logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne wstępne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 36

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 P60 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 1: dr inż. arch. Igor Labuda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie podstawowych pojęć, metod i zasad projektowania architektonicznego

Ogólne informacje o zajęciach: Tematyka związana z definicjami architektury i pojęciami związanymi, rolą architekta w procesie projektowym, analizy procesu projektowego jako założenia interdysplinarnego. Konteksty architektury: społeczne, kulturowe, artystyczne, historyczne, ekonomiczne, techniczne.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach prowadzących grupy projektowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Broniewski T. Historia architektury dla wszystkich Ossolineum, Wrocław. 1980
2 K. Michael Hays Architecture Theory Since 1968 MIT Press. 1998
3 Lynch K. Obraz miasta Archivolta. 2011
4 Rasmussen S. E. Odczuwanie architektury Murator. 1999
5 Zumthor P. Myślenie Architekturą Karakter. 2010
6 Gehl J. Miasta dla ludzi RAM. 2017
7 Gehl J Życie między budynkami RAM. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie tekst obowiązujący.
2 Ustawa - Prawo budowlane tekst obowiązujący.
3 Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego tekst obowiązujący.
4 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 1995
Literatura do samodzielnego studiowania
1 archdaily.com serwis internetowy.
2 dezeen.com serwis internetowy.
3 ronet.pl serwis internetowy.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza ogólna z zakresu szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowa umiejętność współpracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_W05+++
K_W09++
K_W12+++
K_W13++
P6S_WG
P6S_WK
02 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
03 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
04 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
05 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K_K02+++
K_K03+++
P6S_KK
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Czym jest architektura? Jak się uczyć architektury? W01-W02 MEK01
1 TK02 Rozumienie architektury w różnych kontekstach: historycznym, kulturowym, psychologicznym, ekonomicznym, technicznym itd. W03-W04 MEK01
1 TK03 Odczuwanie architektury - architektura zmysłów. W05-W08 MEK01
1 TK04 Zagadnienie kreatywności w kontekście kreacji architektonicznej. W09-W12 MEK01
1 TK05 Sztuka jako kontekst architektury. W13-W16 MEK01
1 TK06 Podstawy opracowania rysunkowego projektów architektonicznych. W17-W18 MEK01
1 TK07 Warstwa symboliczna w architekturze. W19-W20 MEK01
1 TK08 Etyczny wymiar architektury. W21-W24 MEK01
1 TK09 Architektura odpowiedzialna społecznie. W25-W26 MEK01
1 TK10 Ludzki wymiar architektury. W27-W28 MEK01
1 TK11 Definiowanie architektury. W29-W30 MEK01
1 TK12 Interwencja architektoniczna zmieniająca pozytywnie jakość przestrzeni. P01-P30 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
1 TK13 Projekt obiektu (z zakresu sztuki, małej architektury, architektury krajobrazu, designu) sprzyjającego integracji ludzi. P31-P60 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin
Projekt/Seminarium Ocena z projektu
Ocena końcowa Ocena końcowa (100%) = ocena z egzaminu (30%) + ocena projektów semestralnych (70%)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
PAW-zadania_projektowanie.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
2 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
3 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
4 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
5 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
6 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
7 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
8 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
9 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019