logo
Karta przedmiotu
logo

Rekultywacja i remediacja gruntów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Grupa raportowa 1-1, Grupa raportowa 1-2, Grupa raportowa 2-1, Grupa raportowa 2-2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 3820

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Grupa raportowa 1-2, Grupa raportowa 2-2

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L25 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Ewa Czerwieniec

semestr 6: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy w zakresie fizykochemicznych i biologicznych metod remediacji gruntów.

Ogólne informacje o zajęciach: przedmiot realizowany na 6 semestrze w wymiarze 15 godzin wykładowych i 25 godzin laboratoryjnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Malina G. Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. 2014
2 Maciak F. Ochrona i rekultywacja środowiska Wyd. SGGW. 2003
3 Siuta J. Rekultywacja gruntów Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa. 1998
4 Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A. Remediacja i bioremediacja zanieczyszczonych wód i gruntów oraz wykorzystywanie modelowania i techni Wyd. Politechniki Poznańskiej. 2001
5 Buszkowski R., Kondzielski I., Szymański T. Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi Wyd. UMK toruń. 2002
6 Zadroga B., Olańczuk-Neyman K. Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego Wyd. Pol. Gdańskiej. 2002
7 Baran S. Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb Wyd. AR Lublin. 2000
8 Gworek B. i in. Technologie rekultywacji gleb IOŚ Warszawa. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczenie przedmiotu gleboznawstwo oraz rekultywacja ekosystemów wodnych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza z zakresu gleboznawstwa, chemii ogólnej i analitycznej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego przyswajania wiedzy

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę w zakresie zagrożeń i zmian w środowisku spowodowanych działalnością człowieka. Posiada znajomość parametrów gruntu i wie jak zinterpretować parametry substancji zanieczyszczających niezbędne do prawidłowego doboru technik remediacyjnych. Posiada wiedzę w zakresie głównych metod remediacji gruntów. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, sprawozdania z ćwiczeń K_W35++
T1A_W02++
02 Potrafi rozważyć możliwości techniczne, efekty i ograniczenia głównych metod remediacji gruntów. Potrafi ocenić istniejącą technikę remediacji oraz zaplanować monitoring tego procesu. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, sprawozdania z ćwiczeń K_U04+
T1A_U05+
03 Ma świadomość ważności zagadnień związanych z możliwością odzyskiwania i zagospodarowania gruntów zdegradowanych, rozumie potrzebę ich ciągłego aktualizowania. Potrafi pracować i współdziałać w grupie, przyjmując odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania, bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K02+
T1A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Regulacje prawne, definicje i podstawowe pojęcia w zakresie rekultywacji i remediacji gruntów (grunt, gleba, remediacja, rekultywacja, rewitalizacja itp.). Zanieczyszczenie gleb, stopnie i źródła zanieczyszczenia gleb. Degradacja a dewastacja, główne formy degradacji gleb. Etapy procesu remediacji gleb, wybór technologii remediacji. Podział i charakterystyka metod remediacji. Metody fizyko-chemiczne: Przemywanie - Soil Flushing/odmywanie gleby. Termiczna desorpcja. Chemiczne utlenianie. Oczyszczanie gleb metodą ekstrakcji rozpuszczalnikami. Ekstrakcja oparów - Soil Vapor Extraction (SVE). Ekstrakcja zanieczyszczeń gleb parą wodną. Przewietrzanie - Air Sparging. Metody biofizyczne: Sczerpywanie produktów naftowych (skimming, bioslurping). Biosparging. Biowentylacja (bioventing). Metody biologiczne: Bioremediacja podstawowa. Biostymulacja. Bioaugmentacja. Botaniczna remediacja – fitoremediacja. Remediacja wód gruntowych - technologia przepuszczalne bariery aktywne (PRB). W01-W15 MEK01 MEK02
6 TK02 Wybrane techniki identyfikacji oraz ilościowe oznaczanie składników zanieczyszczeń gruntu. Oczyszczanie gleb metodą ekstrakcji rozpuszczalnikami. L01-L25 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład na podstawie frekwencji
Laboratorium na podstawie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanych sprawozdań.
Ocena końcowa ocena z egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie