Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki
Kod zajęć: 372
Status zajęć: obowiązkowy dla programu AI - Sztuczna inteligencja
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Antoni Szczepański
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem na stronie https://aszczep.v.prz.edu.pl/
semestr 2: dr inż. Grzegorz Drałus , termin konsultacji : zgodnie z danymi na stronie pei.prz.edu.pl w zakładce plan zajęć
semestr 2: dr inż. Tomasz Kossowski
semestr 2: mgr inż. Paweł Szczupak
Główny cel kształcenia: Celem tego modułu kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami matematycznymi stosowanymi do analizy i rozwiązywania zadań matematyki komputerowej, zwanej dyskretną. Materiał dydaktyczny, realizowany w ramach tego przedmiotu, można podzielić na dwie zasadnicze części: kombinatorykę i teorię grafów. Studenci poznają definicje, właściwości i metody zliczania wybranych obiektów kombinatorycznych oraz niektóre zagadnienia teorii grafów, ilustrowane algorytmami.
Ogólne informacje o zajęciach: Priorytetem nauczania tego przedmiotu jest zwrócenie uwagi studentów na duże znaczenie matematyki w informatyce, w szczególności kombinatoryki i teorii grafów. Chociaż te działy matematyki można studiować w oderwaniu od informatyki, gdyż z powodzeniem istniały zanim pojawiły się komputery, to jednak dopiero połączenie technik komputerowych z teorią grafów i kombinatoryką przyczyniło się do dynamicznego rozwoju tych i jeszcze innych obszarów matematyki. Efektem tych wysiłków było opracowanie wielu nowych algorytmów, które znalazły zastosowanie do rozwiązywania problemów w różnych dziedzinach życia i techniki.
Materiały dydaktyczne: na stronie pei.prz.edu.pl - dostępne po zalogowaniu - login i hasło zostaną podane na laboratorium
Inne: mathworld.wolfram.com/topics/DiscreteMathematics.html
1 | Kenneth A. Ross, Charles R. B. Wright | Matematyka Dyskretna | Wydawnictwo naukowe PWN. | 2012 |
2 | Victor Bryant | Aspekty kombinatoryki | WNT, Warszawa. | 2007 |
3 | J. Wojciechowski, K. Pieńkosz | Grafy i sieci | PWN, Warszawa. | 2013 |
4 | R. J. Wilson | Wprowadzenie do teorii grafów | PWN, Warszawa. | 2012 |
5 | Zbignie Palka, Andrzej Ruciński | Wykłady z kombinatoryki | WNT, Warszawa. | 1998 |
1 | A. Szczepański | Biblioteka kombinatoryczno-grafowa dla programu Maxima | opracowanie prywatne. | 2021 |
2 | R. Dmytryszyn, G. Drałus | Matematyka dyskretna | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2002 |
3 | Witold Lipski | Kombinatoryka dla programistów | WNT. | 2009 |
4 | Jerzy Wałaszek | grafy: http://eduinf.waw.pl/inf/alg/001_search/0122.php | Tarnów. | 2017 |
1 | Kenneth A. Ross, Charles R. B. Wright | Matematyka dyskretna | PWN. | 2012 |
2 | https://discrete.openmathbooks.org/more/mdm/ch_basic-combinatorics.html | . |
Wymagania formalne: rejestracja na drugi semestr studiów inżynierskich
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: opanowanie podstaw algebry i rachunku macierzowego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność logicznego i algorytmicznego myślenia oraz zmysł kombinatoryczny
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: gotowość do systematycznej pracy i wytrwałość
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna różne sposoby zapisu permutacji oraz umie obliczać liczbę permutacji danego typu, znak permutacji oraz potrafi rozkładać permutacje na transpozycje i rozwiązywać równanie permutacyjne | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | zaliczenie pisemne, sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
02 | zna definicje podstawowych obiektów kombinatorycznych, potrafi je rozróżniać oraz zna podstawowe techniki zliczania takich obiektów i potrafi je stosować do rozwiązywania prostych zadań tekstowych | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | zaliczenie pisemne, sprawozdanie z laboratorium |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
03 | potrafi rozwiązywać jednorodne równania rekurencyjne liniowe pierwszego i drugiego rzędu metodą równania charakterystycznego oraz niejednorodne równania rekurencyjne liniowe pierwszego i drugiego rzędu metodą przewidywań | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
04 | potrafi zastosować arytmetykę boolowską do znajdywania maksymalnych zbiorów niezależnych wierzchołków i krawędzi, minimalnych pokryć wierzchołkowych i krawędziowych, minimalnych zbiorów dominujących | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
05 | potrafi wyznaczyć drzewo z kodu Prufera, umie obliczyć liczbę drzew rozpinających wykorzystując rachunek macierzowy, zna algorytmy Prima i Kruskala wyznaczania minimalnego drzewa rozpinającego | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
06 | potrafi metodą graficzną wyznaczyć wielomian chromatyczny grafu, a następnie jego liczbę chromatyczną i indeks chromatyczny oraz umie obliczać liczbę prawidłowych kolorowań jego wierzchołków i krawędzi | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin pisemny, zaliczenie pisemne, sprawozdanie z laboratorium |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
07 | zna twierdzenia rozstrzygające o istnieniu w grafie cyklów Eulera oraz Hamiltona | wykład, ćwiczenia rachunkowe | egzamin ustny |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
08 | zna twierdzenia dotyczące grafów płaskich oraz grafów na powierzchniach | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny |
K_W01++ K_U02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W1, W2, C1, L1, L2 | MEK01 | |
2 | TK02 | W3, W4, C2, L3 | MEK02 | |
2 | TK03 | W5, W6, C3, L4 | MEK03 | |
2 | TK04 | W7, C4 | MEK02 | |
2 | TK05 | W8, W9, C5, L5 | MEK04 | |
2 | TK06 | W10, W11, C6, L6 | MEK05 | |
2 | TK07 | W12, W13, C7, L7 | MEK06 | |
2 | TK08 | W14, C8 | MEK07 | |
2 | TK09 | W15 | MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
3.50 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
3.50 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
8.00 godz./sem. Inne: 7.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | za obecność i aktywność |
Ćwiczenia/Lektorat | za sprawdziany i aktywność na zajęciach |
Laboratorium | za sprawozdania |
Ocena końcowa | Przedmiot nie kończy się egzaminem, ale będzie zaliczenie wykładu. Na ocenę końcową z przedmiotu mają wpływ w równym stopniu oceny końcowe z wykładu, ćwiczeń i laboratorium komputerowego. Jeżeli ćwiczenia i laboratorium zaliczono (każde z osobna) na co najmniej 3,0, wówczas cały przedmiot będzie zaliczony. W razie wątpliwości, co do oceny końcowej, student zostanie przepytany ustnie przez koordynatora tego przedmiotu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Student może na egzaminie korzystać z notatek sporządzonych na wykładach, ćwiczeniach i laboratoriach. Zabrania się korzystać z laptopa, tableta i smartfona. Można używać sprzętowego kalkulatora.