logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka dyskretna 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 372

Status zajęć: obowiązkowy dla programu AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Antoni Szczepański

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem na stronie https://aszczep.v.prz.edu.pl/

semestr 2: dr inż. Grzegorz Drałus , termin konsultacji : zgodnie z danymi na stronie pei.prz.edu.pl w zakładce plan zajęć

semestr 2: dr inż. Tomasz Kossowski

semestr 2: mgr inż. Paweł Szczupak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem tego modułu kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami matematycznymi stosowanymi do analizy i rozwiązywania zadań matematyki komputerowej, zwanej dyskretną. Materiał dydaktyczny, realizowany w ramach tego przedmiotu, można podzielić na dwie zasadnicze części: kombinatorykę i teorię grafów. Studenci poznają definicje, właściwości i metody zliczania wybranych obiektów kombinatorycznych oraz niektóre zagadnienia teorii grafów, ilustrowane algorytmami.

Ogólne informacje o zajęciach: Priorytetem nauczania tego przedmiotu jest zwrócenie uwagi studentów na duże znaczenie matematyki w informatyce, w szczególności kombinatoryki i teorii grafów. Chociaż te działy matematyki można studiować w oderwaniu od informatyki, gdyż z powodzeniem istniały zanim pojawiły się komputery, to jednak dopiero połączenie technik komputerowych z teorią grafów i kombinatoryką przyczyniło się do dynamicznego rozwoju tych i jeszcze innych obszarów matematyki. Efektem tych wysiłków było opracowanie wielu nowych algorytmów, które znalazły zastosowanie do rozwiązywania problemów w różnych dziedzinach życia i techniki.

Materiały dydaktyczne: na stronie pei.prz.edu.pl - dostępne po zalogowaniu - login i hasło zostaną podane na laboratorium

Inne: mathworld.wolfram.com/topics/DiscreteMathematics.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kenneth A. Ross, Charles R. B. Wright Matematyka Dyskretna Wydawnictwo naukowe PWN. 2012
2 Victor Bryant Aspekty kombinatoryki WNT, Warszawa. 2007
3 J. Wojciechowski, K. Pieńkosz Grafy i sieci PWN, Warszawa. 2013
4 R. J. Wilson Wprowadzenie do teorii grafów PWN, Warszawa. 2012
5 Zbignie Palka, Andrzej Ruciński Wykłady z kombinatoryki WNT, Warszawa. 1998
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Szczepański Biblioteka kombinatoryczno-grafowa dla programu Maxima opracowanie prywatne. 2021
2 R. Dmytryszyn, G. Drałus Matematyka dyskretna Oficyna Wydawnicza PRz. 2002
3 Witold Lipski Kombinatoryka dla programistów WNT. 2009
4 Jerzy Wałaszek grafy: http://eduinf.waw.pl/inf/alg/001_search/0122.php Tarnów. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kenneth A. Ross, Charles R. B. Wright Matematyka dyskretna PWN. 2012
2 https://discrete.openmathbooks.org/more/mdm/ch_basic-combinatorics.html .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na drugi semestr studiów inżynierskich

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: opanowanie podstaw algebry i rachunku macierzowego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność logicznego i algorytmicznego myślenia oraz zmysł kombinatoryczny

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: gotowość do systematycznej pracy i wytrwałość

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna różne sposoby zapisu permutacji oraz umie obliczać liczbę permutacji danego typu, znak permutacji oraz potrafi rozkładać permutacje na transpozycje i rozwiązywać równanie permutacyjne wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie pisemne, sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
02 zna definicje podstawowych obiektów kombinatorycznych, potrafi je rozróżniać oraz zna podstawowe techniki zliczania takich obiektów i potrafi je stosować do rozwiązywania prostych zadań tekstowych wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie pisemne, sprawozdanie z laboratorium K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
03 potrafi rozwiązywać jednorodne równania rekurencyjne liniowe pierwszego i drugiego rzędu metodą równania charakterystycznego oraz niejednorodne równania rekurencyjne liniowe pierwszego i drugiego rzędu metodą przewidywań wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
04 potrafi zastosować arytmetykę boolowską do znajdywania maksymalnych zbiorów niezależnych wierzchołków i krawędzi, minimalnych pokryć wierzchołkowych i krawędziowych, minimalnych zbiorów dominujących wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
05 potrafi wyznaczyć drzewo z kodu Prufera, umie obliczyć liczbę drzew rozpinających wykorzystując rachunek macierzowy, zna algorytmy Prima i Kruskala wyznaczania minimalnego drzewa rozpinającego wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
06 potrafi metodą graficzną wyznaczyć wielomian chromatyczny grafu, a następnie jego liczbę chromatyczną i indeks chromatyczny oraz umie obliczać liczbę prawidłowych kolorowań jego wierzchołków i krawędzi wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium egzamin pisemny, zaliczenie pisemne, sprawozdanie z laboratorium K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
07 zna twierdzenia rozstrzygające o istnieniu w grafie cyklów Eulera oraz Hamiltona wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin ustny K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
08 zna twierdzenia dotyczące grafów płaskich oraz grafów na powierzchniach wykład, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny K_W01++
K_U02++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Definicja permutacji. Metody zapisu permutacji (funkcyjny, jedno- i dwuwierszowy, macierzowy, cyklowy, grafowy). Złożenie dwóch lub więcej permutacji. Transpozycja jako najprostsza permutacja. Przedstawienie permutacji w postaci złożenia transpozycji sąsiednich i niesąsiednich elementów. Permutacja odwrotna. Typ permutacji. Potęga i rząd permutacji. Liczba permutacji określonego typu. Permutacje nieporządki. Permutacje samoodwrotne - inwolucje. Permutacje parzyste i nieparzyste - znak permutacji i sposoby jego obliczania. Równania permutacyjne. W1, W2, C1, L1, L2 MEK01
2 TK02 Podstawowe techniki zliczania. Permutacje bez powtórzeń i z powtórzeniami. Kombinacje bez powtórzeń i z powtórzeniami. Wariacje bez powtórzeń i z powtórzeniami. Uporządkowane podziały zbioru. Podziały liczby. Kompozycje liczby. Zliczanie rozmieszczeń kul w pudełkach i dróg w kracie. Zasada włączania/wyłączania. Liczby Stirlinga pierwszego i drugiego rodzaju. W3, W4, C2, L3 MEK02
2 TK03 Równania rekurencyjne jednorodne i niejednorodne. Równanie charakterystyczne równania rekurencyjnego. Metoda przewidywań dla równania niejednorodnego. Przewidywanie rozwiązania szczególnego w przypadku, gdy funkcja niejednorodności jest iloczynem funkcji potęgowej i wielomianu. Rozwiązywanie problemów zliczania poprzez sprowadzenie ich do równania rekurencyjnego. Zliczanie permutacji, liczby ruchów potrzebnych do ułożenia wież Hanoi, zliczanie obszarów płaszczyzny, kompozycji liczby, podziałów zbioru. W5, W6, C3, L4 MEK03
2 TK04 Systemy reprezentantów ciągu podzbiorów. Definicja permanentu i sposoby jego obliczania. Rozwinięcie metodą Laplace'a. Wzór Rysera na obliczanie permanentu macierzy 0-1. Algorytm generowania wszystkich transversal. Zastosowanie permanentu do zliczania wariacji bez powtórzeń z ograniczeniami na występowanie liczb na danych pozycjach w wariacji oraz do zliczania rozmieszczeń wież na szachownicy z zabronionymi polami. W7, C4 MEK02
2 TK05 Niezależność w grafie. Zbiory niezależne wierzchołków i minimalne pokrycia wierzchołkowe. Wyznaczanie maksymalnych zbiorów niezależnych metodą algebry Boole'a. Niezależność krawędzi - skojarzenia. Minimalne zbiory dominujące wierzchołków. Minimalne pokrycia krawędziowe. Wyznaczanie pełnego skojarzenia w grafie dwudzielnym metodą drogi powiększającej. W8, W9, C5, L5 MEK04
2 TK06 Definicja i podstawowe własności drzew. Drzewa binarne. Metody kodowania drzew - prosty i odwrotny kod Prufera. Twierdzenie Cayley’a o liczbie drzew grafu pełnego Kn. Drzewa rozpinające grafu. Metody wyznaczania minimalnego drzewa rozpinającego (algorytm Prima i Kruskala). Wyznaczanie liczby drzew rozpinających grafu prostego w oparciu o macierz Laplace'a. W10, W11, C6, L6 MEK05
2 TK07 Kolorowanie grafów. Prawidłowe kolorowanie wierzchołków grafu. Liczba chromatyczna i wielomian chromatyczny grafu. Kolorowanie krawędzi - indeks chromatyczny. Wyznaczanie wielomianu chromatycznego metodami usuwania i dodawania krawędzi. W12, W13, C7, L7 MEK06
2 TK08 Drogi i cykle w grafach. Wyznaczanie liczby dróg określonej długości za pomocą macierzy sąsiedztw. Warunki istnienia cykli Eulera i Hamiltona. Problem chińskiego listonosza. Algorytm Flaury'ego dla cyklu Eulera. W14, C8 MEK07
2 TK09 Topologiczna teoria grafów. Grafy planarne. Twierdzenia Eulera dla grafów płaskich. Grafy na powierzchniach. W15 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 3.50 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.50 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Inne: 7.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład za obecność i aktywność
Ćwiczenia/Lektorat za sprawdziany i aktywność na zajęciach
Laboratorium za sprawozdania
Ocena końcowa Przedmiot nie kończy się egzaminem, ale będzie zaliczenie wykładu. Na ocenę końcową z przedmiotu mają wpływ w równym stopniu oceny końcowe z wykładu, ćwiczeń i laboratorium komputerowego. Jeżeli ćwiczenia i laboratorium zaliczono (każde z osobna) na co najmniej 3,0, wówczas cały przedmiot będzie zaliczony. W razie wątpliwości, co do oceny końcowej, student zostanie przepytany ustnie przez koordynatora tego przedmiotu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
Zadania.pdf
Zadania.pdf

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Student może na egzaminie korzystać z notatek sporządzonych na wykładach, ćwiczeniach i laboratoriach. Zabrania się korzystać z laptopa, tableta i smartfona. Można używać sprzętowego kalkulatora.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie