logo
Karta przedmiotu
logo

Napędy potrzeb własnych w energetyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych

Kod zajęć: 3689

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 P20 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jadwiga Płoszyńska

Terminy konsultacji koordynatora: sobota 12-13

semestr 8: dr inż. prof. PRz Andriy Kutsyk

semestr 8: mgr inż. Krystyna Krzywdzińska-Kornak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność doboru napędów elektrycznych do potrzeb własnych w energetyce

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje podział oraz charakterystykę napędów potrzeb własnych w energetyce

Inne: materiały dostępne u koordynatora

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Pawlik M., Sikorski J. Układy i urządzenia potrzeb własnych WNT, Warszawa. 1986
2 Anuszczyk J. Maszyny elektryczne w energetyce WNT, Warszawa. 2005
3 Sikorski J. Zagadnienia optymalizacji elektrycznych napędów potrzeb własnych ZNPŁ Elektryka Nr 72.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr siódmy

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna podstawowe własności i charakterystyki maszyn elektrycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi interpretować stany pracy maszyny i wykresy wskazowe

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę kształcenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 wymienia klasyfikację napędów potrzeb własnych w energetyce wykład kolokwium K_W21++
P6S_WG
02 opisuje podstawowe dane silników stosowanych w napędach potrzeb własnych energetyki wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W21++
K_U04++
K_U05++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_WG
03 przedstawia dane techniczne wybranych bloków energetycznych wykład, projekt indywidualny kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W21++
K_U04++
K_U05++
K_U10+
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
04 opisuje czynniki wpływające na procesy przejściowe w napędach potrzeb własnych energetyki wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W21++
K_U04++
K_U05++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_WG
05 wyjaśnia przyczyny samorozruchu wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W21++
K_U04++
K_U05++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_WG
06 określa zasady doboru silników do napędów potrzeb własnych w energetyce wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_W21++
K_U04++
K_U05++
K_U10+
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
07 wyjaśnia skutki stanów nieustalonych maszyny indukcyjnej na pracę napędu elektrycznego wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W21++
K_U04++
K_U05++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Klasyfikacja układów napędowych potrzeb własnych w energetyce W01 MEK01
8 TK02 Charakterystyka i parametry silników indukcyjnych napędów potrzeb własnych energetyki. Właściwości silników dla energetyki. Podstawowe dane techniczne napędów potrzeb własnych wybranych bloków energetycznych. W02, W03, W04, P01,P02 MEK02 MEK03
8 TK03 Stany nieustalone w silnikach indukcyjnych podczas SZR. Równania stanu elektrodynamicznego maszyn indukcyjnych. Model matematyczny silnika głębokożłobkowego. W05, W,06, W07, P03, P04, MEK04
8 TK04 Wybieg i samorozruch silników napędów potrzeb własnych. W08, P05, P06 MEK05
8 TK05 Włączenie silnika dużej mocy do sieci. Dobór silników indukcyjnych do napędów potrzeb własnych zgodnie z wymogami energetyki. W09,W10, P07, P08, P09, P10 MEK06
8 TK06 Skutki stanów nieustalonych w silnikach indukcyjnych. Zabezpieczenia, diagnostyka,monitoring napędów potrzeb własnych energetyki. W11, W12, P11,P12 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 8) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa 50% ocena kolokwium + 25% ocena prezentacji +25% ocena projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak