logo
Karta przedmiotu
logo

Społeczeństwo informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: H - Cyberbezpieczeństwo i technologie chmurowe, I - Inżynieria inteligentnych systemów informatycznych, S - Systemy i sieci komputerowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 3293

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mariusz Gamracki

semestr 3: mgr inż. Paweł Szczupak , termin konsultacji podany na stronie: http://pei.prz.edu.pl/plan_zajec_semestr.php

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o społecznych, prawnych, ekonomicznych i technicznych aspektach budowy społeczeństwa informacyjnego, doskonalenie umiejętności korzystania z dorobku społeczeństwa informacyjnego, zwiększenie kompetencji społecznych uczestnika procesu formowania społeczeństwa informacyjnego

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest kontynuacją przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia. Punktem wyjścia do pracy własnej studentów na zajęciach projektowych są materiały na temat społeczeństwa informacyjnego i zagadnień pokrewnych zamieszczone na portalach administracji centralnej, administracji samorządowej oraz na portalach społecznościowych, szczególnie stowarzyszeń działających w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz projektów cyfryzacji usług dla obywatela, gospodarki i administracji. Stąd wynikają głowne cele przedmiotu jako poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o społecznych, prawnych, ekonomicznych i technicznych aspektach budowy społeczeństwa informacyjnego, a także doskonalenie umiejętności korzystania z dorobku społeczeństwa informacyjnego oraz zwiększenie kompetencji społecznych uczestnika procesu formowania społeczeństwa informacyjnego

Materiały dydaktyczne: www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 portale administracji, portale społecznościowe wybór materiałów z Internetu www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 jw jw jw. jw
Literatura do samodzielnego studiowania
1 jw jw jw. jw
2 Papińska-Kacperek J. (red.) Społeczeństwo informacyjne Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczenie przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: zaliczenie wymagań w kategorii wiedzy dla przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: zaliczenie wymagań w kategorii umiejętności dla przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: zaliczenie wymagań w kategorii kompetencji społecznych dla przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych sprzętowych lub programowych oraz o trendach rozwojowych treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W04+
P7S_WG
02 Ma wiedzę nt. kodeksów etycznych dotyczących informatyki, zna zasady netykiety, rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną, rozumie specyfikę systemów krytycznych ze względu na bezpieczeństwo (ang. mission-critical systems treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W05+
P7S_WG
P7S_WK
03 Ma podstawową wiedzę nt. patentów, ustawy prawo autorskie i prawa pokrewne oraz ustawy o ochronie danych osobowych treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W07+
P7S_WK
04 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W08+
P7S_WK
05 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej informatyka oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W09+
P7S_WK
06 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_U02+
P7S_UU
07 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego
08 Przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadania projektowego potrafi integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego
09 Potrafi przygotować i przedstawić prezentacje na temat realizacji zadania projektowego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego
10 Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji zadania projektowego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_U14+
P7S_UK
P7S_UW
11 Rozumie, że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K01+
P7S_KK
12 Rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się (studia III stopnia, studia podyplomowe, kursy i egzaminy przeprowadzane przez uczelnie, firmy i organizacje zawodowe) konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K02+
P7S_KR
13 Rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki, w tym uczciwości konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K03+
P7S_KO
14 Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub programistyczno-wdrożeniowym, wchodzących w program studiów lub realizowanych poza studiami konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K05+
P7S_KR
15 Potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K06+
P7S_KO
16 W dyscyplinie inżynierskiej informatyka potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego
17 Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć informatyki oraz różnych aspektów działalności inżyniera-informatyka konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Program przedmiotu. Zasady zaliczania przedmiotu. Cele, zakres i zasady realizacji projektu. Literatura przedmiotu. Ogólna charakterystyka dotychczasowych programów budowy społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej i ich realizacji w strukturach Komisji Europejskiej. Aktualny obszar działania Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej “Społeczeństwo informacyjne i media”. Stan rozwiązań prawnych e-społeczeństwa i teleinformatyki w Unii Europejskiej. Stan technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w Unii Europejskiej. Technologie informacyjno-telekomunikacyjne w programach badawczych Unii Europejskiej. Rys historyczny programów budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Bieżące problemy budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce w kontekście obrad Konferencji "Miasta w Internecie" - analiza wybranych referatów na konferencji. Stan informatyzacji Polski w roku 2022 w kontekście realizacji "Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce oraz Planu Informatyzacji Państwa. Analiza aktualnych dokumentów programowych Unii Europejskiej „Europejska Agenda Cyfrowa” oraz „Otwarty Rząd”. W01 -W02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK02 Ogólne informacje nt. zarządzania bezpieczeństwem informacji – czym jest bezpieczeństwo informacji, najważniejsze zasady bezpieczeństwa informacji, Wprowadzenie do bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych RODO. 2. Wymagania normy ISO/IEC 27001 – kontekst organizacji, przywództwo, planowanie, wsparcie, działania operacyjne, ocena wyników, doskonalenie 3. Wdrożenie systemu zarządzania ciągłością działania zgodnie z normą ISO/IEC 22301:2020 3. Identyfikacja i ocena ryzyka - szacowanie ryzyka w bezpieczeństwie informacji, kryteria akceptacji ryzyka i kryteria szacowania ryzyka, postępowanie z ryzykiem. 4. Wybór i wdrożenie sposobów zabezpieczenia informacji – Organizacja bezpieczeństwa informacji, urządzenia mobilne, bezpieczeństwo zasobów ludzkich, zarządzanie aktywami, kontrola dostępu, kryptografia 5. Informatyka śledcza i system zarządzania bezpieczeństwem informacji i ciągłością działania w jednostkach (Computer forensics. Informatyka śledcza) W3-W4 MEK06 MEK07 MEK08
3 TK03 Technologie cyfrowe w biznesie Przedsiębiorstwa 4.0 a sztuczna inteligencja dotyczy problematyki przedsiębiorstwa i zarządzania w warunkach cyfryzacji i usieciowienia. Aktualne trendy i procesy rynkowe określające wpływ technologii, takich jak: sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy czy blockchain w procesie ewolucji przedsiębiorstw i realizowanych przez nie procesów zarządczych. W5 MEK09 MEK10 MEK11 MEK11
3 TK04 Systemy informacyjne w przedsiębiorstwach handlowych (wspomaganie decyzji marketingowych, technologii informacyjnych oraz zbiorów niezbędnych informacji w strategicznych i operacyjnych obszarach działalności przedsiębiorstw handlowych). Procesy innowacyjne w polskiej gospodarce – potencjał zmian - dylematy tworzenia systemów wsparcia przemysłów kreatywnych. Ryzyko w procesach decyzyjnych rynku kapitałowego w relacji do uwarunkowań ekonomicznych. Postrzeganie problematyki stabilności inwestycji finansowych. Big data w zarządzaniu (Metody big data pozwalają na praktyczne ich wykorzystywanie dzięki zapewnieniu możliwości gromadzenia, przetwarzania i analizy). W6 MEK12 MEK13 MEK14
3 TK05 Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem. Rola informacji przestrzennej i systemów geoinformacyjnych jako elementów niezbędnych do budowy informacyjnych fundamentów smart city. Smart Grid (Smart metering) - rola i bezpieczeństwo inteligentnych systemów energetycznych. Rozwój inteligentnej logistyki i inteligentnych łańcuchów dostaw. Innowacyjne aplikacje telemedyczne i usługi e-zdrowia w opiece nad pacjentami. W7 MEK15 MEK16 MEK16
3 TK06 Projekt z zakresu analizy dokumentów programowych społeczeństwa informacyjnego oraz oceny stanu realizacji, zagrożeń i oczekiwanych efektów projektów z obszaru społeczeństwa informacyjnego w strategiach informatyzacji Polski, narodowym planie rozwoju, planach informatyzacji państwa i programach spójności. Potencjalne kierunki i obszary wzajemnej konwergencji biznesu i technologii cyfrowych poprzez tworzenie systemów, aplikacji wspomagających podejmowanie decyzji oraz usprawniających procesy biznesowe w społeczeństwie informacyjnym. Projekty MEK10 MEK17

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa średnia ważona ocen z egzaminu i projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak