logo
Karta przedmiotu
logo

Interakcja człowiek-komputer

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 367

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W25 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Kapuściński

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Joanna Marnik

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w nowoczesnych formach interakcji człowieka z komputerem.

Ogólne informacje o zajęciach: Tematyka modułu kształcenia obejmuje następujące zagadnienia: klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer, aspekty psychologiczne i ergonomiczne, wymagania stawiane interfejsom komunikacyjnym człowiek-komputer, zaawansowane koncepcje interakcji i ich podstawowe elementy: wielomodalność, działanie w wirtualnej rzeczywistości, wspomaganie użytkownika, techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka, przegląd rozwiązań układów peryferyjnych, naturalne interfejsy użytkownika (NUI), interfejsy wizyjne, projektowanie interfejsów dostępnych, GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych, analiza praktycznych zasad projektowania interfejsu, trendy rozwojowe.

Materiały dydaktyczne: Slajdy z wykładów oraz instrukcje do ćwiczeń umieszczane na stronach koordynatorów przedmiotu.

Inne: Special Interest Group on Computer Human Interaction (http://www.sigchi.org/).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Kasperski Projektowanie stron WWW : użyteczność w praktyce Helion. 2008
2 W. Malina, M. Szwoch Podstawy projektowania interfejsów użytkownika Helion. 2018
3 J. Levy Strategia UX : jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku Helion. 2017
4 J. Tidwell Projektowanie interfejsów : sprawdzone wzorce projektowe Helion. 2012
5 M. Wysocki, J. Marnik, T. Kapuściński Wizja komputerowa : materiały pomocnicze Ofic. Wydaw. Politech. Rzesz. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 S. Krug Przetestuj ją sam : o funkcjonalności stron internetowych Helion. 2010
2 J. Nielsen Funkcjonalność aplikacji mobilnych : nowoczesne standardy UX i UI Helion. 2013
3 J. Nielsen, M. Tahir Funkcjonalność stron WWW : 50 witryn bez sekretów Helion. 2006
4 M. Wysocki, J. Marnik, T. Kapuściński Wizja komputerowa: materiały pomocnicze Ofic. Wydaw. Politech. Rzesz.. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Marcin Sikorski Interakcja człowiek-komputer Wydawnictwo PJWSTK. 2010
2 A. Borucki User interface in contemporary ergonomics : monograph Publishing House of Poznan University of Technology. 2009
3 D. Norman Wzornictwo i emocje Wydaw.Arkady. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr. Zaliczenie modułów poprzedzających przedmiot.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawy algorytmiki i kodowania w wybranym języku programowania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi posługiwać się wybranym zintegrowanym środowiskiem programistycznym, zna język angielski w stopniu podstawowym umożliwiającym czytanie dokumentacji technicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi pracować w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 tłumaczy techniki integracji programów do tworzenia modeli graficznych i silników graficznych wykład, laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa
02 tłumaczy zasady projektowania interfejsów użytkownika wynikające z przyjętych norm i standardów wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W04+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_WG
03 tłumaczy poznane algorytmy i narzędzia przetwarzania obrazów wykład, laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U08++
K_U20+
P6S_UW
04 tłumaczy zasady projektowania interfejsów użytkownika wynikające ze sposobu przetwarzania informacji przez człowieka wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W04+
K_U20+
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer. W01 MEK02 MEK04
5 TK02 Percepcja i przetwarzanie informacji u człowieka. W02, L01, L02 MEK04
5 TK03 Użyteczność, standardy ergonomiczne i wskazówki praktyczne. W03, L01, L02 MEK02
5 TK04 Metodologie projektowania interfejsu użytkownika. W04, L01, L02 MEK02 MEK04
5 TK05 Techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka. W05, L03, L04 MEK03
5 TK06 Interfejsy wizyjne. W06, L03, L04 MEK03
5 TK07 Przegląd rozwiązań układów peryferyjnych. W07 MEK03
5 TK08 GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych. W08, W09 MEK02
5 TK09 Interakcja człowiek - komputer w aplikacjach internetowych. W10, W11 MEK02
5 TK10 Zaawansowane koncepcje interakcji. W12, W13 MEK02
5 TK11 Interfejsy przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. W14, W15, L05 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium kolokwium, sprawozdania z ćwiczeń
Ocena końcowa średnia z uzyskanych ocen

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Kalandyk; T. Kapuściński Temporal signed gestures segmentation in an image sequence using deep reinforcement learning 2024
2 T. Kapuściński; D. Warchoł A Four-Stage Mahalanobis-Distance-Based Method for Hand Posture Recognition 2023
3 K. Inglot; T. Kapuściński Vision-based gesture modeling for signed expressions recognition 2022
4 T. Kapuściński Handshape Recognition in an Educational Game for Finger Alphabet Practicing 2022
5 T. Kapuściński; M. Mis Differential Pseudo-Image for Skeleton-Based Dynamic Gesture Recognition 2022
6 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
7 K. Kamycki; T. Kapuściński; M. Oszust Data Augmentation with Suboptimal Warping for Time-Series Classification 2020
8 T. Kapuściński; D. Warchoł Hand Posture Recognition Using Skeletal Data and Distance Descriptor 2020
9 T. Kapuściński; D. Warchoł Human Action Recognition Using Bone Pair Descriptor and Distance Descriptor 2020
10 T. Kapuściński; M. Wysocki Recognition of Signed Expressions in an Experimental System Supporting Deaf Clients in the City Office 2020
11 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
12 T. Kapuściński; D. Warchoł; M. Wysocki Recognition of Fingerspelling Sequences in Polish Sign Language Using Point Clouds Obtained from Depth Images 2019
13 T. Kapuściński; J. Marnik; M. Oszust; D. Warchoł; M. Wysocki Układ wspomagający komunikowanie się osób głuchoniemych z osobami słyszącymi i sposób wspierania takiego komunikowania się 2019