Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 364
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dominik Strzałka
Terminy konsultacji koordynatora: https://strzalka.v.prz.edu.pl/konsultacje
semestr 2: mgr inż. Bartosz Kowal
semestr 2: mgr inż. Mateusz Salach
semestr 2: mgr inż. Alicja Gerka
semestr 2: dr inż. Mariusz Nycz
Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem kształcenia na module jest prezentacja wybranych zagadnień z zakresu techniki cyfrowej mających swoje praktyczne zastosowanie w budowie klasycznych systemów komputerowych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z logiczną strukturą oraz metodami projektowania, budowy i symulacji podstawowych układów w systemach komputerowych. Realizacja tego celu odbywa się w czasie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
Materiały dydaktyczne: https://strzalka.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania
1 | W. Majewski | Układy logiczne | WNT, Warszawa. | 2003 |
2 | J. Kalisz | Podstawy elektroniki cyfrowej | WNT, Warszawa . | 2015 |
3 | J. Siwiński | Układy przełączające w automatyce | WNT, Warszawa. | 1980 |
1 | J. Piękoś, J. Turczyński | Układy scalone TTL w systemach cyfrowych | WNT, Warszawa. | 1986 |
1 | M. Hajder, H. Lotuski, W. Stręciwilk | Informatyka - Wirtualna podróż w świat informatyki | WSIZ, Rzeszów. | 2003 |
Wymagania formalne: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu logiki, teorii mnogości, algebry zbiorów, algebry Boole'a.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć wiedzę w zakresie matematyki, wykorzystywaną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z informatyką w szczególności obejmujących algebrę.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien umieć użyć wiedzę matematyczną do sformułowania i rozwiązywania prostych zadań informatycznych w oparciu o metody analityczne i eksperymentalne.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Demonstruje sposoby reprezentacji, konwersji i przetwarzania informacji w systemach komputerowych | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny (wejściówka) |
K_U02+ |
T1A_U01 T1A_U07 |
02 | Wyjaśnia zasady funkcjonowania (na poziomie logicznym) podstawowych elementów techniki cyfrowej | wykład | egzamin pisemny |
K_W04+++ |
T1A_W01 T1A_W02 T1A_W07 InzA_W02 |
03 | Projektuje proste układy kombinacyjne i sekwencyjne | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport (sprawozdanie) pisemny z laboratorium, obserwacja wykonawstwa |
K_W04+++ K_U02++ |
T1A_W01 T1A_W02 T1A_W07 InzA_W02 T1A_U01 T1A_U07 |
04 | Buduje i symuluje proste układy kombinacyjne i sekwencyjne | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport (sprawozdanie) pisemny z laboratorium, obserwacja wykonawstwa |
K_W04+++ K_U02++ |
T1A_W01 T1A_W02 T1A_W07 InzA_W02 T1A_U01 T1A_U07 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01, L01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W01, W02, L02 | MEK01 | |
2 | TK03 | W03, L02 | MEK01 | |
2 | TK04 | W04, W05, W06. L03 | MEK02 | |
2 | TK05 | W07, W08, L04 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK06 | W09, W10, L05 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK07 | W11, L05 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK08 | W12, W13, L06 | MEK03 MEK04 | |
2 | TK09 | W14, L06 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK10 | W15, L07 | MEK02 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
8.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
3.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena z kolokwium końcowego |
Laboratorium | Na zajęciach laboratoryjnych obecność jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności należy: - dostarczyć dokument usprawiedliwiający nieobecność (np. zwolnienie lekarskie); - napisać i zaliczyć sprawdzian (tzw. „wejściówkę”); - wykonać samodzielnie ćwiczenie i oddać sprawozdanie z jego przebiegu. Przed rozpoczęciem każdych zajęć student ma obowiązek zaliczyć sprawdzian wiadomości (tzw. „wejściówka”) - jest to warunek przystąpienia do ćwiczeń. Zajęcia laboratoryjne sa realizowane przez studentów samodzielnie. Postępy w pracach są oceniane w skali od 2 - 5. Po zajęciach student samodzielnie przygotowuje sprawozdanie i przesyła je drogą mailową w postaci pliku pdf na adres prowadzącego zajęcia przed terminem rozpoczęcia kolejnych zajęć. Jest to warunek uczestnictwa w kolejnym laboratorium. Za sprawozdanie można uzyskać ocenę od 2 do 5. Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych są: - obecność na wszystkich zajęciach; - zaliczenie wszystkich „wejściówek”; - oddanie wszystkich sprawozdań; - zaliczenie kolokwium końcowego. Ocena końcowa z lab jest średnią oceną z postępów w zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest przyznawana jako średnia arytmetyczna ocen z egzaminu końcowego, oceny z laboratorium i oceny z ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; B. Petrů Puhrová; R. Rajs; D. Strzałka | Is the best–worst method path dependent? Evidence from an empirical study | 2024 |
2 | E. Özkan; D. Strzałka; A. Włoch; N. Yilmaz | On Doubled and Quadrupled Fibonacci Type Sequences | 2024 |
3 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; D. Strzałka | REDUCE: A Python Module for Reducing Inconsistency in Pairwise Comparison Matrices | 2023 |
4 | D. Assante; C. Fornaro; A. Gokdemir; I. Hamburg; P. Kieseberg; F. Oz; D. Strzałka; G. Vârtopeanu; G. Vladut | Cybersecurity Education for SMEs | 2023 |
5 | W. Koczkodaj; A. Kowalczyk; M. Mazurek; W. Pedrycz; G. Redlarski; E. Rogalska; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wilinski; O. Xue | Peer Assessment as a Method for Measuring Harmful Internet Use | 2023 |
6 | A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński | NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology | 2022 |
7 | D. Strzałka | Risks, Challenges and Opportunities - Cybersecurity in SMEs. A Case Study About Poland | 2022 |
8 | E. Eberbach; D. Strzałka | In Search of Machine Learning Theory | 2022 |
9 | G. Budzik; A. Nikodem; A. Paszkiewicz; M. Salach; D. Strzałka; M. Witek; H. Wójcik | VR Education Support System—A Case Study of Digital Circuits Design | 2022 |
10 | J. Mazurek ; D. Strzałka | On the Monte Carlo weights in multiple criteria decision analysis | 2022 |
11 | P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka | The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures | 2022 |
12 | W. Koczkodaj; M. Mazurek; W. Pedrycz; E. Rogalska; R. Roth; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wolny-Dominiak; M. Woodbury-Smith; O. Xue; R. Zbyrowski | Combating harmful Internet use with peer assessment and differential evolution | 2022 |
13 | A. Gerka; D. Jaworski; B. Kowal; P. Kuraś; G. Leopold; M. Lewicz; D. Strzałka | The Support System for Anomaly Detection with Application in Mainframe Management Process | 2021 |
14 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; R. Perzina; D. Strzałka | REDUCE – an online decision support tool for reduction of inconsistency in multiplicative pairwise comparisons | 2021 |
15 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka | A Numerical Comparison of Iterative Algorithms for Inconsistency Reduction in Pairwise Comparisons | 2021 |
16 | D. Antos; K. Baran; R. Bochenek; B. Filip; D. Strzałka | Influence of the geometry of extra column volumes on band broadening in a chromatographic system. Predictions by computational fluid dynamics | 2021 |
17 | D. Strzałka; A. Włoch; S. Wolski | Distance Fibonacci Polynomials by Graph Methods | 2021 |
18 | P. Hadaj; D. Strzałka | Analysis of German National Electricity Grid at Risk of Random Damage - Case Study | 2021 |
19 | P. Hadaj; M. Nowak; D. Strzałka | The interconnection exchange and complex systems properties in power grid network | 2021 |
20 | B. Kowal; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka | A new Step-by Step (SBS) algorithm for inconsistency reduction in pairwise comparisons | 2020 |
21 | G. Dunkan; P. Dymora; W. Koczkodaj; B. Kowal; M. Mazurek; D. Strzałka | Open Government issues and opportunity: a case study based on a medium-sized city in Poland | 2020 |
22 | P. Hadaj; D. Strzałka | Modelling Selected Parameters of Power Grid Network in the South-Eastern Part of Poland: The Case Study | 2020 |
23 | T. Armstrong; W. Koczkodaj; M. Mansournia; J. Mazurek; W. Pedrycz; D. Strzałka; A. Wolny-Dominiak; P. Zabrodskii; A. Zolfaghari | 1,000,000 cases of COVID-19 outside of China: The date predicted by a simple heuristic | 2020 |
24 | W. Koczkodaj; F. Liu; V. Marek; J. Mazurek; M. Mazurek; L. Mikhailov; C. Ozel; W. Pedrycz; A. Przelaskowski; A. Schumann; R. Smarzewski; D. Strzałka; J. Szybowski; Y. Yayli | On the use of group theory to generalize elements of pairwise comparisons matrix: A cautionary note | 2020 |
25 | P. Dymora; W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka | Consistency-Driven Pairwise Comparisons Approach to Software Product Management and Quality Measurement | 2019 |
26 | W. Koczkodaj; J. Masiak; M. Mazurek; D. Strzałka; P. Zabrodskii | Massive health record breaches evidence by the office for civil rights data | 2019 |
27 | W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka; A. Wolny-Dolniak; M. Woodbury-Smith | Electronic health record breaches as social indicators | 2019 |