logo
Karta przedmiotu
logo

Programowanie w języku C++

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki

Kod zajęć: 383

Status zajęć: obowiązkowy dla programu AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C15 L15 P15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Grzegorz Hałdaś

Terminy konsultacji koordynatora: wg harmonogramu pracy.

semestr 3: dr inż. Mariusz Mączka , termin konsultacji wg harmonogramu pracy.

semestr 3: dr hab. inż. prof. PRz Maciej Kusy , termin konsultacji wg harmonogramu pracy.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest osiągnięcie podstawowej wiedzy z języka C++.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z składnią języka C++, technik programowania obiektowego oraz realizacji praktycznej w wybranym środowisku programistycznym. Realizacja tego celu odbywa się w czasie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Materiały dydaktyczne: https://ghaldas.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania/programowanie-w-jezyku-c

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stroustrup Bjarne Język C++. Kompendium wiedzy Helion, Gliwice. 2014
2 Grębosz Jerzy Symfonia C++ standard Wydawnictwo „Edition 2000”, Kraków. 2005
3 Prata Stephen Język C++. Szkoła programowania Wydanie V, Helion, Gliwice. 2012
4 Grębosz Jerzy Symfonia C++ Oficyna Kallimach, Kraków. 1993
5 Stroustrup Bjarne Język C++ WNT, Warszawa. 1994
6 Hansen Tony L. C++. Zadania i odpowiedzi WNT, Warszawa. 1994
7 Grębosz Jerzy Pasja C++ Oficyna Kallimach, Kraków. 1997
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hansen Tony L. C++. Zadania i odpowiedzi WNT, Warszawa. 1994
2 Vandevoorde David Język C++. Ćwiczenia i rozwiązania WNT, Warszawa. 2001
3 Delannoy Claude Ćwiczenia z języka C++. Programowanie obiektowe WNT, Warszawa. 1993
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kernighan Brian W., Ritchie Dennis M. Język ANSI C, WNT, Warszawa. 1994
2 Delannoy Claude Ćwiczenia z języka C WNT, Warszawa. 1993
3 Eckel Bruce Thinking in C++. Edycja polska Wyd. Helion, Gliwice. 2002
4 Stroustrup Bjarne Projektowanie i rozwój języka C++ WNT, Warszawa. 1996
5 Lippman Stanley B. Podstawy języka C++ WNT, Warszawa. 1996
6 Kain Eugene Od C do C++ Wyd. Helion, Gliwice. 1993

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z algorytmiki, programowania proceduralnego i strukturalnego.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu języka C.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi stworzyć projekt w wybranym środowisku programistycznym. Potrafi definiować struktury danych i funkcje operujące na tych strukturach. Potrafi korzystać z standardowych bibliotek.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Analizuje gotowy kod programu wykład egzamin cz. pisemna
02 Projektuje proste aplikacje wykorzystujące techniki programowania obiektowego. wykład, laboratorium, projekt indywidualny, ćwiczenia egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_W04+
K_U08+++
K_K03+++
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
03 Opracowuje na podstawie specyfikacji proste aplikacje wykorzystujące techniki programowania obiektowego. laboratorium, ćwiczenia zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. ustna

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do programowania w języku C++. Lektura prostych programów. Wprowadzenie pojęcia strumienia. W01,L01,C01 MEK01
3 TK02 Struktury i klasy: działanie na obiektach, metody: deklarowanie i definiowanie. Wskaźnik this. Składnik statyczny klasy. W02,L02,C02 MEK01 MEK02
3 TK03 Hermetyzacja, enkapsulacja W03,L02,L03,C03 MEK01 MEK03
3 TK04 Przesłanianie nazw zmiennych i funkcji. Przeładowanie nazw funkcji. Argumenty domyślne funkcji. Wprowadzenie do konstruktora W03,W04,L03,C03 MEK01 MEK03
3 TK05 Konstruktor. Destruktor. Dynamiczna alokacja pamięci. W05,L03,L04,C04,C05 MEK01 MEK03
3 TK06 Lista inicjalizacyjna konstruktora. Konstruktor kopiujący. W06,W07,L03,L04,C03,C04 MEK01 MEK03
3 TK07 Funkcje zaprzyjaźnione. Zaprzyjaźnienie klas. W07,L03,L04,C03,C04 MEK01 MEK03
3 TK08 Przeładowanie operatorów: liczba argumentów; operator jako funkcja zwykła, jako metoda. W08,L04,C03,C04 MEK01 MEK03
3 TK09 Przeładowanie operatora = dla kanonicznej postaci klasy. Przeładowanie operatorów >> << dla standardowych strumieni we/wy. W09,L04,L05,C04,C05 MEK01 MEK03
3 TK10 Przegląd metod standardowej biblioteki strumieni we/wy. Strumienie plikowe. W10,L05,L06 MEK01 MEK03
3 TK11 Dziedziczenie: istota dziedziczenia; sposoby deklaracji; dostęp do składowych. W11,L07,C06 MEK01 MEK03
3 TK12 Konstruktory i operator przypisania w warunkach dziedziczenia. Wieloznaczność przy wielokrotnym dziedziczeniu. W12,L07,C06 MEK01
3 TK13 Funkcje wirtualne. Wirtualny destruktor. W13,L07,C07 MEK01
3 TK14 Klasa abstrakcji. Wirtualna klasa podstawowa. W14, C07 MEK01
3 TK15 Wzorce (szablony) klas. W15, C07 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 9.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin w formie testu i zadań.
Ćwiczenia/Lektorat Średnia ocen z kolokwiów i odpowiedzi ustnych na poszczególnych zajęciach.
Laboratorium Średnia ocen za opracowane programy i odpowiedzi ustne na poszczególnych zajęciach.
Projekt/Seminarium Ustna prezentacja i obrona projektu.
Ocena końcowa Ocena na podstawie wyniku z egzaminu lub średnia ocen z zajęć ćwiczeniowych, projektowych i laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Hałdaś; M. Mączka; S. Pawłowski QCL Active Area Modeling with a View to Being Applied to Chemical Substance Detection Systems 2023
2 G. Hałdaś; A. Kolek Optimization of gain region in mid-IR ( ≈ 5 μm) QCL 2022
3 G. Hałdaś; M. Mączka; S. Pawłowski Zastosowanie aproksymacji wielomianowej w symulacjach kwantowych laserów kaskadowych 2022
4 M. Bugajski; P. Gutowski; G. Hałdaś; A. Kolek; D. Pierścińska; G. Sobczak Linewidth Broadening in Short-Wavelength Quantum Cascade Lasers 2022
5 G. Hałdaś Implementation of non-uniform mesh in non-equilibrium Green’s function simulations of quantum cascade lasers 2019
6 G. Hałdaś; M. Mączka Calculations of transport parameters in semiconductor superlattices based on the Green\'s functions method in different Hamiltonian representations 2019
7 M. Bugajski; G. Hałdaś; A. Kolek Comparison of quantum cascade structures for detection of nitric oxide at ~ 5.2 μm 2019