Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: EFA-ZU - inżynieria systemów informatycznych, EFS-ZU - Systemy i sieci komputerowe
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 3243
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności EFS-ZU - Systemy i sieci komputerowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dominik Strzałka
Terminy konsultacji koordynatora: https://strzalka.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest przedstawienie inżynierii (a informatyki w szczególności) jako obszaru rządzonego przez paradygmat systemów złożonych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z wykładu i projektu. Prezentowane na wykładzie treści będą implementowane w projektach.
1 | Braha D., Minai A., Bar-Yam Y. | Complex Engineered Systems. Science Meets Technology | Springer. | 2006 |
2 | Xiong J. | New software engineering paradigm based on complexity science | Springer. | 2011 |
3 | Tsallis C | Introduction to Nonextensive Statistical Mechanics | Springer. | 2009 |
4 | Stauffer D., Stanley H. E., LESNE A | From Newton to Mandelbrot | Springer. | 2017 |
1 | Fronczak A., Fronczak P. | Świat sieci złożonych. Od fizyki do Internetu | PWN. | 2011 |
1 | Hooker C. (Eds.) | Philosophy of Complex Systems | Elsevier. | 2011 |
Wymagania formalne: Ukończone studia pierwszego stopnia. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu matematyki i fizyki.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ukończone studia pierwszego stopnia. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu matematyki i fizyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność projektowania systemów prostych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość niedoskonałości istniejących modeli systemów komputerowych
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Rozumie różnice pomiędzy systemami prostymi a złożonymi | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W01+ K_W04+ K_U15+ K_U19+ |
P7S_UW P7S_WG |
02 | Potrafi wskazać istotne różnice w podejściu do projektowania systemów prostych i złożonych | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_U09+ K_U14+ K_U15+ K_U19+ K_U22+ |
P7S_UW |
03 | Rozumie podstawowe pojęcia dotyczące fraktali i geometrii fraktalnej | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. pisemna |
K_W01++ K_U10++ K_U19+++ |
P7S_UW P7S_WG |
04 | Potrafi wykorzystać q - algebrę do opisu zjawisk fizycznych w informatyce | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W01++ K_U10++ K_U19+++ |
P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
1 | TK02 | W02-03 | MEK03 MEK04 | |
1 | TK03 | W04-05 | MEK04 | |
1 | TK04 | W06-08 | MEK02 | |
1 | TK05 | W09-10 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
25.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wykład kończy się pisemnym zaliczeniem. |
Projekt/Seminarium | Ocena prezentacji projektu zespołowego. |
Ocena końcowa | średnia ocena z wykładu i projektu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; B. Petrů Puhrová; R. Rajs; D. Strzałka | Is the best–worst method path dependent? Evidence from an empirical study | 2024 |
2 | E. Özkan; D. Strzałka; A. Włoch; N. Yilmaz | On Doubled and Quadrupled Fibonacci Type Sequences | 2024 |
3 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; D. Strzałka | REDUCE: A Python Module for Reducing Inconsistency in Pairwise Comparison Matrices | 2023 |
4 | D. Assante; C. Fornaro; A. Gokdemir; I. Hamburg; P. Kieseberg; F. Oz; D. Strzałka; G. Vârtopeanu; G. Vladut | Cybersecurity Education for SMEs | 2023 |
5 | W. Koczkodaj; A. Kowalczyk; M. Mazurek; W. Pedrycz; G. Redlarski; E. Rogalska; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wilinski; O. Xue | Peer Assessment as a Method for Measuring Harmful Internet Use | 2023 |
6 | A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński | NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology | 2022 |
7 | D. Strzałka | Risks, Challenges and Opportunities - Cybersecurity in SMEs. A Case Study About Poland | 2022 |
8 | E. Eberbach; D. Strzałka | In Search of Machine Learning Theory | 2022 |
9 | G. Budzik; A. Nikodem; A. Paszkiewicz; M. Salach; D. Strzałka; M. Witek; H. Wójcik | VR Education Support System—A Case Study of Digital Circuits Design | 2022 |
10 | J. Mazurek ; D. Strzałka | On the Monte Carlo weights in multiple criteria decision analysis | 2022 |
11 | P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka | The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures | 2022 |
12 | W. Koczkodaj; M. Mazurek; W. Pedrycz; E. Rogalska; R. Roth; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wolny-Dominiak; M. Woodbury-Smith; O. Xue; R. Zbyrowski | Combating harmful Internet use with peer assessment and differential evolution | 2022 |
13 | A. Gerka; D. Jaworski; B. Kowal; P. Kuraś; G. Leopold; M. Lewicz; D. Strzałka | The Support System for Anomaly Detection with Application in Mainframe Management Process | 2021 |
14 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; R. Perzina; D. Strzałka | REDUCE – an online decision support tool for reduction of inconsistency in multiplicative pairwise comparisons | 2021 |
15 | B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka | A Numerical Comparison of Iterative Algorithms for Inconsistency Reduction in Pairwise Comparisons | 2021 |
16 | D. Antos; K. Baran; R. Bochenek; B. Filip; D. Strzałka | Influence of the geometry of extra column volumes on band broadening in a chromatographic system. Predictions by computational fluid dynamics | 2021 |
17 | D. Strzałka; A. Włoch; S. Wolski | Distance Fibonacci Polynomials by Graph Methods | 2021 |
18 | P. Hadaj; D. Strzałka | Analysis of German National Electricity Grid at Risk of Random Damage - Case Study | 2021 |
19 | P. Hadaj; M. Nowak; D. Strzałka | The interconnection exchange and complex systems properties in power grid network | 2021 |
20 | B. Kowal; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka | A new Step-by Step (SBS) algorithm for inconsistency reduction in pairwise comparisons | 2020 |
21 | G. Dunkan; P. Dymora; W. Koczkodaj; B. Kowal; M. Mazurek; D. Strzałka | Open Government issues and opportunity: a case study based on a medium-sized city in Poland | 2020 |
22 | P. Hadaj; D. Strzałka | Modelling Selected Parameters of Power Grid Network in the South-Eastern Part of Poland: The Case Study | 2020 |
23 | T. Armstrong; W. Koczkodaj; M. Mansournia; J. Mazurek; W. Pedrycz; D. Strzałka; A. Wolny-Dominiak; P. Zabrodskii; A. Zolfaghari | 1,000,000 cases of COVID-19 outside of China: The date predicted by a simple heuristic | 2020 |
24 | W. Koczkodaj; F. Liu; V. Marek; J. Mazurek; M. Mazurek; L. Mikhailov; C. Ozel; W. Pedrycz; A. Przelaskowski; A. Schumann; R. Smarzewski; D. Strzałka; J. Szybowski; Y. Yayli | On the use of group theory to generalize elements of pairwise comparisons matrix: A cautionary note | 2020 |
25 | P. Dymora; W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka | Consistency-Driven Pairwise Comparisons Approach to Software Product Management and Quality Measurement | 2019 |
26 | W. Koczkodaj; J. Masiak; M. Mazurek; D. Strzałka; P. Zabrodskii | Massive health record breaches evidence by the office for civil rights data | 2019 |
27 | W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka; A. Wolny-Dolniak; M. Woodbury-Smith | Electronic health record breaches as social indicators | 2019 |