Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 3121
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C30 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr inż. Maciej Miąskowski
Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 8:30-10:30
Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 7.00 8.30
Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu nawigacji obszarowej. Omówione zostaną podejścia RNAV oraz wykonanie FMS. Szczegółowo przedstawione zostaną systemy antykolizyjne ACAS, TCAS, TAS , zasady ich działania oraz informacje i nakazy przekazywane załodze . W ramach ćwiczeń zostanie omówiony Pokładowy radar pogodowy oraz jego użycie podczas różnych faz lotu
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia dydaktyczne poszerzają treści programowei pozwolą na podjęcie szkolenia praktycznego i są podstawą do dalszego kształcenia do poziomu licencji pilota liniowego.
Materiały dydaktyczne: Dostarczone przez prowadzącego - FCOM, FCTM Airbus A320/321
1 | Oxford Aviation Training | JAA/ATPL Theretical Knowledge Manual | Jeppesen. | 2005 |
2 | Domicz J., Szutowski L. | Podręcznik pilota samolotowego | Technika, Poznań. | 2006 |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na pierwszym semestrze studiów drugiego stopnia o specjalności pilotaż
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza w zakresie nawigacji określona w efektach kształcenia dla studiów pierwszego stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętności w zakresie nawigacji określone w ramach studiów pierwszego stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: kompetencje określone w efektach kształcenia dla studentów studiów I stopnia specj. pilotaż
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawy nawigacji obszarowej jej rodzaje oraz używane wyposażenie; Zna i rozumie podejścia RNAV: Typy, Wymagane wyposażenie, Procedury operacyjne. Zna sposób wykonania FMS: Zasadę działania, budowę i elementy składowe, urządzenia wyjściowe - sposób wyświetlania poszczególnych informacji. Zna zasady działania CDU i potrafi je zastosować w praktycznych ćwiczeniach. | wykład, ćwiczenia | sprawdzian pisemny |
K_W06+++ K_U02+++ K_U05++ K_K01+++ |
P7S_KO P7S_UK P7S_WG |
02 | Zna systemy antykolizyjne (ACAS, TCAS, TAS): zasadę działania, informacje i nakazy przekazywane załodze, oznaczenia na wyświetlaczach – czynności podejmowane przez załogę po otrzymaniu określonej informacji/nakazu. Zna radar pogodowy: tryby pracy, sposób wyświetlania informacji, użycie w trakcie różnych faz lotu | wykład, ćwiczenia | sprawdzian pisemny |
K_W06+++ K_U02+++ K_U05++ K_K01+ |
P7S_KO P7S_UK P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W15 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK02 | C01-C30 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 1) | |||
Egzamin (sem. 1) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza omawiana na wykładzie zostanie sprawdzona w czasie sprawdzianu pisemnego, który odbędzie się na ćwiczeniach. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu pisemnego. Pod uwagę brana jest również aktywność studenta w czasie ćwiczeń i przygotowanie do ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz obecności na wykładzie. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
3 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
4 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
5 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
6 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
7 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
8 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
9 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
10 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
11 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
12 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
13 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
14 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
15 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
16 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
17 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
18 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
19 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
20 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
21 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
22 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
23 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
24 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
25 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
26 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
27 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
28 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |