logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość i podatki, 2. Bankowość i rynki kapitałowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 3431

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L30 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Janusz Świerzowicz

semestr 2: dr inż. Edyta Prędka-Masłyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie kompetencji informatycznych niezbędnych do funkcjonowania w ramach społeczeństwa informacyjnego, poznanie nowych i poszerzenie obszaru znajomości i praktycznego zastosowania narzędzi informatycznych stosowanych w organizacjach gospodarczych i administracji.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 2 semestru.

Materiały dydaktyczne: Instrukcja Zakładanie konta w chmurze

Inne: Instrukacja Aktywacja konta w ramach programu Microsft Azure Dev Tools for Teaching

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kopertowska - Tomczak M. ECDL. Arkusze kalkulacyjne. Moduł 4 PWN, Warszawa. 2009
2 Jakieła J., Litwin P. Bazy danych. Przewodnik Architekta Informacji Politechnika Rzeszowska, Rzeszów. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Żarowska A., Węglarz W. ECDL Advanced na skróty PWN. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wie jak funkcjonuje komputer i jak uruchamia się programy. Rozumie organizację arkuszy kalkulacyjnych oraz posiada elementarną wiedzę z grafiki ,menedżerskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pracować w środowisku Windows i obsługiwać pocztę elektroniczną.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy i samokształcenia. Ma świadomość konieczności ciągłego doskonalenia umiejętności komputerowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi wybrać i wykorzystać w stopniu zadowalającym narzędzie informatyczne do realizacji określonego zadania związanego z kierunkiem studiów laboratorium problemowe/realizacja zleconego zadania obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W04+++
K_U04++
K_U10++
K_K01+
K_K06++
S1A_W06+++
S1A_U03+
S1A_U10++
S1A_K01+
S1A_K06+
02 Zna narzędzia arkuszy kalkulacyjnych oraz baz danych rozwiązujące praktyczne problemy laboratorium problemowe/ realizacja zleconego zadania obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W04++
K_W06+
K_U04+
K_K01+
K_K06++
S1A_W06+++
S1A_W10+
S1A_U03++
S1A_K01+
S1A_K06++
03 Umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych dotyczących zagadnień związanych z technologią informacyjną laboratorium problemowe/ realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W04++
K_U04++
K_K06+++
S1A_W06++
S1A_U03++
S1A_K01+
S1A_K06+++
04 Rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych oraz dostosowywania umiejętności praktycznych do zmieniających się wersji oprogramowania laboratorium problemowe/realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W06++
K_K06++
S1A_W10++
S1A_K01+++
S1A_K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP. Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia. Omówienie przykładowego schematu blokowego. Zakładanie konta w chmurze. Przegląd usług w chmurze. L1-L2 MEK01 MEK04
2 TK02 Arkusz kalkulacyjny: Graficzne środowisko użytkownika. System pomocy. Praca z arkuszami - zapisywanie w różnych formatach. Nawigacja w arkuszu. Wprowadzanie danych. Przyspieszone wprowadzanie danych. Formaty danych. L3-L4 MEK01 MEK02
2 TK03 Arkusz kalkulacyjny: Obsługa komórek. Formatowanie komórek. Adresowanie komórek. Bloki komórek. Przenoszenie, usuwanie i kopiowanie bloku komórek. Wypełnianie komórek danymi. Tworzenie i modyfikacja list. Sortowanie danych. Zarządzanie arkuszami. L5-L6 MEK01 MEK02
2 TK04 Arkusz kalkulacyjny.Wyrażenia i funkcje jednej zmiennej. Interpretacja błędów. Tworzenie i formatowanie wykresów. Formatowanie arkusza. Drukowanie arkusza. L7-L8 MEK01 MEK02
2 TK05 Arkusz kalkulacyjny. Przykłady funkcji zaawansowanych. Funkcje wyszukiwania. Funkcje bazy danych. L9-L10 MEK01 MEK02
2 TK06 Arkusz kalkulacyjny. Funkcje finansowe, Solver. L11-L12 MEK01 MEK02
2 TK07 Kolokwium z arkuszy kalkulacyjnych. Zaawansowane zastosowanie arkuszy kalkulacyjnych. Grafika menedżerska. Analiza graficznego środowisko użytkownika. L13-L14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK08 Schematy blokowe algorytmów. Struktura organizacyjna. Integracja z arkuszem kalkulacyjnym. L15-L16 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK09 Użytkowanie baz danych - środowisko systemu zarządzania bazą danych. Obiekty baz danych i ich zastosowanie.Przykłady zastosowania i obsługi bazy danych. Praca z szablonami baz danych. L17-L18 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK10 Użytkowanie baz danych. Obsługa tabel. Działania na rekordach.Dopisywanie danych. Modyfikowanie danych. Usuwanie danych. Filtrowanie. Sortowanie. L19-L20 MEK01 MEK04
2 TK11 Projektowanie tabel. Typy danych. Właściwości pól. Klucze. Indeksy. Modyfikowanie projektu tabel.. Tworzenie relacji. Relacje 1:1, 1:N, N:M. Więzy integralności. L21-L22 MEK01 MEK04
2 TK12 Tworzenie prostych kwerend. Kwerendy z funkcją agregującą. L23-L24 MEK01 MEK04
2 TK13 Tworzenie i modyfikacja formularzy. Tworzenie i modyfikacja raportów. L25-L26 MEK01 MEK04
2 TK14 Kolokwium z baz danych. Zaawansowane zastosowanie baz danych. L27-L28 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK15 Przykłady zaawansowanego zastosowanie grafiki inżynierskiej i menedżerskiej arkuszy i baz danych.Zaliczenie laboratorium. L29-L30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium 2 kolokwia zaliczone na ocenę pozytywną (warunki zaliczenia kolokwium określa prowadzący w zgodzie z regulaminem studiów).
Ocena końcowa Średnia ważona ocen uzyskanych w semestrze z obu kolokwiów (waga 0,8 )oraz z dodatkowych ocen za aktywność na laboratoriach (waga 0,2)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie