logo
Karta przedmiotu
logo

Analogowe układy elektroniczne II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektronika i telekomunikacja

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: S - Elektroniczne systemy pomiarowe i diagnostyczne, T - Telekomunikacja, U - Urządzenia elektroniczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki

Kod zajęć: 3226

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 L30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Andrzej Kolek

Terminy konsultacji koordynatora: wg harmonogramu pracy.

semestr 4: dr inż. Piotr Ptak , termin konsultacji wg harmonogramu pracy.

semestr 4: dr inż. Łukasz Ciura , termin konsultacji wg harmonogramu pracy.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy nt. zasad działania i zastosowań układów przerzutnikowych, mnożących, pętli PLL i stabilizatorów pracy ciągłej i impulsowej oraz integracja wiedzy i umiejętności w zakresie analizy i projektowania analogowych układów elektronicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Ukończenie modułu zapewnia zrozumienie przez studenta zasad działania zaawansowanych układów elektronicznych, oraz uzyskanie umiejętności w zakresie metod analizy i projektowania tych układów.

Materiały dydaktyczne: Link do zespołu AUE w aplikacji MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0888affd13354bafae39f345d408703e%40thread.tacv2/conversations?groupId=59fabc4b-2679-47d2-9394-2ccb0905bc7c&tenantId=d81

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Z. Nosal, J. Baranowski Układy elektroniczne. Część I. Układy analogowe liniowe WNT. 1997
2 J. Baranowski, G. Czajkowski Układy elektroniczne. Część II. Układy analogowe nieliniowe i impulsowe WNT. 1997
3 Paul Horowitz, Winfield Hill Sztuka elektroniki. Tom 1-2 Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ. 2018
4 Analog Devices LTspice https://www.analog.com/en/design-center/design-tools-and-calculators/ltspice-simulator.html. ciagł
5 Würth Elektronik The LT Spice XVII Simulator Swiridoff Verlag. 2022
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Kolek Analogowe układy elektroniczne. Laboratorium Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2009
2 A. Kolek Analogowe układy elektroniczne. Zbiór zadań Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
3 Analog Devices LTSpice https://www.analog.com/en/design-center/design-tools-and-calculators/ltspice-simulator.html. 2023
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Baranowski Zbiór zadań z układów elektronicznych nieliniowych i impulsowych WNT. 1997
2 K. Antoszkiewicz, Z. Nosal Zbór zadań z układów elektronicznych liniowych WNT. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Analogowe układy elektroniczne I

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę w zakresie zasad działania i metod analizy podstawowych analogowych układów elektronicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Stosuje schematy elementów półprzewodnikowych do analizy stało- i zmiennoprądowej podstawowych analogowych układów elektronicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Projektuje analogowe układy elektroniczne liniowe i nieliniowe, wykorzystując swą wiedzę i różne metody projektowania. Ćwiczenia, laboratorium Sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium K_W03+++
K_U01+++
K_U05+
P6S_UU
P6S_WG
02 Analizuje pracę liniowych i nieliniowych analogowych układów elektronicznych. Wykład, ćwiczenia, laboratorium egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium K_W26+++
P6S_WG
03 Wykonuje pomiary parametrów i charakterystyk analogowych układów elektronicznych. Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium K_W26+++
K_U01+++
K_U05+
K_U27+++
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
04 Ocenia zgodność analiz teoretycznych oraz wyników pomiarów parametrów i charakterystyk analogowych układów elektronicznych. Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium K_W26+++
K_U01+++
K_U05+
K_U27+++
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Generatory sprzężeniowe LC, Genertory VCO. W01, W02, C04, L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
4 TK02 Układy mnożenia bezpośredniego – układy 2 i 4 ćwiartkowy, logarytmujący układ Gilberta, zastosowania: modulatory i demodulatory AM i FM, mieszacz iloczynowy, podwajacz częstotliwości, detektor fazy. W02, W03, C05, C06, L05, L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
4 TK03 Pętla sprzężenia fazowego PLL, budowa , zakresy trzymania i chwytania synchronizacji, zastosowania – dodawanie, mnożenie i synteza częstotliwości. Demodulator FM PLL. Dynamika pętli fazowej. W04, W05, C07, C08, L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
4 TK04 Zasilacze i stabilizatory napięcia i prądu: prostowniki, filtry tętnień, stabilizatory o pracy ciągłej i impulsowej. W06, W07 MEK02
4 TK05 Integracja wiedzy i umiejętności w zakresie rozumienia, metod analizy i projektowania analogowych układów elektronicznych. C01-C03, L01-L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
4 TK06 Wzmacniacz operacyjny ze sprzężeniem prądowym W08, L06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 14.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład -
Ćwiczenia/Lektorat Sprawdziany wiadomości, odpowiedzi ustne.
Laboratorium Oceny z ćwiczeń laboratoryjnych wystawiane na podstawie opracowanych sprawozdań i merytorycznej umiejętności ich obrony.
Ocena końcowa Egzamin końcowy w formie testu pisemnego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu są co najmniej dostateczne oceny z ćwiczeń i laboratorium w semestrze 4.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Gutowski; A. Kolek Numerical optimization of gain region in dual-upper-state quantum cascade laser 2024
2 A. Kolek Interband Tunneling in a Type-II Broken-Gap Superlattice 2023
3 A. Kolek; M. Makowiec Quantum simulations of band-to-band tunnelling in a type-II broken-gap superlattice diode 2023
4 A. Kolek; M. Sobaszek Nonlinear gain models in a quantum cascade laser 2023
5 G. Hałdaś; A. Kolek Optimization of gain region in mid-IR ( ≈ 5 μm) QCL 2022
6 M. Bugajski; P. Gutowski; G. Hałdaś; A. Kolek; D. Pierścińska; G. Sobczak Linewidth Broadening in Short-Wavelength Quantum Cascade Lasers 2022
7 M. Bugajski; T. Czyszanowski; M. Dems; M. Janczak; A. Kolek; W. Nakwaski; R. Sarzała Threshold performance of pulse-operating quantum-cascade vertical-cavity surface-emitting lasers 2022
8 R. Budzich; T. Ciuk; Ł. Ciura; D. Czołak; A. Dobrowolski; J. Jagiełło; D. Kalita; A. Kolek; P. Michałowski; K. Piętak; M. Wzorek Contamination-induced inhomogeneity of noise sources distribution in Al2O3-passivated quasi-free-standing graphene on 4H-SiC(0001) 2022
9 A. Kolek Light-enhanced incoherence of electronic transport in quantum cascade lasers 2020
10 K. Cieśla; Ł. Ciura; A. Kolek; E. Machowska-Podsiadło; Z. Zawiślak TRANSFER: Technologie materiałów i struktur dla detekcji długofalowego promieniowania podczerwonego (LWIR) 2020
11 Ł. Ciura; A. Jasik; A. Kolek; D. Smoczyński Four-point probe resistivity noise measurements of GaSb layers 2020
12 Ł. Ciura; K. Hackiewicz; A. Kolek; P. Martyniuk; K. Michalczewski 1/f Noise in InAs/InAsSb Superlattice Photoconductors 2020
13 A. Kolek Implementation of light–matter interaction in NEGF simulations of QCL 2019
14 M. Bugajski; A. Czerwiński; T. Czyszanowski; M. Dems; A. Kolek; M. Kuc; D. Pierścińska; K. Pierściński; M. Płuska; R. Sarzała; W. Strupiński; M. Wesołowski Coupled-cavity AlInAs/InGaAs/InP quantum cascade lasers fabricated by focused ion beam processing 2019
15 M. Bugajski; G. Hałdaś; A. Kolek Comparison of quantum cascade structures for detection of nitric oxide at ~ 5.2 μm 2019
16 Ł. Ciura; E. Gomółka; A. Kolek; M. Kopytko; P. Martyniuk; K. Murawski; A. Rogalski Trap parameters in the infrared InAsSb absorber found by capacitance and noise measurements 2019
17 Ł. Ciura; K. Czuba; A. Jasik; A. Kolek; I. Sankowska Low frequency noise of GaSb layers on GaAs substrate 2019
18 Ł. Ciura; K. Hackiewicz; A. Kolek; P. Martyniuk; P. Ptak; J. Rutkowski Low frequency noise of mid-wavelength interband cascade photodetectors up to 300 K 2019