Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 3815
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Lis
Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek: 11:00-12:30, Środa: 11:00-12:30.
semestr 6: mgr inż. Monika Lubas
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z obciążeniami działającymi na podzespoły samolotu, schematami konstrukcyjnymi samolotu oraz ich powiązaniem z poszczególnymi rodzajami obciążeń.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia skupiają się na obciążeniach działających na statek powietrzny oraz na ich powiązaniem z poszczególnymi elementami struktury płatowca.
1 | Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. | Konstrukcja samolotów | WKŁ. Warszawa . | 1970 |
2 | Błażewicz W. | Budowa samolotów. Obciążenia | WPW, Warszawa. | 1976 |
3 | Cymerkiewicz R. | Budowa samolotów | WKŁ, Warszawa. | 1976 |
4 | Danilecki S. | Konstruowanie samolotów. Wyznaczanie obciążeń. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2004 |
5 | Szulżenko M.N., Mostowoj A.S. | Konstrukcja samolotów | WKŁ, Warszawa. | 1970 |
6 | European Aviation Safty Agency (EASA) | Certification Specification, CS: VLA, 22, 23, 25 | . |
1 | Skowron M. | Budowa samolotów. Obciążenia. Zbiór zadań. | WPW, Warszawa. | 1979 |
2 | Stafiej W. | Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców. | Politechnika Warszawska. | 2000 |
3 | Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa. | 1965 |
1 | Misztal F. | Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, Dział D, Obciążenia samolotu | PWN Warszawa. | 1958 |
2 | Sołtyk T. | Błędy i doświadczenia w konstrukcji samolotów | WKŁ Biblioteczka Skrzydlatej Polski, Warszawa. | 1986 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz ogólnej budowy samolotów.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Zainteresowanie techniką lotniczą. Umiejętność identyfikacji podzespołów struktury lotniczej oraz ich roli w statku powietrznym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera lotnictwa, w tym jego wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę z zakresu obciążeń działających na samolot. Zna podstawowe schematy statyczne struktur lotniczych. Potrafi określić wpływ materiału konstrukcyjnego na przyjęte rozwiązania konstrukcyjne. | Wykład | Zaliczenie wykładu |
K_W06++ K_W08+ K_W11+ K_W12+++ K_K02++ |
P6S_KR P6S_WG P6S_WK |
02 | Potrafi wyznaczyć obciążenia działające na płat samolotu oraz przebiegi sił wewnętrznych. Dla wybranych rodzajów struktur nośnych umie wymiarować przekroje poszczególnych elementów. | Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
K_U01+ K_U06+++ K_U12++ |
P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
6 | TK02 | W02 | MEK01 | |
6 | TK03 | W03 | MEK01 | |
6 | TK04 | W04 | MEK01 | |
6 | TK05 | W05 | MEK01 | |
6 | TK06 | W06 | MEK01 | |
6 | TK07 | W07 | MEK01 | |
6 | TK08 | L01-L07 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenia w formie pisemnej obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów. |
Laboratorium | Obejmuję weryfikację MEK02. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych i poważnych błędów rachunkowych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają błędy rachunkowe - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników. |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna oceny zaliczeniowej z wykładu oraz oceny końcowej z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
2 | T. Lis; N. Marszałek | The future of sustainable aviation fuels | 2022 |
3 | T. Kopecki; T. Lis; P. Mazurek | Experimental and Numerical Analysis of a Composite Thin-Walled Cylindrical Structures with Different Variants of Stiffeners, Subjected to Torsion | 2019 |