logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 3661

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Anna Gładysz

Terminy konsultacji koordynatora: https://annagladysz.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia algorytmizacji i programowania, głównie w zakresie programowania obiektowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Jako narzędzie programistyczne wybrano język Visual Basic for Applications, który jako język skryptowy może być wykorzystywany do tworzenia zarówno prostych makr jak i rozbudowanych aplikacji. Wykonywane ćwiczenia, w ramach modułu kształcenia, osadzone są w strukturze arkusza kalkulacyjnego, który oferuje łatwy dostęp do danych i jest zarazem źródłem ciekawych problemów programistycznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Kudliński Formularze od podstaw: jak wygodniej pracować z Excelem Wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 2016
2 Lewandowski M. Tworzenie makr w VBA dla Excela 2010/2013 Wyd. Helion, Gliwice. 2014
3 Walkenbach J. Excel 2013 PL Programowanie w VBA Wyd. Helion, Gliwice. 2014
4 M. Lewandowski Tworzenie makr w VBA dla Excela 2010/2013: ćwiczenia Wyd. Helion, Gliwice. 2014
5 W. Wrotek VBA dla Excela 2013 PL: 200 praktycznych przykładów Wyd. Helion, Gliwice. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 B. Jelen, T. Syrstad Microsoft EXCEL 2010 PL : język VBA i makra Wyd. Helion, Gliwice. 2011
2 R. Bovey Excel: programowanie dla profesjonalistów Wyd. Helion, Gliwice. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna zaawansowane możliwości arkusza kalkulacyjnego Excel.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi operować na danych i wykorzystywać wbudowane funkcje arkusza kalkulacyjnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada umiejętność rozpowszechniania wiedzy praktycznej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, wejściówka K_W02+
K_U02+
K_U07+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
02 zna składnię języka, obiekty, właściwości, metody i struktury danych oraz potrafi objaśnić działanie instrukcji języka VBA w Excelu laboratorium, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, wejściówka K_W02+
K_U02+
K_U04+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
03 potrafi wykonać analizę problemu i sformułować sposoby jego rozwiązań laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_U02+
K_U04+
K_U07+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UW
04 potrafi dobrać i wykorzystać zaawansowane narzędzia informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych związanych z rozwiązywanymi zadaniami inżynierskimi laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W02+
K_U02+
K_U04+
K_U07+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
05 rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych oraz dostosowywania umiejętności praktycznych do zmieniających się wersji oprogramowania laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W02+
K_U02+
K_U07+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia. Formularze w MS Excel - zastosowanie formantów w arkuszu, tworzenie cząstkowych list danych, analiza wyników. L1-L4 MEK04 MEK05
2 TK02 Wprowadzenie do języka Visual Basic for Applications (VBA). Automatyzacja zadań za pomocą makropoleceń. L5-L8 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
2 TK03 VBA w Excelu. Tworzenie procedur z wykorzystaniem okien komunikatów i dialogowych w języku VBA. L9-L10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK04 Analiza problemu i formułowanie sposobów jego rozwiązań - algorytmy. Instrukcje warunkowe, wyboru, pętli For, pętli Do z wykorzystaniem języka VBA w Excelu. Tablice i funkcje w VBA. Tworzenie procedur i funkcji z wykorzystaniem poznanych elementów języka VBA. L11-L14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK05 Techniki programowania w VBA - ujęcie praktyczne. Przetwarzanie skoroszytów i arkuszy, użycie wbudowanych funkcji VBA. L15-L16 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK06 Tworzenie tabel przestawnych w VBA - analiza i optymalizacja kodu. Jednoczesne tworzenie wielu tabel przestawnych. L17-L18 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK07 Sprawdzenie umiejętności poznanych elementów języka VBA w praktyce. Praca z formularzami UserForm - tworzenie własnych okien dialogowych. L19-L22 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
2 TK08 Formularze UserForm - dodawanie i modyfikowanie formantów, przykłady tworzenia formularza UserForm - analiza. L-23-L24 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK09 Zaawansowane techniki korzystania z formularzy UserForm. L27-L28 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK10 Obrona indywidualnego projektu aplikacji z użyciem formularza UserForm w VBA. Zaliczenie laboratorium. Wystawienie ocen końcowych. L29-L30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Inne: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest realizacja zadań praktycznych z materiału obejmującego moduł, uzyskanie ocen pozytywnych z kolokwium praktycznego, wejściówek oraz indywidualnego projektu aplikacji z użyciem formularza UserForm w VBA.
Ocena końcowa Średnia ważona: waga 0.8 - z uzyskanych pozytywnych ocen z kolokwium praktycznego, wejściówek oraz indywidualnego projektu aplikacji z użyciem formularza UserForm, waga 0.2 - z dodatkowych ocen uzyskanych podczas pracy na laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Antos; A. Gładysz; K. Kowalczyk; P. Ostyńska; K. Tereszkiewicz Assessment of long-term taste and smell color blindness as a result of COVID-19 disease 2023
2 D. Borkowska; A. Gładysz; I. Nowotyńska Narzędzia technologii informacyjnej 2022
3 A. Gładysz Incorporating LDA Based Text Mining Method to Explore Keywords Influencing Effective Management 2021
4 A. Gładysz Eksploracyjna analiza tekstu a analiza sentymentu - przegląd możliwości zastosowania w zarządzaniu 2019