logo
Karta przedmiotu
logo

Mechanika lotu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 3133

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Marek Szumski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu statku powietrznego w stanach nieustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę charakterystyk równowagi i stateczności samolotu.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz ćwiczenia umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne: Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Babister A.W. Aircraft dynamic stability and response Pergamon Press Ltd., England. 1980
2 Etkin B. Dynamics of Flight John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1959
3 Etkin B. Dynamics of Atmospheric Flight John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1972
4 Etkin B., Reid L.D. Dynamics of flight. Stability and control John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1994
5 Fiszdon W. Mechanika Loty T1/2 PWN, Warszawa . 1961
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Etkin B. Dynamics of Flight John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1959
2 Babister A.W. Aircraft dynamic stability and response Pergamon Press Ltd., England. 1980
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Roskam J. Airplane flight dynamics and automatic flight controls Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. 1979

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 2

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki, podstaw mechaniki lotu

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność opisu stanu równowagi oraz ruchu samolotu w nieustalonych stanach lotu. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz dany

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dynamiki lotu oraz rozumie i potrafi wykorzystać tą wiedzę do analizy stanu równowagi statku powietrznego i ruchu statku powietrznego w nieustalonych stanach lotu. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, kolokwium, raport pisemny K_U15++
P7S_UK
02 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, stosując profesjonalny język właściwy dla danego zagadnienia i środowiska zawodowego, a także w innych środowiskach wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_U15+
P7S_UK
03 Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, raport pisemny K_U15++
P7S_UK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Równowaga podłużna samolotu. W01, W02, C01 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Podłużna stateczność statyczna samolotu. W03, C02 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Boczna i kierunkowa stateczność statyczna samolotu. W04 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Sterowność samolotu. W05, C03 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Równania ruchu samolotu. W06, W07, W08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK06 Metody rozwiązywania równań ruchu samolotu. W09 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK07 Siły dziłające na samolot w nieustalonych stanach lotu. W10, W11, W12, C04, C05 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK08 Stateczność dynamiczna podłużna. W13, C06 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK09 Stateczność dynamiczna boczna i kierunkowa. W14, W15, C07, C08 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu (MEK01) sprawdzana na podstawie testu pisemnego. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie rozumienia pytań i oceny udzielanych odpowiedzi w trakcie testu pisemnego (MEK02). Zakres tematyczny testu i forma udzielnych odpowiedzi pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku ukończenia modułu kształcenia (MEK03).
Ćwiczenia/Lektorat Sposób wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu (MEK01) sprawdzana będzie na podstawie sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie oceny sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych (MEK02). Obszerność sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku realizacji bieżącego modułu kształcenia (MEK03).
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z wykładu i ćwiczeń w proporcji: 0.5 : 0.5

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence 2023
4 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
5 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
6 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor 2023
7 P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie 2023
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
9 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Property of high-frequency pressure measurement 2022
10 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
11 W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces 2021
12 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
13 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
14 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
15 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020