logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy przedsiębiorczości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 3151

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Marian Woźniak

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek tydzień A godz. 8.45-10.15 środa tydzień A i B godz. 8.45-10.15 czwartek tydzień B godz. 8.45-10.15

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Alicja Sobkowiak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: kształcenie umiejętności samodzielnego podjęcia działalności gospodarczej i elastycznego dostosowania się do otoczenia

Ogólne informacje o zajęciach: kształcenie postaw różnych zachowań na rynku

Materiały dydaktyczne: dostępne

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cieślik J. Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa . 2006
2 J. Targalskiego i A.Francik, red. Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą: teoria i praktyka Wyd.2, Wyd.C.H.Beck, Warszawa . 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K.Kuciński, red. Przedsiębiorczość a rozwój regionalny w Polsce Wyd. Difin, Warszawa . 2010
2 Moczydłowska J., Pacewicz I. Przedsiębiorczość Wyd.Oświatowe FOSZE, Rzeszów . 2007
3 Gerber M.E. Mit przedsiębiorczości. Dlaczego wiekszość małych firm upada i jak temu zaradzić Wyd. MT Biznes, Warszawa . 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Piecuch T. Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne Wyd.C.H.Beck, Warszawa . 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zgodnie z regulaminem studiów PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: ma wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania rynku i przedsiębiorstwa

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce założenia działalności gospodarczej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: potrafi samodzielnie rozwiązać problemy dotyczące wykazania się inicjatywą i przedsiębiorczością

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna modele zachowań przedsiębiorstw na rynku i strategie dostosowania się do otoczenia wykład problemowy, wykład interaktywny/konwersacja, dyskusja, burza mózgów zaliczenie cz. pisemna K_W09+
P6S_WK
02 zna podstawowe formy prowadzenia działalności gospodarczej wykład problemowy, wykład interaktywny/konwersacja, dyskusja, burza mózgów zaliczenie cz. pisemna K_W09+
P6S_WK
03 zna podstawowe zasady przygotowania strategii przedsięwzięcia gospodarczego wykład problemowy, wykład interaktywny/konwersacja, dyskusja, burza mózgów zaliczenie cz. pisemna K_U02+
K_U08+
P6S_UK
P6S_UW
04 posiada umiejętność planowania wybranych form działalności gospodarczych wykład problemowy, wykład interaktywny/konwersacja, dyskusja, burza mózgów zaliczenie cz. pisemna K_U02+
K_K02+
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 1. Istota przedsiębiorstwa i przedsiębiorczośći. Przedsiębiorstwo jako jednostka prowadząca działalność gospodarczą. Przedsiębiorstwo jako system. Atrybuty współczesnego przedsiębiorstwa. Interdyscyplinarny charakter przedsiębiorstwa. 2. Modele aktywne i reaktywne zachowań przedsiębiorstw na rynku. Zasady przedsiębiorczego "karaoke". 3. Sprzedaż jako przejaw przedsiębiorczości. 4. Reklama kontrowersyjna jako wyraz aktywności przedsiębiorczej. 5. Modele przedsiębiorstwa: ekonomiczny, finansowy, produkcyjny, organizacyjny, cybernetyczny, socjopsycholgiczny, prawny, etyczny, ekologiczny. 6. Proces umacniania przedsiębiorstwa na rynku- diagnoza, prognoza, wybór, plan rozwoju, gromadzenie funduszy. 7. Wskaźniki wyznaczania poszczególnych celów działań przedsiębiorczych. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości. 8. Alternatywne teorie przedsiębiorstwa. Koncepcje tworzenia i funkcjonowania przedsiębiorstw w zmiennym otoczeniu. 9. Charakterystyka przedsiębiorców. Charakterystyka człowieka przedsiębiorczego.Cechy podmiotu pozytywnie i negatywnie wpływające na działania przedsiębiorcze. Proces planowania biznesowego- koncentracja na pomyśle, cele i strategie, decyzje operacyjne. W01-W15, C01-C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład aktywne uczestniczenie w wykładach
Ćwiczenia/Lektorat aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach, praca pisemna
Ocena końcowa praca pisemna

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Badora; K. Krukowski; K. Kud; J. Mioduszewski; R. Przygodzka; M. Woźniak Odnawialne źródła energii w rolnictwie Polski Wschodniej - uwarunkowania rozwoju 2023
2 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Expectations of the Inhabitants of South-Eastern Poland Regarding the Energy Market, in the Context of the COVID-19 Crisis 2023
3 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Electricity Production and Consumption Perspectives in the Opinion of the Youth of South-Eastern Poland 2022
4 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Renewable Energy Sources as the Future of the Energy Sector and Climate in Poland—Truth or Myth in the Opinion of the Society 2022
5 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Consumer Attitudes as Part of Lifestyle in the COVID-19 Emergency 2022
6 K. Kud; M. Woźniak Food shopping preferences in the context of logistic chains of food supplies on the example of consumers from the Podkarpackie voivodeship 2022
7 K. Kud; M. Woźniak Rural Electricity Consumption: Reality and Prospects in the Opinion of the Inhabitants of Podkarpackie and Lubelskie Voivodships 2022
8 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Impact of the Energy Sector on the Quality of the Environment in the Opinion of Energy Consumers from Southeastern Poland 2021
9 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Nuclear Energy Perception and Ecological Attitudes 2021
10 M. Lechwar; M. Woźniak Unia Europejska czynnikiem trwałości obszarów wiejskich województwa podkarpackiego 2020
11 M. Woźniak Influence of climate change on the global condition of the environment and agriculture in the opinion of rural youth in the Podkarpackie Province 2020
12 M. Woźniak Zrównoważona przedsiębiorczość kierunkiem wykorzystania zasobów naturalnych obszaru Rzeka San 2020
13 B. Saj; M. Woźniak Wpływ polityki energetycznej na zmiany klimatu w opinii młodzieży województwa podkarpackiego 2019
14 M. Chrzanowski; A. Sobkowiak Współdziałanie przedsiębiorstw przez pryzmat zarządzania strategicznego : perspektywa firm działających w ramach parków naukowo-technologicznych 2019