logo
Karta przedmiotu
logo

Komunikacja w biznesie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 3283

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5. Komunikacja w biznesie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Hanna Sommer

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek 15.00-16.30 Czwartek 13.30-15.00

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Hanna Sommer

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami i formami komunikacji w biznesie oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji komunikacyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 3 semestru.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cornelissen, J. Komunikacja korporacyjna: przewodnik po teorii i praktyce Wolters Kluver, Warszawa. 2010
2 Leathers, D.R. Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania PWN, Warszawa. 2007
3 Szymoniuk, B. Komunikacja marketingowa. Instrumenty i metody Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kamiński, L. Komunikacja korporacyjna a biznes. Praktyczny poradnik Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz/Warszawa. 2007
2 Hartley, P. Komunikowanie interpersonalne Wydawnictwo Astrum, Wrocław. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Wacław Śmid Humanistyczne aspekty komunikowania w biznesie Warszawa : CeDeWu. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów przyjętym na PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Mają podstawową wiedzę z zakresu komunikacji społecznej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiadają umiejętność samokształcenia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumieją potrzebę uczenia się przez całe życie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę z zakresu teorii komunikacji i potrafi na poziomie podstawowym wykorzystywać ją w praktyce. wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe egzamin cz. ustna, zaliczenie cz. ustna K_W03++
P7S_WG
02 Zna procesy komunikowania się w organizacji. wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K_W03++
P7S_WG
03 Zna podstawowe koncepcje zachowania się człowieka w procesie komunikacji w stopniu pozwalającym na dokonanie wyboru odpowiedniej strategii komunikacji. wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / realizacja zleconego zadania zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_U07++
P7S_UK
04 Potrafi na podstawie dostępnych źródeł przygotować wystąpienia i podstawowe prace pisemne . ćwiczenia / realizacja zleconego zadania zaliczenie cz. ustna, zaliczenie cz. pisemna K_U03++
P7S_UW
05 Potrafi prawidłowo budować i odczytywać komunikaty - komunikacja werbalna i niewerbalna. ćwiczenia / realizacja zleconego zadania, praktyka zaliczenie cz. ustna, zaliczenie cz. pisemna K_U07++
P7S_UK
06 Posiada umiejętność posługiwania się pojęciami i słownictwem współczesnych mediów masowych. ćwiczenia / dyskusja dydaktyczna, konwersacja zaliczenie cz. ustna K_K01+
P7S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Znaczenie komunikacji w biznesie. Wprowadzenie W01; W02 MEK01 MEK02
3 TK02 Nauki o komunikacji. Aktualny stan wiedzy W03; W04 MEK01 MEK03
3 TK03 Semiotyczno-lingwistyczne aspekty komunikacji W05; W06 MEK01
3 TK04 Cybernetyczne i neurologiczne aspekty komunikacji W07; W08 MEK01
3 TK05 Socjopsychologiczne aspekty komunikacji W09; W10 MEK01
3 TK06 Komunikacyjne i dyskursywistyczne orientacje w zarządzaniu W11; W12 MEK01
3 TK07 Podstawy komunikacji werbalnej W13; W14 MEK01 MEK05
3 TK08 Komunikacja pisemna. Style korespondencji biznesowej W15; W16 MEK01 MEK04
3 TK09 Komunikacja ustna. Zasady emisji i higieny głosu W17; W18 MEK01
3 TK10 Podstawy erystyki i teorii argumentacji W19; W20 MEK01
3 TK11 Umiejętność dyskutowania i wystąpień publicznych W21; W22 MEK01 MEK04
3 TK12 Podstawy komunikacji niewerbalnej. Postawa ciała i aranżacja przestrzeni W23; W24 MEK01
3 TK13 Podstawy komunikacji niewerbalnej. Wygląd, dotyk i czynności rytualne W25; W26 MEK01
3 TK14 Podstawy komunikacji niewerbalnej. Gesty mimiczne, inne bodźce wzrokowe i niewerbalne sygnały dźwiękowe W27; W28 MEK01
3 TK15 Kulturowe aspekty komunikacji. Komunikacja międzykulturowa W29; W30 MEK01
3 TK16 Semiotyczno-lingwistyczne aspekty komunikacji. Analiza i interpretacja przekazu C01; C02 MEK01 MEK06
3 TK17 Cybernetyczno-neurologiczne aspekty komunikacji. Projektowanie sieci komunikacyjnych i modeli neuronowych C03; C04 MEK01
3 TK18 Ćwiczenia w pisaniu pism C05; C06 MEK01
3 TK19 Ćwiczenia w pisaniu pism. Cz. 2. C07; C08 MEK01
3 TK20 Ćwiczenia z emisji i higieny głosu C09; C10 MEK01
3 TK21 Ćwiczenia w poprawnym czytaniu C11; C12 MEK01
3 TK22 Ćwiczenia z retoryki C13; C14 MEK01
3 TK23 Ćwiczenie umiejętności perswazyjnych C15; C16 MEK01
3 TK24 Ćwiczenia z erystyki. Riposty, retorsje i inne typowe chwyty erystyczne C17; C18 MEK01
3 TK25 Ćwiczenia w przemawianiu C19; C20 MEK01
3 TK26 Ćwiczenie umiejętności interpretowania i analizowania mowy ciała C21; C22 MEK01
3 TK27 Ćwiczenie umiejętności analizowania i interpretowania mowy ciała. cz. 2 C23; C24 MEK01
3 TK28 Trening mowy ciała C25; C26 MEK01
3 TK29 Komunikacja międzykulturowa. Grupy projektowe. Cz. 1 C27;C28 MEK01
3 TK30 Komunikacja międzykulturowa. Grupy projektowe. Cz.2 C29; C30 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego.
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwium zaliczeniowe, referat na zajęciach plus premia za aktywność.
Ocena końcowa Ocena z egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 H. Sommer; H. Sommer; G. Zakrzewski Kultura bezpieczeństwa w prowadzonej nowej epoce geologicznej - antropocenie w ocenie studentów Podkarpacia 2024
2 J. Fabisiak; H. Sommer; G. Zakrzewski Deklinacja bezpieczeństwa : varia : część pierwsza 2024
3 J. Fabisiak; W. Sokołowski; H. Sommer; G. Zakrzewski Quo vadis securitologia : varia : część pierwsza 2024
4 H. Sommer; G. Zakrzewski A culture of security versus digital exclusion as a form of social exclusion 2023
5 H. Sommer; G. Zakrzewski Bezpieczeństwo zdrowotne – czynniki kształtujące jakość życia 2023
6 H. Sommer; G. Zakrzewski The culture of the co-existence of a planned wind farm in the context of environmental changes 2023
7 H. Sommer; G. Zakrzewski Understanding space security culture as a new explored human environment 2023
8 H. Sommer; H. Sommer; G. Zakrzewski Redefinicja oceny kultury cyberbezpieczeństwa przez młodzież Podkarpacia 2023
9 J. Fabisiak; H. Sommer; G. Zakrzewski Funkcje bezpieczeństwa : część druga 2023
10 J. Fabisiak; T. Kostecki; H. Sommer; G. Zakrzewski Funkcje bezpieczeństwa : część trzecia 2023
11 J. Fabisiak; W. Sokołowski; H. Sommer; G. Zakrzewski Czas na bezpieczeństwo : Miscellanea, część pierwsza 2023
12 H. Karwan; H. Sommer; G. Zakrzewski Zwierciadła bezpieczeństwa = safety mirrors 2022
13 H. Sommer Istota kultury bezpieczeństwa 2022
14 H. Sommer Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka podczas przerzutu sił wzmocnienia w 2022 roku 2022
15 H. Sommer; G. Zakrzewski Food security – recognition of selected aspects by academic youth 2022
16 H. Sommer; G. Zakrzewski Kreowanie wizerunku Akademii 2022
17 H. Sommer; G. Zakrzewski Kultura bezpieczeństwa ekologicznego organów państwa zajmujących się zagadnieniami destrukcyjnymi w środowisku 2022
18 H. Sommer; H. Sommer; G. Zakrzewski Edukacyjne aspekty zagrożeń w cyberprzestrzeni – „Cyberprzemoc nie daj się złapać w sieć” 2022
19 J. Fabisiak; H. Sommer; G. Zakrzewski Funkcje bezpieczeństwa : część pierwsza 2022
20 H. Sommer Bezpieczeństwo ekologiczne - moda czy konieczność? - ekoświadomość współczesnej młodzieży akademickiej 2021
21 H. Sommer Bezpieczeństwo kulturowe Polski – wybrane aspekty 2021
22 H. Sommer W poszukiwaniu tożsamości bezpieczeństwa: Searching the essence of security 2021
23 H. Sommer; G. Zakrzewski Bezpieczeństwo na drogach rowerowych 2021
24 H. Sommer; G. Zakrzewski Security in the context of environmental change: splitting the example of cutting the Vistula Spit canal 2021
25 H. Sommer; G. Zakrzewski Zagadnienia bezpieczeństwa : wieloaspektowość 2021
26 H. Sommer; G. Zakrzewski Ecological security vs. food security 2020
27 H. Sommer; G. Zakrzewski Problem uzależnień behawioralnych w kontekście cyberprzestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem infoholizmu 2020
28 H. Sommer; H. Sommer; G. Zakrzewski Cyberprzemoc – nie daj się złapać w sieć – etap II 2020
29 P. Ptaszyński; H. Sommer; G. Zakrzewski Program Straży Miejskiej w Gdańsku. „Cyberprzemoc nie daj się złapać w sieć” 2020
30 S. Fedyna; O. Kubatko; L. Melnyk; M. Rabe; H. Sommer The economic and social drivers of renewable energy development in OECD countries 2020
31 H. Sommer; G. Zakrzewski Analysis of sailors\' confidence level in personal life-saving appliances and buoyancy aids 2019
32 H. Sommer; G. Zakrzewski Responsibility as a Determinant of the Activity of Contemporary Entrepreneurs 2019
33 H. Sommer; G. Zakrzewski Wykorzystywanie kart z nośnikiem informacji jako rozwiązanie proekologiczne we współczesnym społeczeństwie w dostępie do towarów i usług 2019
34 H. Sommer; H. Sommer; G. Zakrzewski Bezpieczeństwo zintegrowane polskich rybaków morskich 2019
35 H. Sommer; H. Sommer; G. Zakrzewski Świadomość narodowa Kaszubów – wybrane zagadnienia 2019