Samoloty klasy MEP(L)
Podstawowe informacje o zajęciach
Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
3126
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Piotr Borowik
Terminy konsultacji koordynatora:
Środa 8:00-10:00
Cel kształcenia i wykaz literatury
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z samolotami klasy MEP(L)
Ogólne informacje o zajęciach:
Budowa, wyposażenie oraz zasady lotu samolotami klasy MEP(L)
Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 |
|
Joint Aviation Authorities Airline Transport Pilot's Licence |
Oxford Aviation Training.. |
1999 |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 |
|
Joint Aviation Authorities Airline Transport Pilot's Licence |
Oxford Aviation Training.. |
1999 |
Literatura do samodzielnego studiowania
1 |
|
Joint Aviation Authorities Airline Transport Pilot's Licence |
Oxford Aviation Training. |
1999 |
Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych
Wymagania formalne:
Wpis na semestr pierwszy studiów magisterskich spec. pilotaż, ukończone studia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka pierwszego stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu, przyrządów pokładowych i wyposażenia samolotu oraz silnika lotniczego poświadczona zaliczeniem wcześniejszych przedmiotów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu, przyrządów pokładowych i wyposażenia samolotu oraz silnika lotniczego poświadczone zaliczeniem wcześniejszych przedmiotów
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w zespole
Efekty kształcenia dla zajęć
MEK |
Student, który zaliczył zajęcia |
Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia |
Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia |
Związki z KEK |
Związki z PRK |
01 |
Zna samolot klasy MEP(L) |
wykład |
kolokwium |
K_W05+
|
P7S_WG
|
02 |
Jest przygotowany do wykonywania lotu samolotem klasy MEP(L) |
wykład |
kolokwium |
K_W05++
|
P7S_WG
|
Uwaga:
W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Treści kształcenia dla zajęć
Sem. |
TK |
Treści kształcenia |
Realizowane na |
MEK |
1 |
TK01 |
Szczegółowa lista wyposażenia samolotu, prawidłowe i nieprawidłowe działanie
systemów/instalacji:
1. Wymiary: minimalna wymagana szerokość drogi startowej do wykonania
zakrętu 180°.
2. Silnik:
a) typ silników;
b) ogólnie, funkcje poniższych systemów/instalacji lub elementów składowych:
silnik;
instalacja olejowa;
instalacja paliwowa;
system zapłonu;
instalacja rozruchowa;
prądnice i napęd prądnic;
wskazania mocy;
śmigła;
system przestawiania śmigła w chorągiewkę.
c) elementy sterowania silnikiem (w tym rozrusznik), przyrządy i wskazania
silnika w kokpicie, ich funkcja, wzajemne zależności i interpretacja wskazań.
3. Instalacja paliwowa:
a) lokalizacja zbiorników paliwa, pomp paliwa, przewodów paliwowych łączących z
silnikiem, możliwości w zakresie pojemności tankownia, zawory i pomiar
b) lokalizacja następujących systemów/instalacji
filtrowania;
drenażu;
odpowietrzania.
c) w kokpicie:
monitory i wskaźniki instalacji paliwowej;
wskazania ilości i przepływu, odczyt.
4. Ogrzewanie i wentylacja kabiny;
a) elementy składowe systemu i zabezpieczenia;
b) prawidłowe użytkowanie podczas startu, przelotu, podejścia do lądowania oraz
lądowania.
5. Instalacja przeciwoblodzeniowa/odlodzeniowa:
a) elementy samolotu zabezpieczone przed oblodzeniem;
b) użytkowanie instalacji przeciwoblodzeniowej i odlodzeniowej w locie, warunki
wymagające użycia tych systemów.
6. Instalacja hydrauliczna:
a) elementy składowe instalacji hydraulicznej;
b) elementy sterowania i wskaźniki w kokpicie, funkcje i wzajemne powiązania
oraz odczyt wskazań.
7. Podwozie:
a) Budowa i elementy składowe:
podwozia głównego;
podwozia przedniego;
sterowania podwoziem;
systemu hamowania kołami.
b) chowanie i wysuwanie podwozia (w tym zmiany wyważenia i oporu
spowodowane działaniem podwozia);
c) wymagane ciśnienie w oponach;
d) elementy sterowania i wskaźniki w kokpicie dotyczące warunków chowania lub
wysunięcia podwozia;
e) elementy składowe systemu awaryjnego wysuwania podwozia.
8. Układy sterowania w locie i urządzenia zwiększające siłę nośną:
a) układy sterowania w locie
układ sterowania lotkami;
układ sterowania sterem wysokości;
układ sterowania sterem kierunku;
układ sterowania trymerami;
urządzenia zwiększające siłę nośną;
system ostrzegania przed przeciągnięciem.
b) wskaźniki w tym wskaźniki ostrzegawcze systemów wymienionych w punkcie a),
wzajemne powiązania i zależności.
9. Zasilanie energią elektryczną:
a) ilość, moc, napięcie i lokalizacja głównego systemu zasilania oraz systemu
zasilania zewnętrznego;
b) lokalizacja wskaźników w kokpicie;
c) lokalizacja kluczowych wyłączników;
d) reflektory.
10. Przyrządy, urządzenia łączności, radarowe i nawigacyjne, autopilot:
a) widoczne anteny;
b) elementy sterowania oraz przyrządy poniższego wyposażenia kokpitu w czasie
rutynowego (normalnego) działania:
przyrządy wykorzystywane w locie;
wyposażenie radarowe;
systemy łączności i nawigacji;
autopilot;
TAWS;
TAS.
11. Kokpit, kabina i bagażniki:
a) działanie oświetlenia zewnętrznego, oświetlenia kokpitu, kabiny;
b) działanie drzwi kabiny i bagażników.
12. Działanie wyposażenia awaryjnego oraz właściwe zastosowanie poniższego
wyposażenia awaryjnego samolotu:
a) przenośne gaśnice;
b) apteczki pierwszej pomocy;
13. Instalacja pneumatyczna i podciśnieniowa:
a) elementy składowe instalacji pneumatycznej, źródło ciśnienia i uruchamiane
elementy składowe;
b) elementy sterowania i wskaźniki w kokpicie.
14. Przenośna instalacja tlenowa. |
C1C2C3 |
MEK01
MEK02
|
1 |
TK02 |
Zasady lotu w odniesieniu do samolotów wielosilnikowych tłokowych:
a) Rozkład sił w locie normalnym
b) Strumienie zaśmigłowe – wpływ na różne fazy lotu
c) Rozkład sił w locie z asymetrią ciągu i wpływ na osiągi i sterowanie:
przesunięcie linii ciągu;
wpływ asymetrii łopat śmigła;
przesunięcie linii oporu aerodynamicznego;
opór aerodynamiczny śmigła niesprawnego silnika;
wzrost całkowitego oporu aerodynamicznego;
asymetria siły nośnej;
wpływ niesymetrycznego strumienia zaśmigłowego;
wpływ odchylenia w locie poziomym i w zakręcie;
para sił ciągu i wychylenia steru kierunku;
wpływ długości ramienia pary sił.
d) Pojęcie silnika krytycznego i jego identyfikacja
e) Minimalna prędkość sterowności (VMC);
definicja;
pochodzenie;
czynniki mające wpływ na (VMC):
ciąg;
masę i położenie środka ciężkości;
wysokość;
podwozie;
klapy;
klapki regulujące chłodzenie silnika lub zasłonki chłodnicy;
turbulencję lub porywy;
reakcje lub kompetencje pilota;
przechylenie w kierunku pracującego silnika;
opór aerodynamiczny;
przestawianie śmigła w chorągiewkę;
silnik krytyczny. |
C4C5 |
MEK01
MEK02
|
1 |
TK03 |
Ograniczenia:
1. Ograniczenia ogólne:
a) Ograniczenia prędkościowe:
maksymalna składowa prędkości wiatru tylnego i bocznego do startu i
lądowania;
maksymalne prędkości do wypuszczenia klap vfo;
przy różnych ustawieniach klap vfe;
przy wypuszczaniu i chowaniu podwozia vlo;
przy wysuniętym podwoziu vle;
przy maksymalnym wychyleniu sterów va, Ma;
dla opon;
przy jednym śmigle przestawionym w chorągiewkę;
minimalna prędkość sterowania w powietrzu vmca;
minimalna prędkość sterowania na ziemi vmcg;
prędkość przeciągnięcia w zróżnicowanych warunkach vso, vs1;
prędkość nieprzekraczalna vne;
maksymalna prędkość dla normalnego lotu vmo;
ograniczenia dotyczące wysokości i temperatury.
b) Ograniczenia masowe:
maksymalna masa do kołowania;
maksymalna masa startowa;
maksymalna masa do lądowania;
masa przy zerowym paliwie;
maksymalny współczynnik obciążenia podczas lotu;
dopuszczalny zakres położeń środka ciężkości.
2. Ograniczenia dotyczące silnika:
a) dane dotyczące działania silników:
minimalne i maksymalne obroty (RPM) i temperatury głowic i gazów
wylotowych (ograniczenia czasowe);
minimalna i maksymalna temperatura oleju oraz ciśnienie;
maksymalny czas uruchamiania i wymagane chłodzenie rozrusznika;
ograniczenia śmigieł (użytkowania i przestawiania w chorągiewkę).
b) certyfikowane klasy oleju.
3. Ograniczenia dotyczące systemów/instalacji:
a) dane dotyczące działania następujących systemów/instalacji:
zasilanie energią elektryczną, maksymalne obciążenie układu zasilania;
maksymalny czas zasilania z akumulatora w przypadku awarii;
ograniczenia autopilota w różnych trybach pracy;
zabezpieczenia przed oblodzeniem.
b) instalacja paliwowa: certyfikowane specyfikacje paliwa, minimalne i
maksymalne ciśnienia.
4. Wykaz wyposażenia minimalnego (MEL). |
C6C7 |
MEK01
MEK02
|
1 |
TK04 |
Wykonanie, planowanie i monitorowanie lotu:
1. Obliczanie osiągów dotyczących prędkości, gradientów, mas w każdych
warunkach dla startu, przelotu, podejścia do lądowania i lądowania zgodnie z
dostępną dokumentacją z uwzględnieniem następujących czynników:
a) długość drogi rozpędzania lub zatrzymania;
b) rozporządzalna długość rozbiegu przy starcie oraz rozporządzalna długość startu
(TORA, TODA);
c) temperatura, wysokość ciśnieniowa, nachylenie drogi startowej, wiatr;
d) maksymalne obciążenie i maksymalna masa;
e) minimalny gradient wznoszenia po awaria silnika;
f) wpływ śniegu, topniejącego śniegu, wilgoci i stojącej wody na drodze startowej;
g) możliwa awaria silnika podczas przelotu;
h) stosowanie instalacji przeciwoblodzeniowej;
i) minimalny gradient wznoszenia podczas podejścia do lądowania i lądowania;
j) maksymalna dopuszczalna masa lądowania oraz długość lądowania dla lotniska
docelowego lub lotniska zapasowego z uwzględnieniem następujących
czynników:
rozporządzalna długość lądowania;
temperatura, wysokość ciśnieniowa, nachylenie drogi startowej i wiatr;
zużycie paliwa do lotniska docelowego lub do lotniska zapasowego.
2. Planowanie lotu w warunkach normalnych i anormalnych:
optymalny lub maksymalny poziom lotu;
minimalna wymagana wysokość bezwzględna lotu;
ustawienie mocy silników podczas wznoszenia, przelotu i oczekiwania w
zróżnicowanych warunkach jak również najbardziej ekonomiczny poziom
przelotowy;
optymalny i maksymalny poziom lotu oraz ustawienie mocy silników po
awarii silnika.
3. Monitorowanie lotu. |
C8C9 |
MEK01
MEK02
|
1 |
TK05 |
Obciążenie i wyważenie oraz obsługa:
1. Obciążenie i wyważenie:
arkusz załadunku i wyważenia z maksymalnymi masami dla startu i
lądowania;
limity środka ciężkości;
wpływ zużycia paliwa na środek ciężkości;
mocowanie ładunku.
2. Przykłady obliczania masy i wyważenia. |
C10 |
MEK01
MEK02
|
1 |
TK06 |
Procedury w sytuacjach awaryjnych:
1. Rozpoznanie sytuacji i czynności awaryjne:
a) awaria silnika podczas startu i również w locie;
b) nieprawidłowe działanie układu regulacji skoku śmigła;
c) przegrzanie silnika, pożar silnika na ziemi i w locie;
d) dym lub pożar instalacji elektrycznej;
e) awaria zasilania energią elektryczną;
f) awarie przyrządów;
g) awaria instalacji hydraulicznej;
h) awaria urządzeń zwiększających siłę nośną i układów sterowania lotem
i) ponowne uruchomienie silnika w locie;
j) awaryjne wypuszczenie podwozia. |
C11 |
MEK01
MEK02
|
1 |
TK07 |
Zasady pilotażu samolotu wielosilnikowego:
1. Lot z asymetrią ciągu
a) Ustawianie śmigła w chorągiewkę – sposób wykonania
b) Wpływ na użytkowanie samolotu na prędkości przelotowej
c) Omówienie nacisku stóp na stery w celu utrzymania stałego kursu (bez
trymerów)
d) Wyprowadzenie śmigła z chorągiewki
e) Ciąg zerowy
f) Porównanie nacisku stóp na stery w przypadku ustawienia śmigła w
chorągiewkę i ustawienia ciągu zerowego
g) Rozpoznawanie usterek silnika podczas lot poziomego
h) Rodzaje niesprawności
nagła lub postępująca
całkowita lub częściowa
i) Identyfikacja niesprawnego silnika
zasada: miękka noga = niesprawny silnik
j) Potwierdzenie identyfikacji niesprawnego silnika
k) Użycie, niewłaściwe użycie i ograniczenia:
steru kierunku;
lotek;
sterów wysokości.
l) Wpływ przechylenia lub ześlizgu i wyważenia;
m) Zmniejszenie skuteczności lotek i steru kierunku;
n) Możliwość przeciągnięcia statecznika pionowego;
o) Wpływ zależności pomiędzy IAS i ciągiem;
p) Wpływ szczątkowych niezrównoważonych sił;
q) Obciążenie nóg i trymerowanie.
2. Minimalne prędkości sterowności
a) Metody praktycznego oszacowania prędkości krytycznych w locie poziomym i
powrót do lotu normalnego
b) Wpływ minimalnych prędkości sterowania na:
przechylenie
ustawianie ciągu zerowego
konfigurację do startu
3. Przestawianie i nie przestawianie śmigła w chorągiewkę
a) Minimalne wysokości lotu, na których można wykonać ćwiczenie
b) Obsługa silnika – środki ostrożności (przegrzanie, oblodzenie,
wtryskiwanie paliwa rozruchowego, podgrzewanie, metody symulacji
niesprawności silnika – z wykorzystaniem instrukcji obsługi) |
C12C13 |
MEK01
MEK02
|
1 |
TK08 |
Wymagania specjalne dla samolotów ze ‘szklanym kokpitem’ wyposażonych w system
wskaźników elektronicznych (EFIS):
ogólne zasady projektowania sprzętu i oprogramowania komputerowego
samolotów;
system i wyświetlacze zamontowane na samolotach wielosilnikowych w
OKL – charakterystyka, wyświetlane symbole, obsługa;
sygnalizowanie alarmowe;
możliwości rozpoznania błędu oraz czynności do wykonania w przypadku
awarii wyświetlaczy. |
C14C15 |
MEK01
MEK02
|
Nakład pracy studenta
Forma zajęć |
Praca przed zajęciami |
Udział w zajęciach |
Praca po zajęciach |
Ćwiczenia/Lektorat
(sem. 1)
|
Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem.
|
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.
|
|
Konsultacje
(sem. 1)
|
Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem.
|
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem.
|
|
Zaliczenie
(sem. 1)
|
|
|
|
Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej
Forma zajęć |
Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
Ćwiczenia/Lektorat |
Odpowiedź ustna |
Ocena końcowa |
Test pisemny |
Przykładowe zadania
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych
:
nie
Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie