logo
Karta przedmiotu
logo

Normalizacja i system zarządzania jakością w logistyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 3614

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr prof. PRz Dominik Zimon

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie domowej pracownika: https://zd.v.prz.edu.pl/

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Magdalena Szydełko

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie domowej pracownika: https://mszydelko.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami normalizacji, koncepcji Total Quality Management i Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001:2015-10 (w zakresie planowania, wdrażania i doskonalenia systemu zarządzania jakością). Kształcenie umiejętności w zakresie opracowywania polityki jakości dla przedsiębiorstw, w których są realizowane procesy logistyczne, wykorzystania wybranych narzędzi zarządzania jakością i przeprowadzania auditów wewnętrznych jakości.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych w 3 semestrze.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronie osób prowadzących moduł: https://zd.v.prz.edu.pl i https://mszydelko.v.prz.edu.pl

Inne: Czasopisma naukowe z obszaru zarządzania jakością: "Problemy jakości", "Zarządzanie jakością". Czasopisma dostępne w wirtualnej bazie Biblioteki PRz. Ustawa o normalizacji.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Marek Bugdol System zarządzania jakością według normy ISO 9001: 2015 Helion, Gliwice. 2018
2 Adam Hamrol Zarządzanie i inżynieria jakości PWN, Warszawa. 2018
3 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
4 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
5 Dominik Zimon Znormalizowane systemy zarządzania a funkcjonowanie łańcuchów dostaw Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
6 Jerzy Łunarski Normalizacja i standaryzacja Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2014
7 Dominik Zimon Zarządzanie jakością w logistyce CeDeWu, Warszawa. 2013
8 Adam Hamrol Zarządzanie jakością z przykładami PWN, Warszawa. 2012
9 Jerzy Łunarski Zarządzanie jakością: standardy i zasady WNT, Warszawa. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
2 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Jerzy Łunarski Zarządzanie jakością w logistyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2012
4 Marek Ćwiklicki, Hubert Obora Metody TQM w zarządzaniu firmą. Praktyczne przykłady zastosowań Poltext, Warszawa. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
2 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Katarzyna Szczepańska Zarządzanie jakością: koncepcje, metody, techniki, narzędzia Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę i znajomość terminów z zakresu logistyki, zarządzania przedsiębiorstwem i towaroznawstwa oraz zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizacji

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi swobodnie wykorzystywać programy pakietu Microsoft Office.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i podejmowania samodzielnych decyzji.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie podstawowe wymagania znormalizowanych systemów zarządzania jakością wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W06+++
K_W10++
P6S_WG
02 Potrafi zastosować wskazane instrumenty do rozwiązywania prostych problemów w obszarze zarządzania jakością wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, kolokwium, obserwacja wykonawstwa, projekt zespołowy K_U04+++
K_U07++
K_U11+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UW
03 Potrafi opracować politykę jakości oraz podstawową dokumentację systemową wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / realizacja zleconego zadania projekt zespołowy, obserwacja wykonawstwa K_W06++
K_U11+++
K_U12+
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
04 Zna rolę jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem i logistyką wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna kolokwium K_W10++
P6S_WG
05 Potrafi dokonać analizy tzw. scenek auditowych powiązanych z podstawowymi wymaganiami normy ISO 9001 ćwiczenia / realizacja zleconego zadania, dyskusja dydaktyczna obserwacja wykonawstwa K_W06++
K_U11+++
K_K03++
P6S_KO
P6S_UO
P6S_WG
06 Ma umiejętności samodzielnego poszerzania wiedzy w obszarze treści kształcenia ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, projekt zespołowy, obserwacja wykonawstwa K_U12++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułu (prezentacja karty). Wprowadzenie do problematyki modułu w zakresie genezy zarządzania jakością i normalizacji W01, W02, W03, W04 MEK04
3 TK02 Wymagania znormalizowanych systemów zarządzania jakością W05, W06, W07, W08, W09, W10 MEK01 MEK04
3 TK03 Systemowe i procesowe podejście do zarządzania jakością w logistyce. Zasady zarządzania jakością. W11, W12 MEK01 MEK04
3 TK04 Wdrażanie znormalizowanych systemów zarządzania jakością w organizacji W13, W14, W15, W16 MEK01 MEK04
3 TK05 Dokumentacja systemu zarządzania jakością W17, W18, W19, W20 MEK01 MEK04
3 TK06 Instrumentarium zarządzania jakością. W21, W22, W23, W24 MEK02
3 TK07 Proces doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania jakością. Audity jakości. W25, W26 MEK01 MEK04
3 TK08 Jakość produktu. Mierniki jakości w logistyce. Rola czynnika ludzkiego w kreowaniu jakości. W27, W28 MEK01 MEK04
3 TK09 Podsumowanie treści kształcenia prezentowanych na wykładach. W29, W30 MEK01 MEK04
3 TK10 Wprowadzenie do problematyki zarządzania jakością w logistyce. C01, C02 MEK01 MEK04 MEK06
3 TK11 Metodyka opracowywania polityki jakości. Ocena polityk jakości według kryteriów. Opracowanie polityki jakości dla wybranego przedsiębiorstwa. C03,C04 MEK01 MEK03 MEK06
3 TK12 Podejście procesowe. Opracowanie mapy procesów dla wybranej organizacji i wybranych elementów podejścia procesowego w zarządzaniu jakością na przykładzie przedsiębiorstwa. C05, C06, C07, C08, C09, C10, C11, C12 MEK01 MEK03 MEK06
3 TK13 Praktyczne zastosowanie wybranych instrumentów do rozwiązywania problemów w obszarze zarządzania jakością. C13, C14, C15, C16 MEK02
3 TK14 Ocena zgodności hipotetycznych scenek auditowych z wymaganiami normalizowanych systemów zarządzania jakością. C17, C18 MEK01 MEK05
3 TK15 Opracowanie wybranych elementów Księgi Jakości dla wybranej organizacji. C19, C20, C21, C22, C23, C24, C25, C26 MEK03 MEK04 MEK06
3 TK16 Zaliczenie pisemne na ćwiczeniach (termin pierwszy). C27, C28 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
3 TK17 Podsumowanie treści kształcenia omawianych na ćwiczeniach. Ewentualny termin poprawkowy kolokwium. C29, C30 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzenie wiedzy z zakresu treści prezentowanych na wykładzie w ramach zaliczenia pisemnego na ćwiczeniach.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń przez studenta jest obecność na zajęciach ćwiczeniowych (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona), zaliczenie zadań (pracy projektowej) wykonywanych na zajęciach oraz zaliczenie pisemnego kolokwium (zakres: zagadnienia omawiane na ćwiczeniach, wykładach i prezentowane w literaturze przedmiotu do samodzielnego studiowania).
Ocena końcowa Pozytywna ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie dwóch pozytywnych ocen cząstkowych: z pisemnego kolokwium i pracy projektowej. Dopuszcza się możliwość podniesienia oceny za ponadprzeciętną aktywność i zaangażowanie w wykonywanie zadań.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
KRK_zagadnienia_do_kolokwium_M_Szydełko.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Jum\'a; P. Madzik; D. Zimon Impact of big data technological and personal capabilities on sustainable performance on Jordanian manufacturing companies: the mediating role of innovation 2024
2 A. Jarząb; M. Szydełko Ocena i doskonalenie transportu zbiorowego na przykładzie wybranej gminy w województwie podkarpackim 2023
3 B. Sadowska; N. Stępnicka; R. Walasek; D. Zimon Exploring the effects of oil prices on road freight in Poland amidst COVID-19 and Russo-Ukrainian war 2023
4 E. Siembab; M. Szydełko Logistyczna obsługa klientów jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw transportowych 2023
5 J. Baran; M. Szydełko Ocena i doskonalenie polityki jakości wybranych przedsiębiorstw z branży TSL 2023
6 K. Baghizadeh ; N. Ebadi; L. Jum\'a; D. Zimon Using Four Metaheuristic Algorithms to Reduce Supplier Disruption Risk in a Mathematical Inventory Model for Supplying Spare Parts 2023
7 K. Lysenko-Ryba; B. Zatwarnicka-Madura; D. Zimon Polish students\' attitude to the importance and assessment of implementation of 17 SDGS - pilot study 2023
8 K. Moskal; M. Strzelczyk; M. Szydełko Trendy wpływające na rozwój e-commerce 2023
9 L. Falát; P. Madzík; D. Zimon Supply chain research overview from the early eighties to Covid era – Big data approach based on Latent Dirichlet Allocation 2023
10 M. Abas; Q. Ali; Q. Jan; A. Khan; K. Muhammad; D. Zimon Utilization of Biowaste for Sustainable Production of Coal Briquettes 2023
11 M. Abas; T. Habib; S. Noor; J. Woźniak; D. Zimon Application of multi-criteria decision-making methods in the selection of additive manufacturing materials for solid ankle foot orthoses 2023
12 M. Sabo; M. Szydełko Doskonalenie logistycznej obsługi indywidualnych klientów na przykładzie przedsiębiorstwa DHL Parcel Polska Sp. z o.o. 2023
13 M. Szydełko Ocena i doskonalenie wybranych procesów logistycznych 2023
14 M. Szydełko Strategie i kanały dystrybucji : wybrane problemy decyzyjne 2023
15 M. Szydełko; M. Woźny Measuring the quality of logistics services for individual customers using the SERVQUAL method with an exemplary company from the CEP industry 2023
16 P. Madzík; M. Urbaniak; D. Zimon Expectations of industrial enterprises towards suppliers related to management of quality, environment and occupational health and safety systems 2023
17 P. Madzik; M. Urbaniak; D. Zimon Expectations of manufacturing companies for suppliers regarding the improvement of their processes 2023
18 S. Eldin; T. Kong; A. Metwally; K. Sharma; S. Sharma; L. Tan; Z. Zhang; D. Zimon Scheduling and Controlling Production in an Internet of Things Environment for Industry 4.0: An Analysis and Systematic Review of Scientific Metrological Data 2023
19 W. Skarbek; M. Szydełko Elementy i pomiar zadowolenia klientów z logistycznej obsługi zamówień 2023
20 K. Lysenko-Ryba; P. Madzík; E. Šírová; D. Zimon Examination of aspects of pro-consumer refund system 2022
21 M. Abas; T. Habib; S. Noor; B. Salah; D. Zimon Parametric Investigation and Optimization to Study the Effect of Process Parameters on the Dimensional Deviation of Fused Deposition Modeling of 3D Printed Parts 2022
22 M. Ikram; L. Jum’a; P. Madzík; D. Zimon Towards a sustainability paradigm; the nexus between lean green practices, sustainability-oriented innovation and Triple Bottom Line 2022
23 M. Ikram; M. Irfan; J. Liang; D. Zimon Evaluating natural resources volatility in an emerging economy: The influence of solar energy development barriers 2022
24 M. Szydełko Ocena klasyfikacji i typologii benchmarkingu z wykorzystaniem warunków poprawności podziału logicznego pojęć 2022
25 P. Madzik; E. Šírová; M. Urbaniak; D. Zimon Risk factors in the assessment of suppliers 2022
26 P. Madzík; I. Prokopiuk; M. Urbaniak; D. Zimon Supply chain quality management (SCQM) literature review and model proposal in the era of Industry 4.0 2022
27 S. Dellana; M. Ikram; K. Lysenko-Ryba; P. Madzík; R. Sroufe; D. Zimon Environmental effects of ISO 9001 and ISO 14001 management system implementation in SSCM 2022
28 K. Baghizadeh ; L. Jum’a; D. Zimon Modeling and Optimization Sustainable Forest Supply Chain Considering Discount in Transportation System and Supplier Selection under Uncertainty 2021
29 K. Lysenko-Ryba; B. Zatwarnicka-Madura; D. Zimon The effect of lenient return policy on brand recognition 2021
30 K. Lysenko-Ryba; D. Zimon Customer Behavioral Reactions to Negative Experiences during the Product Return 2021
31 K. Osieczko; E. Płaczek; I. Prokopiuk; D. Zimon Factors that influence the expansion of electric delivery vehicles and trucks in EU countries 2021
32 M. Cabecinhas; P. Domingues; N. Granja; P. Sampaio; D. Zimon ISO 22000 Certification: Diffusion in Europe 2021
33 M. Ikram; L. Jum’a; D. Zimon A Relationship between Supply Chain Practices, Environmental Sustainability and Financial Performance: Evidence from Manufacturing Companies in Jordan 2021
34 M. Szydełko Facilitating factors for the establishment of benchmarking partnership in selected clusters 2021
35 M. Szydełko Partnerstwo w kanałach dystrybucji jako strategiczne wyzwanie współczesnej logistyki 2021
36 M. Szydełko Projektowanie kanałów i strategii dystrybucji na przykładzie przedsiębiorstwa z branży spożywczej 2021
37 M. Urbaniak; D. Zimon Implementation of standardized management systems and the requirements of production companies towards suppliers 2021
38 S. Hakak; M. Hashmi; M. Rashid; R. Singh; M. Swain; D. Zimon LoRa-LBO: An Experimental Analysis of LoRa Link Budget Optimization in Custom Build IoT Test Bed for Agriculture 4.0 2021
39 D. Bednarova; M. Malindzakova; D. Zimon Quality Planning for the Production of Trailers 2020
40 D. Zimon ISO 14001 and the creation of SSCM in the textile industry 2020
41 D. Zimon; G. Zimon Quality Management Systems and Working Capital SMEs in GPO—A Case of Poland 2020
42 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Purchasing Group on the Profitability of Companies Operating in the Renewable Energy Sector—The Case of Poland 2020
43 M. Ikram; A. Khan; R. Khan; C. Pruncu; B. Salah; D. Zimon A Sustainable Distribution Design for Multi-Quality Multiple-Cold-Chain Products: An Integrated Inspection Strategies Approach 2020
44 M. Szydełko Możliwości wykorzystania benchmarkingu na potrzeby klastrów energii w Polsce 2020
45 M. Szydełko The key limiting factors for the establishment of a benchmarking partnership in cluster enterprises 2020
46 M. Szydełko Uwarunkowania budowania partnerstwa benchmarkingowego przez przedsiebiorstwa tworzące klaster 2020
47 P. Domingues; D. Zimon Impact of implementation of ISO 22000 on food safety throughout the supply chain: Insights from Poland, Slovakia & Portugal 2020
48 P. Domingues; P. Madzik; D. Zimon Development of Key Processes along the Supply Chain by Implementing the ISO 22000 Standard 2020
49 P. Madzik; D. Zimon Standardized management systems and risk management in the supply chain 2020
50 P. Madzik; R. Sroufe; D. Zimon Management systems and improving supply chain processes: Perspectives of focal companies and logistics service providers 2020
51 P. Madzik; R. Sroufe; D. Zimon The Influence of ISO 9001 & ISO 14001 on Sustainable Supply Chain Management in the Textile Industry 2020
52 R. Sroufe; J. Tyan; D. Zimon Drivers of sustainable supply chain management: Practices to alignment with un sustainable development goals 2020
53 S. Dellana; D. Zimon A longitudinal exploratory study of ISO 9001 certification abandonment in small- and medium-sized enterprises 2020
54 T. Gajewska; G. Kaczor; P. Madzik; D. Zimon The impact of the level of customer satisfaction on the quality of e-commerce services 2020
55 A. Pacana; D. Zimon; G. Zimon Inżynierskie metody i narzędzia doskonalenia procesów logistycznych w przedsiębiorstwie 2019
56 A. Pacana; M. Szydełko; B. Trybus; J. Woźniak Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
57 D. Zimon; G. Zimon An Assessment of the Influence of Nominalized Quality Management Systems on the Level of Receivables in Enterprises Operating in Branch Group Purhasing Organizations 2019
58 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Implementation of Standardized Quality Management Systems on Management of Liabilities in Group Purchasing Organizations 2019
59 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Quality Management Systems on Financial Liquidity in Companies in Group Purchasing Organizations 2019
60 K. Chudy-Laskowska; J. Woźniak; D. Zimon Analysis of the influence of the selected aspects of organisation of a mass event upon the security of participants in it 2019
61 M. Malindzakova; D. Zimon Design Supply Cycle for Inventory Management 2019
62 M. Szydełko Partnerstwo benchmarkingowe przedsiębiorstw w klastrze jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych 2019
63 M. Szydełko Relacje w sieci powiązań rad dyrektorów jako przesłanka benchmarkingu sieciowego 2019
64 P. Budaj; P. Madzik; D. Mikuláš; D. Zimon Application of the Kano Model for a Better Understanding of Customer Requirements in Higher Education—A Pilot Study 2019
65 P. Madzik; D. Zimon Impact of Implementing ISO 14001 Standard Requirements for Sustainable Supply Chain Management in the Textile Industry 2019
66 R. Sroufe; J. Tyan; D. Zimon Implementing Sustainable Supply Chain Management: Reactive, Cooperative, and Dynamic Models 2019