logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie osadnictwa wiejskiego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 37

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P30 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Janusz Pełczyński

semestr 4: dr inż. arch. Joanna Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania w zakresie osadnictwa wiejskiego i zabudowy wsi.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia służy przekazaniu podstawowej wiedzy na temat osadnictwa wiejskiego mającej praktyczne zastosowanie w projektowaniu architektonicznym.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chowaniec M. Budownictwo zagrodowe PK, Kraków . 1991
2 Czerwiński T. Budownictwo ludowe w Polsce Sport i Turystyka - MUZA SA. 2006
3 Thumens W. Zarys planowania osiedli wiejskich PWSZ. 1973
4 Tłoczek I. Polskie budownictwo drewniane Zakład Narodowy im. Ossolińskich. 1980
5 Wiśniewska M. Osadnictwo wiejskie Wyd. PW. 2007
6 Witebski Z. Budownictwo rolnicze T 1 i 2, Poradnik inżyniera i technika budowlanego Arkady. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczenie sem. 3

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw projektowania architektonicznego, architektury krajobrazu, konstrukcji, budownictwa ogólnego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętności w zakresie projektowania budynków mieszkalnych oraz ich otoczenia

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: świadomość roli architekta w tworzeniu środowiska zbudowanego, w umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna historię i uwarunkowania rozwoju osadnictwa wiejskiego oraz zabudowy zagrodowej wykład, ćwiczenia terenowe, studium przypadku raport pisemny, egzamin cz. pisemna K_W54++
K_K02++
K_K03++
K_K12+++
K_K20+++
T1A_W04+++
InzA3W08+++
T1A_K01++
InzA1K02++
T1A_K04++
T1A_K07++
02 Potrafi analizować strukturę przestrzenną wsi jej uwarunkowania naturalne, gospodarcze, społeczne. wykład, ćwiczenia terenowe, studium przypadku, wycieczka dydaktyczna raport pisemny, egzamin cz. pisemna K_W54++
K_U22++
K_U24+++
K_K01++
K_K06+++
K_K12+
K_K20+++
T1A_W04+++
InzA3W08++
T1A_U01++
InzA8U16+
T1A_K01+
InzA1K02+++
T1A_K04++
03 Zna zasady kształtowania zagospodarowania siedliska. Potrafi analizować uwarunkowania działki siedliskowej, wykorzystywać jej atuty, ograniczać wpływ cech niekorzystnych. wykład, projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna, wycieczka dydaktyczna prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K_W08++
K_W11+++
K_W23+++
K_W27+++
K_W48++
K_W54++
K_U04+++
K_U21+++
K_U22+++
K_U24+++
K_U60+++
K_K01++
K_K14+++
K_K20++
T1A_W04+++
InzA2W07+++
InzA3W08++
T1A_U01++
InzA7U15+++
InzA8U16++
T1A_K01+
InzA1K02+++
T1A_K04+++
T1A_K07+
04 Potrafi projektować wiejski dom wielopokoleniowy, budynki inwentarskie, składowe i pomocnicze wykład, projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna, wycieczka dydaktyczna prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K_W08+
K_W11+
K_W23++
K_W27+++
K_W48++
K_W54++
K_U04++
K_U21+++
K_U22++
K_U24++
K_U60+++
K_K01++
K_K02++
K_K03++
K_K06+++
K_K12+++
K_K14++
K_K20+++
K_K21+++
K_K23+++
T1A_W04+++
InzA2W07+++
InzA3W08+++
T1A_U01++
InzA7U15++
InzA8U16+++
T1A_K01+
InzA1K02+++
T1A_K04+++
T1A_K07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Zarys rozwoju osadnictwa wiejskiego w ujęciu historycznym. Tradycyjna architektura ludowa, cechy regionalne W01-W03, P01-P04 MEK01
4 TK02 Przyrodnicze podstawy lokalizacji osadnictwa wiejskiego. Przegląd form osadniczych w środowisku przyrodniczym na tle czynników społeczno-ekonomicznych W04, W05, P05-P08 MEK02
4 TK03 Sieć osadnicza - typologia funkcjonalna W06, W07, P06-P08 MEK02
4 TK04 Siedlisko: definicja, lokalizacja względem osiedla i rozłogu pól. Wielkość, kształt i zagospodarowanie działki siedliskowej. W08, W09, P07-P10 MEK03
4 TK05 Rozplanowanie budynków na działce siedliskowej, Projektowanie domu wiejskiego – strefy użytkowe, układy funkcjonalne. W10, W11, P11-P22 MEK03 MEK04
4 TK06 Projektowanie budynków inwentarskich W12, W13, P23-P26 MEK04
4 TK07 Projektowanie budynków i obiektów pomocniczych W14, W15, P27-P30 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin pisemny
Projekt/Seminarium Elementy składowe oceny zaliczenia: klauzury, przeglądy oraz projekt. Projekty oceniane będą wg następujących kryteriów: Formalne: - spełnienie warunków opracowania (terminy, forma) - wykonanie pełnego zakresu opracowania Wartości merytoryczne: - oryginalność koncepcji / wartości artystyczne - prawidłowość merytoryczna zastosowanych rozwiązań - czytelność prezentacji i walory opracowania graficznego Obrona: - umiejętność prezentacji pracy - skuteczność argumentacji przyjętych założeń koncepcyjnych i rozwiązań projektowych
Ocena końcowa średnia ważona oceny z zaliczenia (0,55) i egzaminu (0,45)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie