logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne wstępne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 36

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 1: dr inż. arch. Łukasz Wesołowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie podstawowych pojęć, metod i zasad projektowania architektonicznego

Ogólne informacje o zajęciach: Tematyka związana z definicjami architektury i pojęciami związanymi, rolą architekta w procesie projektowym, analizy procesu projektowego jako założenia interdysplinarnego. Konteksty architektury: społeczne, kulturowe, artystyczne, historyczne, ekonomiczne, techniczne.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach prowadzących grupy projektowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Broniewski T. Historia architektury dla wszystkich Ossolineum, Wrocław. 1980
2 K. Michael Hays Architecture Theory Since 1968 MIT Press. 1998
3 Lynch K. Obraz miasta Archivolta. 2011
4 Rasmussen S. E. Odczuwanie architektury Murator. 1999
5 Zumthor P. Myślenie Architekturą Karakter. 2010
6 Gehl J. Miasta dla ludzi RAM. 2017
7 Gehl J Życie między budynkami RAM. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie tekst obowiązujący.
2 Ustawa - Prawo budowlane tekst obowiązujący.
3 Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego tekst obowiązujący.
4 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 1995
Literatura do samodzielnego studiowania
1 archdaily.com serwis internetowy.
2 dezeen.com serwis internetowy.
3 ronet.pl serwis internetowy.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza ogólna z zakresu szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowa umiejętność współpracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student potrafi opisać rolę architekta w projektowaniu, wykazuje znajomość podstawowych zagadnień związanych z architekturą. wykład egzamin pisemny, egzamin poprawkowy - ustny K_W36++
K_W54+
T1A_W03+++
InzA2W07++
InzA3W08+
02 Student potrafi opisać proces architektoniczny wstępny oraz uzasadnić pojęcie jego interdyscyplinarności wykład egzamin pisemny, egzamin poprawkowy - ustny K_W21++
K_W48+
T1A_W03++
InzA2W07+
InzA3W08+
03 Student posiada umiejętność i rozumie celowość interwencji architektonicznej. projekt indywidualny, projekt grupowy prezentacja projektu K_U12+
K_U15+++
K_U61+++
K_K03++
K_K06++
InzA5U13+
InzA6U14+++
InzA7U15++
InzA8U16+
T1A_K01+
InzA1K02++
T1A_K04+
T1A_K05++
InzA2K06++
04 Student umie projektować układy funkcjonalne posługując się zasadami ergonomii, estetyki i innymi wybranymi kryteriami projekt indywidualny, projekt grupowy prezentacja projektu K_U12++
K_U15+
K_U61++
K_K21+
InzA5U13++
InzA6U14++
InzA7U15++
InzA8U16+
T1A_K01+++
T1A_K03++
T1A_K04++
T1A_K05++
InzA2K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Rola architekta w procesie projektowym, podstawowe pojęcia z dziedziny architektura W01-W06 MEK01
1 TK02 Analiza fazy wstępnej projektowania na przykładach, złożoność procesu projektowego, zrozumienie roli jaką w życiu społecznym odgrywa architektura i sztuka, analiza zastanego kontekstu. W07-W30 MEK02
1 TK03 Kompozycja, forma utylitarność. Zaprojektowanie małej formy architektonicznej, zmieniającej pozytywnie jakość przestrzeni miejskiej L01-L15 MEK03 MEK04
1 TK04 Projekt z dziedziny sztuki, małej architektury, architektury krajobrazu, designu obiektu sprzyjającego integracji ludzi. L16-L30 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 19.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu - 30%
Laboratorium Oceny z projektów 70%
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z egzaminu i projektów semestralnych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
PAW-zadania_projektowanie.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
2 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
3 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
4 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
5 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
6 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
7 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
8 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
9 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019