logo
Karta przedmiotu
logo

Informatyczne wspomaganie controllingu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość i podatki, 2. Bankowość i rynki kapitałowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Finansów, Bankowości i Rachunkowości

Kod zajęć: 3452

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 1. Rachunkowość i podatki

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Grzegorz Zimon

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek: 14.10-15.10 Wtorek : 13.40-15.40

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Łukasz Szydełko

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr Maciej Hadław

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Opanowanie zastosowania narzędzi wykorzystywanych w informatycznym wspomaganiu controllingu

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia o charakterze praktycznym. Wiedza teoretyczna przekazywana głównie na wykładach na temat ogólnych problemów dotyczących zarządzania i kontroli finansów firm. Zajęcia praktyczne polegające na rozwiązywaniu zadań problemowych dotyczących m.in. wyboru metod i narzędzi zastosowanych przy procesie controllingu. Tworzeniu sprawozdań finansowych pro forma, budżetów, ustalaniu poziomu working capital, ocenie kontrahentów i ocenie standingu finansowego firmy.

Materiały dydaktyczne: przygotowuje prowadzący

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Leszczyński. Z, Wnuk-Pel.T Controlling w praktyce oddk. 2004
2 Świderska.G.K Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza Difin. 2010
3 Finanse firmy - Jak zarządzać kapitałem Szczęsny. W (pod. red.) C.H. Beck. 2007
4 Nowak.E, Nita.B Budzetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie Wolters Kluver. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Nowak. E Budżetowanie kosztów przedsiebiorstwa ODDK. 2002
2 Mehlan.K Controlling Beck. 2009
3 Kusak. A Płynność Finansowa - Analiza i sterowanie WWZ. 2006
4 Pluta.W Planowanie finansowe w przedsiębiorstwie PWE. 2003
5 Dylewski.M, Filipiak.B,Szczypa.P Budżetowanie w przedsiębiorstwie - Aspekty rachunkowe, finansowe i zarządcze CEDEWU. 2007
6 Dylewski.M, Filipiak.B,Szczypa.P Budżetowanie w przedsiębiorstwie - Aspekty rachunkowe, finansowe i zarządcze CEDEWU. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Mehlan.K Controlling Beck. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów wyższych PRZ.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada znajomość rachunkowości, controllingu finansowego i finansów przedsiębiorstw

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z powyższego zakresu do rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna zasady tworzenia raportów controlliingowych w firmie wykład/ wykład interaktywny, laboratorium/ laboratorium problemowe zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W04++
K_W07+
K_U09+
S1A_W06++
S1A_U02++
02 Zna narzędzia controllingowe wykład/ , wykład interaktywny, laboratorium/, laboratorium problemowe zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W04++
K_U07++
K_K01+
S1A_W06++
S1A_U02++
S1A_U03+++
S1A_K01++
03 Potrafi zoptymalizować koszty i poziom kapitału obrotowego nettow firmie wykład/ , wykład interaktywny, laboratorium/ , laboratorium problemowe prezentacja projektu K_W07+++
K_U07+
K_U09++
S1A_W06++
S1A_U02+++
S1A_U03+++
04 Potrafi tworzyć budżety. Potrafi kontrolować realizację wyznaczonych celów wykład/ , wykład interaktywny, laboratorium/, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W07+
K_U03+
K_K05++
S1A_W06++
S1A_U02++
S1A_U03+++
S1A_U05+++
S1A_U07+++
S1A_K05++
05 Potrafi wykonać sprawozdanie finansowe pro forma. Dokonać jego analizy. wykład/ , wykład interaktywny, laboratorium/ , laboratorium problemowe prezentacja projektu K_W04+
K_U09++
K_K02+
S1A_W06+
S1A_U02++
S1A_K02++
06 Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania informacji oraz doskonalenia umiejętności projekt indywidualny, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_U09++
K_K01++
S1A_U02++
S1A_K01++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Controlling w przedsiębiorstwie. Narzędzia controllingowe W01 MEK01
5 TK02 Zarządzanie kapitałem obrotowym netto W02,W03 MEK03 MEK04
5 TK03 Budżety jako instrumenty zarządzania. Tworzenie i uzgadnianie planów rzeczowych W04,W05, L08-L11 MEK04
5 TK04 Tworzenie budżetów kosztów, przychodów, głównego wynikowego, wydatków, wpływów, budżetu pieniężnego. W06,W07 MEK04
5 TK05 Narzędzia Controllingowe - praktyczne zastosowanie L01-L05 MEK01 MEK02 MEK06
5 TK06 Sprawozdania finansowe pro forma - tworzenie i analiza L06-L-08 MEK01 MEK03 MEK05
5 TK07 Planowanie krótkookresowe w przedsiębiorstwie L09-L11 MEK03
5 TK08 Tworzenie projektów. L13,L14, L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Projekt
Ocena końcowa Ocena łączona: projekt + test

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie