logo
Karta przedmiotu
logo

Alternatywne źródła energii

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 3848

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. Vyacheslav Pisarev

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student ma wiedzę na temat systemów energii geotermalnej i pomp ciepła stosowanych w energetyce zawodowej i pozostałym obszarze.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot daje informację o głównych przemianach realizowanych podczas pozyskiwania energii cieplnej z źródeł geotermalnych oraz transformacji ciepła z wykorzystaniem pomp ciepła, zarówno sprężarkowych jaki i innych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Rubik Pompy ciepła. Poradnik COBRTI Instal. 2005
2 A. Pawitojc; W. Targański; Z. Bońca Odzysk ciepła w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych MASTA Gdańsk. 1998
3 R. Sobański; M. Kabat, W. Nowak Jak pozyskać ciepło z Ziemi . 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Rubik Pompy ciepła. Poradnik COBRTI Instal. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 V. Pisarev Alternatywne źródła energii. Instalacjie z pompami ciepłą OW. Politechnika Rzeszowska. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Obecność na zajęciach wykładowych i projektowych. Wykonanie i obrona projektu. Zaliczenie z całości materiału.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych przemian realizowanych w trakcie działania pomp ciepła oraz systemów geotermalnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego analizowania zjawisk zachodzących w systemach geotermalnych i pomp ciepła.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność powiązania działania analizowanych systemów z wpływem na środowisko przyrodnicze i społeczne.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna źródła energii odnawialnej wykład, ćwiczenia problemowe, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_W012+
K_K001+
T1A_W05
P1A_W05
T1A_K01
P1A_K05
02 potrafi rozpoznawać schematy systemów geotermalnych i pomp ciepła wykład problemowy, ćwiczenia techniczne, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_W019+
K_U019+
K_K002++
T1A_W04
P1A_W04
T1A_W05
P1A_W05
P1A_U11
T1A_U15
T1A_U16
T1A_K01
P1A_K05
03 potrafi określić zapotrzebowanie na ciepło i zużycie energii przez wybrane systemy pomp ciepła i geotermalne. wykład problemowy, ćwiczenia techniczne prezentacja projektu K_U018+
K_U021+
K_K005+
T1A_U12
T1A_U15
T1A_K01
P1A_K05

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Zadania i znaczenie pomp cieplnych oraz urządzeń geotermalnych w gospodarce. Podział pomp ciepła. TK01 MEK01
4 TK02 Termodynamiczne podstawy działania pomp ciepła. TK02 MEK01
4 TK03 Sprężarkowe pompy ciepła, budowa i zasada działania. TK03 MEK02
4 TK04 Czynniki robocze, właściwości i zastosowanie. TK04 MEK02
4 TK05 Źródła ciepła niskotemperaturowego i sposoby jego pozyskania. TK05 MEK03
4 TK06 Skojarzone wykorzystanie w gospodarce wód geotermalnych i złóż gazu ziemnego. TK06 MEK02
4 TK07 Osprzęt i automatyka systemów geotermalnych. TK07 MEK01
4 TK08 Podziemne magazynowanie energii cieplnej. Układy hybrydowe. TK08 MEK02
4 TK09 Odzysk ciepła gruntu do ogrzewania i przygotowania c.w.u. Charakterystyka geotermicznych źródeł ciepła. TK09 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie części pisemnej zajęć stanowi 35% całości oceny. Na zajęciach nie można korzystać z materiałów.
Projekt/Seminarium Obrona ustna projektu. Ocena z obrony stanowi 50% oceny końcowej.
Ocena końcowa Jest sumą udziałów zaliczenia z wykładów (35%), ćwiczeń (15%) i zaliczenia projektu (50%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie