logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie osadnictwa wiejskiego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 37

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Janusz Pełczyński

semestr 4: dr inż. arch. Joanna Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania w zakresie osadnictwa wiejskiego i zabudowy wsi.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia służy przekazaniu podstawowej wiedzy na temat osadnictwa wiejskiego mającej praktyczne zastosowanie w projektowaniu architektonicznym. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chowaniec M. Budownictwo zagrodowe PK, Kraków . 1991
2 Czerwiński T. Budownictwo ludowe w Polsce Sport i Turystyka - MUZA SA. 2006
3 Thumens W. Zarys planowania osiedli wiejskich PWSZ. 1973
4 Tłoczek I. Polskie budownictwo drewniane Zakład Narodowy im. Ossolińskich. 1980
5 Wiśniewska M. Osadnictwo wiejskie Wyd. PW. 2007
6 Witebski Z. Budownictwo rolnicze T 1 i 2, Poradnik inżyniera i technika budowlanego Arkady. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw projektowania architektonicznego, architektury krajobrazu, konstrukcji, budownictwa ogólnego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętności w zakresie projektowania budynków mieszkalnych oraz ich otoczenia

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: świadomość roli architekta w tworzeniu środowiska zbudowanego, w umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład egzamin cz. pisemna K_W01+++
K_W02+++
K_W03+++
K_W05+++
K_W07+++
K_W10+++
K_W12+++
K_W13+++
K_W14+++
P6S_WG
P6S_WK
02 A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi wykład egzamin cz. pisemna K_W01+++
K_W02+++
K_W03+++
K_W05+++
K_W07+++
K_W10+++
K_W12+++
K_W13+++
K_W14+++
P6S_WG
P6S_WK
03 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_W03+++
K_W05+++
K_W07+++
P6S_WG
P6S_WK
04 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
05 A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
07 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
08 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
09 A.U7. porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
10 A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U03+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
11 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
12 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K_K03+++
P6S_KO
13 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K_K03+++
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Zarys rozwoju osadnictwa wiejskiego w ujęciu historycznym. Tradycyjna architektura ludowa, cechy regionalne W01-W03, P01-P04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK08 MEK13
4 TK02 Przyrodnicze podstawy lokalizacji osadnictwa wiejskiego. Przegląd form osadniczych w środowisku przyrodniczym na tle czynników społeczno-ekonomicznych W04, W05, P05-P08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK08 MEK13
4 TK03 Sieć osadnicza - typologia funkcjonalna W06, W07, P06-P08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK08
4 TK04 Siedlisko: definicja, lokalizacja względem osiedla i rozłogu pól. Wielkość, kształt i zagospodarowanie działki siedliskowej. W08, W09, P07-P10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK08 MEK13
4 TK05 Rozplanowanie budynków na działce siedliskowej, Projektowanie domu wiejskiego – strefy użytkowe, układy funkcjonalne. W10, W11, P11-P22 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12
4 TK06 Projektowanie budynków inwentarskich W12, W13, P23-P26 MEK01 MEK03 MEK04 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12
4 TK07 Projektowanie budynków i obiektów pomocniczych W14, W15, P27-P30 MEK01 MEK03 MEK04 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin pisemny
Projekt/Seminarium Elementy składowe oceny zaliczenia: klauzury, przeglądy oraz projekt. Projekty oceniane będą wg następujących kryteriów: Formalne (spełnienie warunków opracowania (terminy, forma); wykonanie pełnego zakresu opracowania), Wartości merytoryczne (oryginalność koncepcji/wartości artystyczne, prawidłowość merytoryczna zastosowanych rozwiązań, czytelność prezentacji i walory opracowania graficznego) i Obrona (umiejętność prezentacji pracy, skuteczność argumentacji przyjętych założeń koncepcyjnych i rozwiązań projektowych)
Ocena końcowa średnia ważona oceny z zaliczenia (0,55) i egzaminu (0,45)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak