienie osadów dennych i zawartość substancji rozpuszczonych w wodzie interstycjalnej. Przygotowanie i analiza fizyczno-chemiczna osadów dennych. L01-L07 MEK01 MEK02
6 TK03 Obciążenie zewnętrzne zbiorników wodnych – główne źródła ładunków biogenów i możliwości ich szacowania. Wielkości „dopuszczalnych” i „niebezpiecznych” ładunków fosforu i azotu dla zbiorników wodnych według modelu statycznego i hydraulicznego Vollenweidera. Retencja w zbiorniku, w toni wodnej, depozycja w osadach dennych. Projekt rekultywacji zbiornika wodnego w formie pracy przeglądowej i ustnej prezentacji zawierający m.in.: rozpoznanie warunków zasilania wybranego polskiego jeziora lub zbiornika zaporowego, identyfikację zagrożeń środowiska zbiornika, ocenę zastosowanych oraz własną koncepcję rozwiązań ochronnych i rekultywacyjnych. P01-P07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 6.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 12.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładach. Zaliczenie pisemne.
Laboratorium Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie sprawozdań.
Projekt/Seminarium Poprawne przygotowanie projektu i przedstawienie w postaci prezentacji.
Ocena końcowa Ocena końcowa = ocena z zaliczenia pisemnego x 0,6 + ocena prezentacji projektu x 0,4.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie