Główny cel kształcenia:
Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. zasad projektowania miast w Polsce, umiejętności sporządzania podstawowych dokumentów planistycznych, kompetencji pracy w interdyscyplinarnym zespole
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni w skali ogólnej
Materiały dydaktyczne:
Program i harmonogram zajęć
1 | Bohm A. | Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji | Kraków. | 2006 |
2 | Novak Z. | Planowanie regionalne i udział w nim architekta | Kraków. | 1997 |
3 | Chmielewski J.M. | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2005 |
4 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Wydawnictwo Arkady Warszawa. | 1984 |
5 | - | Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym | -. | - |
6 | Chmielewski J.M. | Teoria i praktyka planowania przestrzennego. Urbanistyka Europy | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2016 |
7 | Nowakowski M. | Sto lat planowania przestrzeni polskich miast | Oficyna Naukowa. | 2013 |
8 | Słodczyk J. | Historia planowania i budowy miast | Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. | 2012 |
9 | Liszewski S. | Geografia urbanistyczna | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2012 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumie potrzebę kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi; | wykład | esej |
K-W02++ K-W03+++ K-W07+++ K-W11++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W3. zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego; | wykład | esej |
K-W03+++ |
P6S-WK |
MEK03 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystki | wykład | esej |
K-W03+++ |
P6S-WK |
MEK04 | A.U3. potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej; | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K-U01+++ K-U04++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych; | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ |
P6S-KK |
MEK08 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy. | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01-04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK02 | W05-W12, P01-45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 | |
4 | TK03 | W13-15, P01-45 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 4) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
35.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Inne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Esej |
Projekt/Seminarium | Obecność na zajęciach, ocena z projektu |
Ocena końcowa | 100% oceny z projektu semestralnego |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |