logo
Karta przedmiotu
logo

Elementy logiki i arytmetyki komputerów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 364

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dominik Strzałka

Terminy konsultacji koordynatora: https://strzalka.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 2: mgr inż. Bartosz Kowal

semestr 2: mgr inż. Mateusz Salach

semestr 2: mgr inż. Alicja Gerka

semestr 2: dr inż. Mariusz Nycz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem kształcenia na module jest prezentacja wybranych zagadnień z zakresu techniki cyfrowej mających swoje praktyczne zastosowanie w budowie klasycznych systemów komputerowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z logiczną strukturą oraz metodami projektowania, budowy i symulacji podstawowych układów w systemach komputerowych. Realizacja tego celu odbywa się w czasie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.

Materiały dydaktyczne: https://strzalka.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 W. Majewski Układy logiczne WNT, Warszawa. 2003
2 J. Kalisz Podstawy elektroniki cyfrowej WNT, Warszawa . 2015
3 J. Siwiński Układy przełączające w automatyce WNT, Warszawa. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Piękoś, J. Turczyński Układy scalone TTL w systemach cyfrowych WNT, Warszawa. 1986
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Hajder, H. Lotuski, W. Stręciwilk Informatyka - Wirtualna podróż w świat informatyki WSIZ, Rzeszów. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu logiki, teorii mnogości, algebry zbiorów, algebry Boole'a.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć wiedzę w zakresie matematyki, wykorzystywaną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z informatyką w szczególności obejmujących algebrę.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien umieć użyć wiedzę matematyczną do sformułowania i rozwiązywania prostych zadań informatycznych w oparciu o metody analityczne i eksperymentalne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Demonstruje sposoby reprezentacji, konwersji i przetwarzania informacji w systemach komputerowych wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny (wejściówka) K_U02+
T1A_U01
T1A_U07
02 Wyjaśnia zasady funkcjonowania (na poziomie logicznym) podstawowych elementów techniki cyfrowej wykład egzamin pisemny K_W04+++
T1A_W01
T1A_W02
T1A_W07
InzA_W02
03 Projektuje proste układy kombinacyjne i sekwencyjne wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport (sprawozdanie) pisemny z laboratorium, obserwacja wykonawstwa K_W04+++
K_U02++
T1A_W01
T1A_W02
T1A_W07
InzA_W02
T1A_U01
T1A_U07
04 Buduje i symuluje proste układy kombinacyjne i sekwencyjne wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport (sprawozdanie) pisemny z laboratorium, obserwacja wykonawstwa K_W04+++
K_U02++
T1A_W01
T1A_W02
T1A_W07
InzA_W02
T1A_U01
T1A_U07

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie W01, L01 MEK01
2 TK02 Systemy liczbowe (pozycyjne i niepozycyjne) i kody. Kodowanie informacji w systemach komputerowych. Liczby stało i zmiennoprzecinkowe (standard IEEE 754). W01, W02, L02 MEK01
2 TK03 Arytmetyka w systemacj komputerowych: dodawanie i odejmowanie (systemy pozycyjne stało i zmiennoprzeciwnkowe), mnożenie (algorytm Booth'a) i dzielenie oraz inne operacje. W03, L02 MEK01
2 TK04 Algebra Boole’a. Funkcje (formy opisu) i funktory logiczne (bramki). Systemy NAND i NOR. Postać minimalna funkcji logicznej (metoda Karnaugh’a i Quine’a McCluskey’a). Hazard w układach kombinacyjnych. W04, W05, W06. L03 MEK02
2 TK05 Układy kombinacyjne: sumator, dekoder, transkoder, komparator, układ kontroli parzystości, multiplekser i demulitiplekser. Projektowanie i symulacja układów kombinacynych. W07, W08, L04 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK06 Układy sekwencyjne. Struktura Moore'a i Mealy’ego. Synteza: opis, tworzenie siatek przejść i wyjść, minimalizacja liczby stanów wewnętrznych, kodowanie tablic przejść i wyjść (wyścigi). Układy asynchroniczne i synchroniczne. W09, W10, L05 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK07 Przerzutniki asynchroniczne (SR) i synchroniczne (statyczne i dynamiczne): JK, T, D. Realizacja układów sekwencyjnych na bazie przerzutników. W11, L05 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK08 Układy sekwencyjne (synteza): liczniki synchroniczne i asynchroniczne, rejestry, komparatory, sumatory. W12, W13, L06 MEK03 MEK04
2 TK09 Jednostka arytmetyczno-logiczna. W14, L06 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK10 Synteza układów sekwencyjnych metodą sieci działań. W15, L07 MEK02 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z kolokwium końcowego
Laboratorium Na zajęciach laboratoryjnych obecność jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności należy: - dostarczyć dokument usprawiedliwiający nieobecność (np. zwolnienie lekarskie); - napisać i zaliczyć sprawdzian (tzw. „wejściówkę”); - wykonać samodzielnie ćwiczenie i oddać sprawozdanie z jego przebiegu. Przed rozpoczęciem każdych zajęć student ma obowiązek zaliczyć sprawdzian wiadomości (tzw. „wejściówka”) - jest to warunek przystąpienia do ćwiczeń. Zajęcia laboratoryjne sa realizowane przez studentów samodzielnie. Postępy w pracach są oceniane w skali od 2 - 5. Po zajęciach student samodzielnie przygotowuje sprawozdanie i przesyła je drogą mailową w postaci pliku pdf na adres prowadzącego zajęcia przed terminem rozpoczęcia kolejnych zajęć. Jest to warunek uczestnictwa w kolejnym laboratorium. Za sprawozdanie można uzyskać ocenę od 2 do 5. Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych są: - obecność na wszystkich zajęciach; - zaliczenie wszystkich „wejściówek”; - oddanie wszystkich sprawozdań; - zaliczenie kolokwium końcowego. Ocena końcowa z lab jest średnią oceną z postępów w zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest przyznawana jako średnia arytmetyczna ocen z egzaminu końcowego, oceny z laboratorium i oceny z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; B. Petrů Puhrová; R. Rajs; D. Strzałka Is the best–worst method path dependent? Evidence from an empirical study 2024
2 E. Özkan; D. Strzałka; A. Włoch; N. Yilmaz On Doubled and Quadrupled Fibonacci Type Sequences 2024
3 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; D. Strzałka REDUCE: A Python Module for Reducing Inconsistency in Pairwise Comparison Matrices 2023
4 D. Assante; C. Fornaro; A. Gokdemir; I. Hamburg; P. Kieseberg; F. Oz; D. Strzałka; G. Vârtopeanu; G. Vladut Cybersecurity Education for SMEs 2023
5 W. Koczkodaj; A. Kowalczyk; M. Mazurek; W. Pedrycz; G. Redlarski; E. Rogalska; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wilinski; O. Xue Peer Assessment as a Method for Measuring Harmful Internet Use 2023
6 A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology 2022
7 D. Strzałka Risks, Challenges and Opportunities - Cybersecurity in SMEs. A Case Study About Poland 2022
8 E. Eberbach; D. Strzałka In Search of Machine Learning Theory 2022
9 G. Budzik; A. Nikodem; A. Paszkiewicz; M. Salach; D. Strzałka; M. Witek; H. Wójcik VR Education Support System—A Case Study of Digital Circuits Design 2022
10 J. Mazurek ; D. Strzałka On the Monte Carlo weights in multiple criteria decision analysis 2022
11 P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures 2022
12 W. Koczkodaj; M. Mazurek; W. Pedrycz; E. Rogalska; R. Roth; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wolny-Dominiak; M. Woodbury-Smith; O. Xue; R. Zbyrowski Combating harmful Internet use with peer assessment and differential evolution 2022
13 A. Gerka; D. Jaworski; B. Kowal; P. Kuraś; G. Leopold; M. Lewicz; D. Strzałka The Support System for Anomaly Detection with Application in Mainframe Management Process 2021
14 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; R. Perzina; D. Strzałka REDUCE – an online decision support tool for reduction of inconsistency in multiplicative pairwise comparisons 2021
15 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka A Numerical Comparison of Iterative Algorithms for Inconsistency Reduction in Pairwise Comparisons 2021
16 D. Antos; K. Baran; R. Bochenek; B. Filip; D. Strzałka Influence of the geometry of extra column volumes on band broadening in a chromatographic system. Predictions by computational fluid dynamics 2021
17 D. Strzałka; A. Włoch; S. Wolski Distance Fibonacci Polynomials by Graph Methods 2021
18 P. Hadaj; D. Strzałka Analysis of German National Electricity Grid at Risk of Random Damage - Case Study 2021
19 P. Hadaj; M. Nowak; D. Strzałka The interconnection exchange and complex systems properties in power grid network 2021
20 B. Kowal; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka A new Step-by Step (SBS) algorithm for inconsistency reduction in pairwise comparisons 2020
21 G. Dunkan; P. Dymora; W. Koczkodaj; B. Kowal; M. Mazurek; D. Strzałka Open Government issues and opportunity: a case study based on a medium-sized city in Poland 2020
22 P. Hadaj; D. Strzałka Modelling Selected Parameters of Power Grid Network in the South-Eastern Part of Poland: The Case Study 2020
23 T. Armstrong; W. Koczkodaj; M. Mansournia; J. Mazurek; W. Pedrycz; D. Strzałka; A. Wolny-Dominiak; P. Zabrodskii; A. Zolfaghari 1,000,000 cases of COVID-19 outside of China: The date predicted by a simple heuristic 2020
24 W. Koczkodaj; F. Liu; V. Marek; J. Mazurek; M. Mazurek; L. Mikhailov; C. Ozel; W. Pedrycz; A. Przelaskowski; A. Schumann; R. Smarzewski; D. Strzałka; J. Szybowski; Y. Yayli On the use of group theory to generalize elements of pairwise comparisons matrix: A cautionary note 2020
25 P. Dymora; W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka Consistency-Driven Pairwise Comparisons Approach to Software Product Management and Quality Measurement 2019
26 W. Koczkodaj; J. Masiak; M. Mazurek; D. Strzałka; P. Zabrodskii Massive health record breaches evidence by the office for civil rights data 2019
27 W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka; A. Wolny-Dolniak; M. Woodbury-Smith Electronic health record breaches as social indicators 2019