logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria obwodów III

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 3685

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 P10 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mariusz Trojnar

Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje podane na stronie: http://pei.prz.edu.pl/plan_zajec_zjazdy.php

semestr 4: mgr inż. Paweł Szczupak , termin konsultacji podane na stronie: http://pei.prz.edu.pl/plan_zajec_zjazdy.php

semestr 3: mgr inż. Sebastian Hajder

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nauczenie zaawansowanych zagadnień z zakresu obwodów elektrycznych w zakresie: umiejętność tworzenia modeli obwodowych oraz ich opisu matematycznego, umiejętność analizy obwodów w stanach ustalonych i nieustalonych.

Ogólne informacje o zajęciach: Stany nieustalone w obwodach liniowych. Metody analizy obwodów liniowych w stanie nieustalonym - metoda klasyczna, metoda zmiennych stanu. Przekształcenie Laplace'a. Wykorzystanie rachunku operatorowego do rozwiązywania obwodów RL, RC i RLC w stanie nieustalonym. Transmitancja operatorowa i charakterystyki częstotliwościowe. Klasyfikacja czwórników pasywnych i ich równania. Parametry falowe czwórnika symetrycznego, równania hiperboliczne, czwórniki reaktancyjne i połączenia czwórników. Filtry pasywne. Czwórniki aktywne. Przykłady czwórników aktywnych z zastosowaniem wzmacniacza operacyjnego.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne (pliki do zajęć laboratoryjnych) dostępne na stronie: http://pei.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bolkowski S. Teoria obwodów elektrycznych Wydaw. Nauk. PWN. 2017
2 Bolkowski S., Brociek W., Rawa H. Teoria obwodów elektrycznych – zadania. Wydaw. WNT, Warszawa. 2015
3 Osowski S., Siwek K., Śmiałek M. Teoria obwodów Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2013
4 Osiowski J., Szabatin J. Podstawy teorii obwodów,Tom 1 Tom 2 PWN, Warszawa. 2016
5 Papoulis A. Obwody i układy WKŁ. 1988
6 Szczepański A., Trojnar M. Obwody i sygnały Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2017
7 Szczepański A., Trojnar M. Teoria sygnałów i obwodów elektrycznych. Symulacja komputerowa Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Osowski S., Siwek K., Śmiałek M. Teoria obwodów Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2013
2 Bolkowski S., Brociek W., Rawa H. Teoria obwodów elektrycznych – zadania. Wydaw. WNT, Warszawa. 2015
3 Kuzora I. (red.) Sygnały i układy. Zbiór zadań, Wyd. III Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2001
4 Bajorek J., Kubaszek A., Masłowski G. Sygnały i układy. Laboratorium, Wyd. II Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1999
5 Gołębiowski L., Gołębiowski M. Obwody elektryczne, cz. 2 i 3 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2007
6 Szczepański A., Trojnar M. Obwody i Sygnały. Zbiór zadań Oficyna Wydawnicza. Politechniki Rzeszowskiej. 2005
7 Szczepański A., Trojnar M. Obwody i Sygnały. Laboratorium komputerowe. Instrukcje do ćwiczeń, Wyd. II Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
8 Szczepański A., Trojnar M. Obwody elektryczne. Symulacja komputerowa wybranych zagadnień Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2006
9 Szczepański A., Trojnar M. Obwody i Sygnały cz. 2. Laboratorium komputerowe. Instrukcje do ćwiczeń Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Literatura podana wyżej a także materiały w Internecie .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczony przedmiot: teoria obwodów II. Rejestracja Studenta na aktualny semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Teoria obwodów elektrycznych w stanie ustalonym i w stanach przejściowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wykorzystanie metod analizy obwodów elektrycznych w stanie ustalonym i w stanach przejściowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 potrafi efektywnie stosować metody analizy złożonych obwodów liniowych w stanie nieustalonym. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny K_W03++
K_W13+++
K_W14++
K_U01++
K_U05++
K_U14+++
K_K02++
K_K03++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 potrafi efektywnie stosować transmitancję operatorową i charakterystyki częstotliwościowe. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny K_W03++
K_W13+++
K_W14+++
K_U01++
K_U05++
K_U14+++
K_K02++
K_K03++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
03 potrafi efektywnie wykorzystywać teorię czwórników pasywnych. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny K_W03++
K_W13+++
K_W14+++
K_U01++
K_U05++
K_U14+++
K_K02++
K_K03++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
04 potrafi efektywnie wykorzystywać teorię czwórników aktywnych. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny K_W03++
K_W13+++
K_W14+++
K_U01++
K_U05++
K_U14+++
K_K02++
K_K03++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Stany nieustalone. Metoda klasyczna i metoda zmiennych stanu analizy obwodów liniowych w stanie nieustalonym. W,P,L MEK01
3 TK02 Przekształcenie Laplace'a. Wykorzystanie rachunku operatorowego do rozwiązywania obwodów RL, RC i RLC w stanie nieustalonym. W,P,L MEK01
3 TK03 Transmitancja operatorowa i charakterystyki częstotliwościowe. W,P,L MEK02
3 TK04 Klasyfikacja czwórników pasywnych i ich równania. Parametry falowe czwórnika symetrycznego, równania hiperboliczne, czwórniki reaktancyjne i połączenia czwórników. Filtry pasywne. W,P,L MEK03
3 TK05 Czwórniki aktywne. Przykłady czwórników aktywnych z zastosowaniem wzmacniacza operacyjnego. W,P,L MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie obecności i aktywności na wykładach. Egzamin pisemny (5 zadań i 12 pytań/zadań testowych) i ewentualnie dodatkowy egzamin ustny dla osób, które otrzymają liczbę punktów bliską liczbie punktów gwarantujących ocenę dostateczną (osoby, których pisemne prace egzaminacyjne otrzymały pozytywne oceny i które posiadały dobre wyniki zaliczenia laboratorium oraz projektu są zwolnione z egzaminu ustnego). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia Laboratorium oraz Projektu.
Laboratorium Warunkiem zaliczenia Laboratorium jest uzyskanie pozytywnych wyników wszystkich sprawdzianów (kolokwia) oraz zrealizowanie wszystkich przewidzianych w semestrze zajęć laboratoryjnych oraz wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
Projekt/Seminarium Pozytywne zaliczenie zadania projektowego
Ocena końcowa Uzależniona od wyników egzaminu pisemnego i/lub ustnego, obecności i aktywności na wykładach, ocen za sprawdziany (kolokwia) i sprawozdania uzyskane w ramach zajęć laboratoryjnych oraz oceny na zaliczenie projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak