logo
Karta przedmiotu
logo

Psychologia komunikacji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 3280

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5. Komunikacja w biznesie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Ryszard Klamut

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zdobycie wiedzy psychologicznej dotyczącej komunikacji człowieka, rozumienia zjawiska komunikacji międzyludzkiej i rozwijanie umiejętności tworzenia efektywnej komunikacji

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w semestrze trzecim

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B. Psychologia społeczna Gdańsk: GWP. 2000
2 Strelau, J. i Doliński, D. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki Gdańsk: GWP. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się Gdańsk: GWP. 2007
2 Knapp M. L., Hall J. A. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich Wrocław: ASTRUM. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z Regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zdobyta w ramach zajęć Psychologia na studiach pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie oraz Psychologia w zarządzaniu na studiach drugiego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności zdobyte w ramach zajęć Psychologia na studiach pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie oraz Psychologia w zarządzaniu na studiach drugiego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kompetencje społeczne zdobyte w ramach zajęć Psychologia na studiach pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie oraz Psychologia w zarządzaniu na studiach drugiego stopnia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie proces komunikacji międzyludzkiej wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W02+
K_W04+
P7S_WG
P7S_WK
02 Rozumie zjawiska występujące w procesie komunikacji wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W02+
K_U07+
P7S_UK
P7S_WG
03 Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą różnych czynników mających wpływ na komunikację, ułatwiających i utrudniających jej przebieg wykład multimedialny, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_U07+
K_U09+
P7S_UK
04 Potrafi dostrzec i przeciwdziałać błędom i zakłóceniom w komunikacji wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_U08+
K_K04+
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UO
05 Posiada umiejętności tworzenia efektywnych relacji z innymi ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_U08+
K_K02+
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe założenia komunikowania się ludzi W1 W2 C1 C2 MEK01
3 TK02 Spostrzeganie i spostrzeganie społeczne – rola, czynniki wpływające na ocenę, błędy w ocenianiu W3 W4 C3 C4 MEK02
3 TK03 Komunikacja werbalna i niewerbalna. Ich znaczenie W5 W6 C5 C6 C7 C8 MEK01 MEK05
3 TK04 Czynniki wpływające na efektywność komunikacji W7 W8 C9 C10 MEK03
3 TK05 Umiejętności psychologiczne w komunikowaniu W9 W10 C11 C12 C13 C14 MEK02 MEK05
3 TK06 Przyczyny konfliktów – błędy w komunikacji W11 W12 C15 C16 MEK04
3 TK07 Różnice międzypłciowe w komunikowaniu W13 C17 C18 MEK03
3 TK08 Skuteczna perswazja - struktura przekazu, dyskusja, argumentacja W14 W15 C19 C20 MEK05
3 TK09 Komunikaty wprowadzające w błąd, obrona przed psychomanipulacją C21 C22 MEK03
3 TK10 Zastosowanie wiedzy i umiejętności w komunikowaniu w praktyce – wywiad, kontakt z mediami, prowadzenie spotkań grupowych C23 C24 C25 C26 MEK05
3 TK11 Ćwiczenia w komunikacji C27 C28 C29 C30 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium pisemne z treści przekazywanych na wykładach
Ćwiczenia/Lektorat Pisemne kolokwium z materiałów omawianych na ćwiczeniach i ocena z prezentacji multimedialnej
Ocena końcowa Uśredniona ocena studenta

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie