logo
Karta przedmiotu
logo

Aplikacje bazodanowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 355

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności EFS-DI - systemy i sieci komputerowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W25 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Dymora

Terminy konsultacji koordynatora: Środa 12:00 - 14:00

semestr 6: mgr inż. Paweł Kuraś

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem kształcenia na module jest prezentacja wybranych zagadnień z zakresu programowania aplikacji bazodanowych mających praktyczne zastosowanie w ich projektowaniu i tworzeniu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z podstawami języka PL/SQL, PSP, JSP, NoSQL oraz środowiskiem Oracle Application Express wykorzystywanymi w projektowaniu, tworzeniu i praktycznej implementacji aplikacji bazodanowych. Realizacja tego celu odbywa się w czasie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.

Materiały dydaktyczne: https://pdymora.v.prz.edu.pl/

Inne: Możliwość skorzystania z książek u prowadzącego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. McLaughlin Oracle Database 12c. Programowanie w języku PL/SQL Helion. 2015
2 M. McLaughlin Oracle Database 11g. Programowanie w języku PL/SQL Helion. 2009
3 H. Schildt Java Kompendium Programisty zgodne z JDK 7 Helion, wyd. VIII. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Price Oracle Database 12c i SQL. Programowanie Helion. 2015
2 L. Banachowski, K. Stencel Bazy danych. Projektowanie aplikacji na serwerze Exit. 2001
3 J. Price Oracle Database 11g i SQL. Programowanie Helion. 2009
4 Brian Spendolini, Arie Geller Oracle Application Express: Build Powerful Data-Centric Web Apps with APEX Oracle Press. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. van der Plas, M. van Zoest Oracle Apex 4.0 Cookbook Packt Publishing. 2010
2 Dokumentacja Oracle 11g Express Edition R2, APEX, PHP, .NET, JAVA oraz PL/SQL http://download.oracle.com/docs/cd/E17781_01/index.htm Oracle. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu relacyjnych baz danych, algorytmiki, języka SQL.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć wiedzę z zakresu relacyjnych baz danych, SQL, podstaw programowania wykorzystywaną do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich związanych z tworzeniem aplikacji bazodanow

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien umieć użyć wiedzę z zakresu relacyjnych baz danych, języka SQL do realizacji prostych zadań inżynierskich związanych z projektowaniem i tworzeniem aplikacji bazodanowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien umieć pracować indywidualnie jak i w zespole, prezentować wyniki pracy na forum grupy jak i w formie opisowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Wyjaśnia podstawowe elementy architektury aplikacji po stronie serwera. Ponadto omawia podstwowe struktury i funkcje wykorzystywane do tworzenia podstawowych bloków programowych aplikacji bazodanowych w wybranych językach programowania. wykład, laboratorium sprawdzian pisemny, sprawdzian pisemny (wejściówka) K_W06+++
K_W07++
K_U27++
K_U28++
T1A_W03+++
T1A_W12+++
InzA_W05+++
T1A_U07++
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_U14++
InzA_U06++
T1A_U16++
InzA_U08++
02 Projektuje i tworzy w oparciu o różne typy danych (w tym obiektowe i XML) struktury przechowywania danych dla funkcji, procedur składowanych i pakietów. wykład , laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawdzian pisemny(wejściówka), obserwacja wykonawstwa, referat pisemny K_W06++
K_W07++
K_U27+++
K_U28+++
T1A_W03++
T1A_W12++
InzA_W05++
T1A_U07++
T1A_U13+++
InzA_U05+++
T1A_U14+++
InzA_U06+++
T1A_U16++
InzA_U08++
03 Tworzy i implementuje na wybranych bazach danych funkcje, procedury składowane i pakiety wykorzystujące warunkową logikę, struktury danych oraz obsługę wyjątków. wykład , laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawdzian pisemny(wejściówka), obserwacja wykonawstwa, referat pisemny K_W07+++
K_U17+++
K_U27++
K_U28+++
T1A_W03+++
T1A_W12++
InzA_W05++
T1A_U07++
T1A_U12++
InzA_U04++
T1A_U13+++
InzA_U05+++
T1A_U14+++
InzA_U06+++
T1A_U16+++
InzA_U08+++
04 Projektuje, implementuje i zarządza aplikacją bazodanową składającą się z warstwy logicznej (procesowe) oraz prezentacyjnej w oparciu o wybrane języki programowania i ich funkcje. wykład , laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawdzian pisemny(wejściówka), obserwacja wykonawstwa, referat pisemny K_W07+++
K_U17+++
K_U18+++
K_U27++
K_U28+++
T1A_W03++
T1A_W12++
InzA_W05++
T1A_U07++
T1A_U12++
InzA_U04++
T1A_U13+++
InzA_U05+++
T1A_U14+++
InzA_U06+++
T1A_U16+++
InzA_U08+++
05 Zna inne modele baz danych w tym NoSQL. Rozróżnia modele danych relacyjne i nie relacyjne. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawdzian pisemny(wejściówka), obserwacja wykonawstwa, referat pisemne K_W06+++
K_W07+
K_U27++
T1A_W03++
T1A_W12+++
InzA_W05+++
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_U14++
InzA_U06++
06 Tworzy i implementuje rozwiązania oparte o technologię NoSQL. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawdzian pisemny(wejściówka), obserwacja wykonawstwa K_W07+++
K_U17+++
K_U18++
T1A_W03++
T1A_W12++
InzA_W05++
T1A_U07+++
T1A_U12+
InzA_U04+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_U14+++
InzA_U06+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Zajęcia organizacyjne. Ustalenie formy zaliczenia i zakresu materiału. Zapoznanie z regulaminem pracy w laboratorium. W01, L01
6 TK02 Proceduralny język programowania PL/SQL: zmienne i typy, logika warunkowa, pętle, funkcje, procedury i pakiety, sekwencje, kursory. W02, W03, L01, L02 MEK01 MEK03
6 TK03 Tworzenie typów obiektowych w SQL i PL/SQL: tworzenie typów obiektowych, uzyskiwanie informacji o typach obiektowych, użycie obiektów w PL/SQL, rekordy, kolekcje, dziedziczenie typów, kursory referencyjne, Bulk Collect. W04, W05, L03, L4 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK04 Obsługa wyjątków w PL/SQL: przechwytywanie wyjątków, predefiniowane błędy w serwerze Oracle, przechwytywanie nie predefiniowanych błędów serwera Oracle, efekty propagacji wyjątków w zagnieżdżonych blokach, personalizacja wiadomości wyjątków PL/SQL. W06, L05 MEK03
6 TK05 Zarządzanie danymi w PL/SQL: wyzwalacze, współbieżność danych, zamki, konflikty oraz ich przyczyny, wykrywanie i rozwiązywanie problemów, zakleszczenia. W07, L06 MEK02 MEK03
6 TK06 XML i baza danych Oracle: charakterystyka XML, generowanie XML z danych relacyjnych, praca w PL/SQL z XML, obsługa XML w bazie danych, XSQL Pages Publishing Framework. W08, L07, L08 MEK02
6 TK07 Procedury hipertekstowe i PL/SQL Server Pages: skrypty po stronie serwera, moduł mod_plsql w Oracle, pakiety PL/SQL Web Toolkit, tworzenie procedur hipertekstowych w PL/SQL generującej dynamiczny kod HTML, PL/SQL Server Pages w Oracle, kroki tworzenia skryptów PSP, raporty i formularze w PSP. W09, L09, L10 MEK03 MEK04
6 TK08 Praca z Oracle SQL w JSP: środowisko Java/JSP, sterowniki JDBC: OCI i Thin, nawiązywanie połączenia z bazą danych, wydawanie instrukcji SQL i pobieranie wierszy z bazy, wstawianie i modyfikacja danych, sterowanie transakcjami, wizualizacja danych (formularze, raporty). W10, W11, L11, L12 MEK03 MEK04
6 TK09 Oracle Application Express: struktura baz danych i serwera aplikacji, połączenie z bazą danych, obszary robocze, podstawowe moduły (Application Builder, SQL Workshop, Object Browser, Query Builder, Data Workshop, Workspace Administration), ładowanie i eksportowanie danych, generowanie kodu DDL, dostęp do perspektyw APEXa, tworzenie aplikacji internetowych z dostępem do bazy danych (formularze, szablony, raporty, interaktywne wykresy, strony Master-Detail). W12, L13 MEK02 MEK04
6 TK10 Bazy danych typu NoSQL. Ranking baz NoSQL, podział na modele, teoria CAP, modele dystrybucyjne. Porównanie modelu relacyjnego a NoSQL. inne modele danych: Bazy grafowe, bazy bez schematu. W12, L14 MEK05 MEK06
6 TK11 Przykłady implementacji baz danych typu NoSQL. Cassandra biblioteki dla wybranych języków programowania (Thrift — RPC framework for cross-language service development wspierane języki: C++, Java, Python, PHP, Ruby, Erlang, Perl, Haskell, C#, Cocoa, JavaScript, Node.js, Smalltalk, OCam). RavenDB, interfejsy: .NET Client HTTP — RESTful API. W13, L15 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykład kończy się pisemnym zaliczeniem. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium.
Laboratorium Obecność obowiązkowa na wszystkich zajęciach laboratoryjnych – dopuszcza się zwolnienia lekarskie z koniecznością odrobienia zajęć. Ocena wystawiana na podstawie wejściówek, obserwacji wykonastwa powierzonych zadań.
Ocena końcowa Ocena końcowa wystawiana jest jako średnia ważona 2/3 oceny z laboratorium i 1/3 oceny z wykładu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Dymora; M. Jucha; M. Mazurek Examining the possibility of short-term prediction of traffic volume in smart city control systems with the use of regression models 2024
2 P. Dymora; G. Lichacz; M. Mazurek Performance Analysis of a Real-Time Data Warehouse System Implementation Based on Open-Source Technologies 2023
3 P. Dymora; M. Jucha; M. Mazurek Regression Models Evaluation of Short-Term Traffic Flow Prediction 2023
4 P. Dymora; M. Mazurek; M. Nycz Comparison of Angular, React, and Vue Technologies in the Process of Creating Web Applications on the User Interface Side 2023
5 P. Dymora; M. Mazurek; M. Nycz Modeling and Statistical Analysis of Data Breach Problems in Python 2023
6 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
7 P. Dymora; K. Łyczko; M. Mazurek The effectiveness analysis of selected IT tools for predictions of the COVID-19 pandemic 2022
8 P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures 2022
9 S. Bomba; P. Dymora; M. Mazurek A Comparative Analysis of Selected Predictive Algorithms in Control of Machine Processes 2022
10 M. Bolanowski; G. Budzik; P. Dymora; P. Kubiak; A. Paszkiewicz; M. Salach Methodology of Implementing Virtual Reality in Education for Industry 4.0 2021
11 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; R. Śliwa The effects of Virtual Reality technology application in the aircraft pilot training process 2021
12 P. Dymora; M. Mazurek Comparison of Selected Algorithms of Traffic Modelling and Prediction in Smart City - Rzeszów 2021
13 P. Dymora; M. Mazurek Influence of Model and Traffic Pattern on Determining the Self-Similarity in IP Networks 2021
14 P. Dymora; M. Mazurek Personal Data as a Critical Element of Sustainable Systems—Comparison of Selected Data Anonymization Techniques 2021
15 P. Dymora; M. Mazurek; B. Sudek Comparative Analysis of Selected Open-Source Solutions for Traffic Balancing in Server Infrastructures Providing WWW Service 2021
16 P. Dymora; M. Mazurek; K. Smalara Modeling and Fault Tolerance Analysis of ZigBee Protocol in IoT Networks 2021
17 P. Dymora; W. Gołda; M. Mazurek Analysis of the Impact of Gamification on Learning Efficiency on the Example of a Mobile Application 2021
18 G. Dunkan; P. Dymora; W. Koczkodaj; B. Kowal; M. Mazurek; D. Strzałka Open Government issues and opportunity: a case study based on a medium-sized city in Poland 2020
19 P. Dymora Opinia o innowacyjności usługi w postaci udostępnienia autonomicznej sprzętowo-programowej platformy ICT wspierającej funkcjonowanie firmy z uwzględnieniem usług o charakterze konwergentnym z możliwością wdrożenia w modelu scentralizowanym i rozproszonym \"ICTBox\" 2020
20 P. Dymora; A. Paszkiewicz Performance Analysis of Selected Programming Languages in the Context of Supporting Decision-Making Processes for Industry 4.0 2020
21 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Analysis of Selected Characteristics of Open Data Inception Portals in the Context of Smart Cities IoT Data Accessibility 2020
22 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Pozyskiwanie dowodów ingerencji w system z wykorzystaniem programu Snort jako darmowego systemu IDS 2020
23 P. Dymora; D. Łannik; M. Mazurek Analiza wpływu wybranych implementacji algorytmu drzewa decyzyjnego na wydajność systemu komputerowego 2020
24 P. Dymora; M. Mazurek An innovative approach to anomaly detection in communication networks using multifractal analysis 2020
25 P. Dymora; M. Mazurek Opinia o innowacyjności pt. Usługi internetowe nowej generacji oparte o standard XGS-PON 2020
26 P. Dymora; M. Mazurek Opinia o innowacyjności pt. Wdrożenie innowacji w zakresie badań sprawności i wydolności fizycznej dla sportowców celem zwiększenia konkurencyjności firmy LC Lab Sp. z o.o. 2020
27 P. Dymora; M. Mazurek Performance assessment of selected techniques and methods detecting duplicates in data warehouses 2020
28 P. Dymora; M. Mazurek Wdrożenie nowej usługi zdalnej rehabilitacji poprzez implementację innowacyjnej technologii „Doctor Kinetic” celem zwiększenia konkurencyjności firmy LC Lab Sp. z o.o.” 2020
29 M. Bolanowski; P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; M. Salach Raport dotyczący: analizy uwarunkowań technicznych wdrażania technologii VR w dydaktyce na kierunkach automatyka i robotyka oraz informatyka prowadzonych przez WEiI z potencjalnymi zastosowaniami dla Przemysłu 4.0 2019
30 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Dydaktyczne aspekty projektowania aplikacji w środowisku Unity 3D 2019
31 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Multifractal properties of network communication traffic 2019
32 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Ocena skutków wykorzystania technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w pracesie edukacyjnym 2019
33 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Opinia o innowacyjności usługi Innowacyjne Mobilne Centrum Digitalizacji 2019
34 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek The effectiveness of the use of R-language in anonymizing open data 2019
35 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; M. Totoń Opinia o innowacyjności dla projektu MARBER 2019
36 P. Dymora; D. Łannik; M. Mazurek Badanie efektywności tworzenia wielowymiarowych zestawów danych w wybranych środowiskach analitycznych 2019
37 P. Dymora; K. Niemiec Gamification as a supportive tool for school children with dyslexia 2019
38 P. Dymora; M. Koryl; M. Mazurek Process discovery in business process management optimization 2019
39 P. Dymora; M. Mazurek Anomaly detection in IoT communication network based on spectral analysis and Hurst exponent 2019
40 P. Dymora; W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka Consistency-Driven Pairwise Comparisons Approach to Software Product Management and Quality Measurement 2019