logo
Karta przedmiotu
logo

Badania operacyjne i teoria optymalizacji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie transportem w logistyce, 2. Logistyka dystrybucji i handlu, 3. Logistyka służb mundurowych , 4. Logistyka lotnicza

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Metod Ilościowych

Kod zajęć: 3201

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Tomasz Pisula

Terminy konsultacji koordynatora: pok. L-351; Poniedziałek, godz. 11:00-12:30, Wtorek, godz. 11:00-12:30

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy niezbędnej do samodzielnego tworzenia prostych modeli matematycznych dla problemów decyzyjnych występujących w zastosowaniach logistycznych. Opanowanie umiejętności rozwiązywania logistycznych problemów decyzyjnych z wykorzystaniem odpowiednich metod oraz technik badań operacyjnych

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych semestru I

Materiały dydaktyczne: Własne opracowania - przykładowe listy zadań na zajęcia ćwiczeniowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wojciech Sikora Badania operacyjne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2008
2 Sabina Kauf, Agnieszka Tłuczak Optymalizacja decyzji logistycznych Wydawnictwo Difin, Warszawa. 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Karol Kukuła (red.) Badania operacyjne w przykładach i zadaniach Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 2016
2 Tadeusz Trzaskalik Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2008
3 Dariusz Siudak Badania operacyjne z wykorzystaniem WinQSB Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Maciej Sysło, Narsingh Deo, Janusz Kowalik Algorytmy optymalizacji dyskretnej: z programami w języku Pascal Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma podstawową wiedzę z zakresu logistyki oraz systemów logistycznych. Posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki i statystyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności w zakresie: stosowania rachunku macierzowego, rozwiązywania układów równań z wieloma niewiadomymi, rachunku pochodnych oraz metod opisu i wnioskowania statystycznego

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest zdolny do pracy zespołowej i potrafi samodzielnie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę o sposobach modelowania matematycznego zagadnień decyzyjnych wykład egzamin cz. pisemna K_W01+++
K_W03+++
P7S_WG
02 Potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne z wykorzystaniem właściwych technik i metod badań operacyjnych ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U05+++
K_U06+++
K_K01++
P7S_KK
P7S_UW
03 Ma wiedzę o różnych metodach poszukiwania rozwiązań optymalnych w zadaniach decyzyjnych wykład egzamin cz. pisemna K_W01+++
K_W03+++
K_K01++
P7S_KK
P7S_WG
04 Potrafi budować modele matematyczne zagadnień decyzyjnych ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U05+++
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Istota i geneza badań operacyjnych (przedmiot i metodologia badań operacyjnych, model matematyczny problemu decyzyjnego) W01, C01-C02 MEK01 MEK04
1 TK02 Zagadnienia optymalizacji liniowej (wybrane liniowe problemy decyzyjne w zastosowaniach logistycznych, dualizm w programowaniu liniowym, algorytm Simplex, liniowe zagadnienia transportowe i ich warianty, minimalizacja pustych przebiegów w transporcie) W02-W04, C03-C10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK03 Programowanie nieliniowe (w kontekście zadań programowania liniowego) W05, C11-C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK04 Zadania programowania dynamicznego (algorytm sekwencyjny Bellmana) W06, C13-C14 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK05 Wybrane problemy optymalizacji dyskretnej (metoda podziału i ograniczeń, zagadnienie rozwózki, zagadnienie komiwojażera - algorytmy heurystyczne poszukiwania rozwiązań) W07-W08, C15-C16 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK06 Deterministyczne problemy decyzyjne w ujęciu sieciowym (wybrane problemy programowania sieciowego, planowanie sieciowe z kryterium czasu, planowanie sieciowe z kryterium kosztowym) W09-W10, C17-C20 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK07 Wybrane zagadnienia decyzyjne w warunkach niepewności i niepełnej informacji (planowanie sieciowe w warunkach niepewności - algorytm PERT) W11, C21-C22 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK08 Elementy teorii gier decyzyjnych (gry dwuosobowe o sumie zerowej, kryteria decyzyjne w warunkach niepełnej informacji tzw. gry z naturą) W12, C23-C24 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK09 Elementy programowania wielokryterialnego (optimum w sensie Pareto, wybrane ciągłe i dyskretne metody optymalizacji wielokryterialnej) W13-W14, C25-C28 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK10 Wybrane zagadnienia projektowania i zarządzania systemami masowej obsługi C29-C30 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK11 Badania operacyjne w konstrukcji biznesplanu W15 MEK01 MEK02 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 12.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Ćwiczenia/Lektorat Egzamin pisemny
Ocena końcowa Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać pozytywną ocenę z pisemnego egzaminu obejmującego całość treści kształcenia (omawianych teoretycznie na wykładach i analizowanych w praktyce na ćwiczeniach). Ocena końcowa uzależniona jest od liczby punktów uzyskanych na egzaminie (max 20). Punktacja i skala ocen: [0,10) pkt.: ndst, [10,12] pkt.: dst, (12,14] pkt.: +dst, (14,17] pkt.: db, (17,18] pkt.: +db, (18,20] pkt.: bdb,

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe zadania na egzamin.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Metody wielokryterialne I.pdf
Programowanie nieliniowe.pdf
Programowanie liniowe i simpleks.pdf
Zagadnienia i problemy transportowe.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Notatki z wzorami

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Chudy-Laskowska; T. Pisula Forecasting Household Energy Consumption in European Union Countries: An Econometric Modelling Approach 2023
2 V. Fenyves; T. Pisula; T. Tarnoczi Investigation of accounting manipulation using the Beneish model: Hungarian case 2023
3 K. Chudy-Laskowska; T. Pisula An Analysis of the Use of Energy from Conventional Fossil Fuels and Green Renewable Energy in the Context of the European Union’s Planned Energy Transformation 2022
4 L. Ashirbekova; A. Musulmankulova; T. Pisula; K. Sansyzbayeva Impact of the Pandemic on the Socio-Economic Development of Кazakhstan 2022
5 K. Chudy-Laskowska; M. Liana; T. Pisula; L. Vasa Taxonomic Analysis of the Diversity in the Level of Wind Energy Development in European Union Countries 2020
6 T. Pisula An Ensemble Classifier-Based Scoring Model for Predicting Bankruptcy of Polish Companies in the Podkarpackie Voivodeship 2020
7 Z. Metzker; T. Pisula; L. Svabova Development of unemployment in Slovakia in the context of the COVID-19 pandemic 2020
8 K. Chudy-Laskowska; T. Pisula Analysis of the opeations and development of Airports in selected countries of East-Central Europe 2019
9 L. Loboda; N. Nebaba; T. Pisula; I. Shkolnik Financial crisis of real sector enterprises: an integral assessment 2019
10 T. Pisula Bankruptcy risk assessment for Polish and Czech logistics companies by means of the ensemble classifier approach 2019
11 T. Pisula Ocena ryzyka upadlości przedsiębiorstw logistycznych z regionu Podarpacia z wykorzystaniem metodologii klasyfikatorów zespołowych 2019
12 Y. Bilan; T. Pisula; I. Tiutiunyk; T. Vasylieva Tax Gap Management as Part of the Concept of Competitive Advantage: A Cross-Country Empirical Assessment 2019