logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne wstępne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2014/2015

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura i Urbanistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 36

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Aleksandra Prokopska

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Łukasz Wesołowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie podstawowych pojęć, metod i zasad projektowania architektonicznego

Ogólne informacje o zajęciach: Tematyka związana z definicjami architektury i pojęciami związanymi, rolą architekta w procesie projektowym, analizy procesu projektowego jako założenia interdysplinarnego. Kompozycja i forma architektoniczna, zasady ergonomii.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach domowych prowadzących grupy projektowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Prokopska A. Creativity Method applied in Architectural Cubic Forms: The Ronchamp Chapel of Le Corbusier Systems Transdisciplinary Systems Science, vol.12, no 3, Wrocław. 2007
2 Prokopska A. Creativity Method applied in Architectural Cubic Forms: The Sydney Opera House of Utzon. Systems Transdisciplinary Systems Science, vol.12, no 3, Wrocław. 2007
3 Prokopska A. Analiza metodologiczna procesu twórczego Le Corbusiera. Zagadnienia metodologiczne nauk praktycznych Komitet Naukoznawstwa, PAN, tom XVI, ss. 89-113, Warszawa. 2000
4 Jencks Ch. Le Corbusier and the tragic view of Architecture Allen Lane (published) A Division Penguin Books Ltd., England. 1973
5 Kellet R. Le Corbusier's design for the Carpenter Center: a documentary analysis of design media in architectu Design Studies, vol. 11, no 3, ss. 165-179. 1990
6 Nagy E. Le Corbusier, Architektura i architekci świata współczesnego Kiado, Arkady, Warszawa. 1977
7 Prokopska A. Morfologia dzieła Architektonicznego. Analiza metodologiczna wybranych morfologicznych układów środo Oficyna Wydawnicza P.Rz., Politechnika Rzeszowska s.1-132. 2002
8 Prokopska A. Zastosowanie metody analizy morfologicznej w projektowaniu architektonicznym na przykładzie twórczoś Politechnika Rzeszowska, s. 1-166. 1997
9 Żórawski J. O budowie formay architektonicznej Arkady, Warszawa . 1973
10 Prokopska A. Projektowanie architektoniczne. Procesy wstepne Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rozporządzenie Ministra Infrasturktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budy (ze zmianami). 1994
2 Neufert E Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa . 1995
3 Prokopska A. Projektowanie architektoniczne. Procesy wstepne Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych pojęć z geometrii

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się rysunkiem technicznym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student potrafi opisać rolę architekta w projektowaniu, wykazuje znajomość podstawowych zagadnień związanych z architekturą. wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W036++
K_W054+
K_K003+++
T1A_W03+++
InzA2W07++
InzA3W08
T1A_K01+++
InzA1K02++
T1A_K04+
T1A_K05+++
InzA2K06+
02 Student potrafi opisać proces architektoniczny wstępny oraz uzasadnić pojęcie jego interdyscyplinarności wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W048+
K_K003+
K_K021+++
InzA2W07
InzA3W08
T1A_K01+++
InzA1K02+++
T1A_K03++
T1A_K04+
T1A_K05+++
InzA2K06++
03 Student posiada umiejętność i rozumie celowość interwencji architektonicznej. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W021+++
K_W036+
K_U012+
K_U015+++
K_U061+++
K_K006++
T1A_W03++
InzA2W07+
InzA5U13
InzA6U14+++
InzA7U15++
InzA8U16
T1A_K01
T1A_K04
04 Student umiej projektować wnętrza układów funkcjonalnych posługując się zasadami ergonomii, estetyki i innymi wybranymi kryteriami projekt indywidualny prezentacja projektu K_W036++
K_U061++
T1A_W03+++
InzA2W07++
InzA8U16

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Rola architekta w procesie projektowym, podstawowe pojęcia z dziedziny architektura W01,W02,W03, MEK01
1 TK02 Analiza fazy wstępnej projektowania na przykładach, złożoność procesu projektowego, koordynacja prac W04,W05,W06,W07,W08 MEK02
1 TK03 Kompozycja i forma - rozwinięcie przestrzenne płaskiej kompozycji geometrycznej L02,L03,L04,L05,L06,L07 MEK03
1 TK04 Ergonomia Środowiska mieszkaniowego - projekt koncepcyjny układu funkcjonalnego z uwzględnieniem ergonomii, estetyki, uwarunkowań prawnych L09,L10, L11,L12,L13,L14 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 18.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu - 30%
Laboratorium Oceny z projektów 70%
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z egzaminu i projektów semestralnych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
pytania egzaminacyjne PAW.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
PAW-zadania_projektowanie.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie