Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 3133
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Marek Szumski
semestr 2: dr inż. Daniel Lichoń
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -równowagi, stateczności statycznej i sterowności samolotu – podłużnej i bocznej, -opisu przestrzennego ruchu samolotu – ogólne równania ruchu, -opisu sił i momentów aerodynamicznych działających na samolot, -podłużnej stateczności dynamicznej – analiza uproszczona, -bocznej stateczności dynamicznej – analiza uproszczona, -podstaw modelowania i symulacji manewrów przestrzennych, -odpowiedzi samolotu na sterowanie.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu mechanika lotu wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia ćwiczeniowe. Wiedza przekazywana na zajęciach ćwiczeniowych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji i pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: równowagi, stateczności statycznej oraz sterowności samolotu, opisu przestrzennego ruchu samolotu, opisu sił i momentów aerodynamicznych działających na samolot, podłużnej i bocznej stateczności dynamicznej, podstaw modelowania i symulacji manewrów przestrzennych a także odpowiedzi samolotu na wymuszenia zewnętrzne i sterowanie.
1 | Allerton D. | Principles of flight simulations | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 2009 |
2 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
3 | Diston D.J. | Computational Modelling and Simulation of Aircraft and the Environment, Volume 1: Platform Kinematics and Synthetic Environment | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 2009 |
4 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
5 | Etkin B. | Dynamics of Atmospheric Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1972 |
6 | Etkin B., Reid L.D. | Dynamics of flight. Stability and control | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1994 |
7 | Fiszdon W. | Mechanika Loty T1/2 | PWN, Warszawa. | 1961 |
8 | Kowaleczko G. | Zagadnienie odwrotne w dynamice lotu statków powietrznych | Wydawnictwo WAT. | 2003 |
9 | Roskam J. | Airplane flight dynamics and automatic flight controls | Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. | 1979 |
1 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
2 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
3 | Fiszdon W. | Mechanika Loty T1/2 | PWN, Warszawa. | 1961 |
4 | Roskam J. | Airplane flight dynamics and automatic flight controls | Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. | 1979 |
1 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
2 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
3 | Fiszdon W. | Mechanika Loty T1/2 | PWN, Warszawa. | 1961 |
4 | Roskam J. | Airplane flight dynamics and automatic flight controls | Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. | 1979 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki i mechaniki lotu (studia I stopnia), matematyki oraz mechaniki ogólnej w zakresie kinematyki i dynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji materiałów źró
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę obejmującą zagadnienia stateczności i sterowności samolotu a także odpowiedzi na wymuszenia zewnętrzne i sterowanie | wykład, ćwiczenia rachunkowe | zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny |
K_W05+++ K_W06+++ |
P7S_WG |
02 | Potrafi ocenić przydatność, dobierać a także posługiwać się technikami oraz narzędziami informatycznymi do realizacji zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych z obszaru aerodynamiki praktycznej oraz dynamiki lotu. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie i proste problemy badawcze wykorzystując metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny |
K_U06+ K_U08+ K_U13+ |
P7S_UW |
03 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie | wykład, ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny |
K_U01++ |
P7S_UW |
04 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla aerodynamiki i mechaniki lotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienie wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. | ćwiczenia rachunkowe | raport pisemny |
K_U02+ |
P7S_UK |
05 | Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | ćwiczenia techniczne | obserwacja wykonawstwa |
K_K02+ |
P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK08 | W08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK09 | W09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK10 | W10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK11 | W11 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK12 | W12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK13 | W13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK14 | W14 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK15 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK16 | C01 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK17 | C02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK18 | C03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK19 | C04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK20 | C05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK21 | C06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK22 | C07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK23 | C08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
15.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
30.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie sprawdzianu pisemnego obejmującego materiał teoretyczny i proste zadania z zakresu ujętego w trakcie zajęć ćwiczeniowych. |
Ćwiczenia/Lektorat | Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z kolokwium i ćwiczeń w proporcji: 0.6: 0.4 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski | Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence | 2023 |
4 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
5 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
6 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor | 2023 |
7 | P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski | Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie | 2023 |
8 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
9 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Property of high-frequency pressure measurement | 2022 |
10 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
11 | W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski | The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces | 2021 |
12 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
13 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
14 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
15 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |