logo
Karta przedmiotu
logo

Osiągi i planowanie lotu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 3120

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C30 / 2 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr inż. Kamil Kosacki

Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje zdalne na platformie Teams - po uzgodnieniu terminu z prowadzącym

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Maciej Pruchniak

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. Damian Kordos

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy i umiejętności planowania lotu IFR: 1. Samolotu wielosilnikowego odrzutowego w klasie osiągów A. 2. Samolotu wielosilnikowego tłokowego w klasie osiągów B.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia dydaktyczne obejmują treści programowe ujęte w przepisach PART-FCL, przewidziane dla uzyskania licencji pilota liniowego. Nabyte umiejętności pozwolą na pogłębioną analizę osiągów samolotów wielosilnikowych odrzutowych w klasie osiągów A oraz wielosilnikowych tłokowych w klasie osiągów B.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje prowadzącego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Oxford Aviation Training ATPL Ground Training Series, Flight Performance & Planning 1 Oxford Aviation Training. 2008
2 Oxford Aviation Training ATPL Ground Training Series, Flight Performance & Planning 2 Oxford Aviation Training. 2008
3 Jeppesen Sanderon Inc. Performance, JAA ATPL Training Jeppesen Sanderon Inc.. 2007
4 Jeppesen Sanderon Inc. Mass and Balance, JAA ATPL Training Jeppesen Sanderon Inc.. 2007
5 Jeppesen Sanderon Inc. Flight Planning, JAA ATPL Training Jeppesen Sanderon Inc.. 2007
6 Oxford Aviation Training JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Flight Performance and Planning 1 Oxford Aviation Training. 2001
7 Oxford Aviation Training JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Flight Performance and Planning 2 Oxford Aviation Training. 2001
8 Jeppesen Student Pilot Route Manual Jeppesen. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Instrukcja Użytkowania w Locie samolotu PA-34 Seneca V .
2 Jeppesen Student Pilot Route Manual Jeppesen. 2007
3 RAD Document - bieżący AIRAC .
4 UK CAA CAP 696 - Mass and Balance Manual (Aeroplanes) .
5 UK CAA CAP 697 - Flight Planning Manual .
6 UK CAA CAP 698 - Aeroplane Performance Manual .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Literatura tożsama z wykorzystywaną podczas zajęć wykładowych .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpis na I semestr II stopnia studiów specjalności pilotażowej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna zasady planowania lotu IFR samolotu jednosilnikowego tłokowego, jego masy i wyważenia, operacyjnego planu lotu oraz wypełniania i składania planu lotu ATS.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Znajomość języka angielskiego oraz frazeologii lotniczej w stopniu umożliwiającym posługiwanie się dokumentami potrzebnymi do zaplanowania lotu samolotów w klasie osiągów A oraz B.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Nabycie wiedzy i umiejętności oceny osiągów samolotu odrzutowego wielosilnikowego w klasie osiągów A oraz zaplanowania lotu zgodnie z zasadami stosowanymi w przewozie lotniczym (CAT - Commercial Air Transport). wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna lub test pisemny K_W05+
K_W06++
K_U01++
K_U04+
K_U05+++
K_K01++
K_K02+
K_K03+
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WG
02 Nabycie wiedzy i umiejętności oceny osiągów samolotu wielosilnikowego tłokowego w klasie osiągów B oraz zaplanowania lotu IFR tego samolotu. Wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna lub test pisemny K_W05+
K_W06++
K_U01++
K_U04+
K_U05+++
K_K01++
K_K02+
K_K03+
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 1. Masa i wyważenie: samoloty a. Obciążenia - Masy standardowe wymagane przez przepisy b. Szczegółowe informacje na temat masy i wyważenia statku powietrznego - Dokumentacja masy i wyważenia dla samolotu o klasie osiągów A - omówienie i ćwiczenia praktyczne c. Określanie pozycji środka ciężkości - Określanie pozycji środka ciężkości dla samolotu o klasie osiągów A - omówienie i ćwiczenia praktyczne d. Rozmieszczenie ładunku - Rozmieszczenie ładunku w samolocie o klasie osiągów A - omówienie i ćwiczenia praktyczne 2. Osiągi: samoloty a. Klasa osiągowa A: tylko samoloty certyfikowane według standardów CS-25 - Start: Omówienie sposobu wykonywania obliczeń dotyczących startu Ćwiczenia praktyczne w wykonywaniu obliczeń dotyczących startu b. Dodatkowe procedury i zjawiska związane ze startem: - Procedura startu ze zwiększoną V2 - Redukcja ciągu do startu - Start z pasa pokrytego - Hydroplanning – rodzaje - Niedziałający układ antypoślizgowy (anti-skid) c. Początkowe wznoszenie: - Procedury antyhałasowe - Segmenty wznoszenia po starcie, wymagane gradienty i przewyższenie nad przeszkodami - Wymagania odnośnie przestrzeni dla początkowego wznoszenia - Ograniczenia masy do startu ze względu na wznoszenie po starcie d. Przelot: - Wznoszenie w trakcie przelotu - Ograniczenia prędkości w trakcie przelotu (Buffet onsetboundary chart) - Zniżanie w trakcie przelotu - Awaria silnika w trakcie przelotu – ograniczenia - Operacje ETOPS - wymagania e. Lądowanie: - Wymagania odnośnie osiągów samolotu w trakcie lądowania oraz nieudanego podejścia dla lotniska docelowego i zapasowego – ćwiczenia praktyczne - Wymagania odnośnie długości lądowania - ćwiczenia praktyczne - Chłodzenie hamulców po lądowaniu 3. Planowanie lotu i monitorowanie lotu a. Planowanie lotu dla lotów IFR - Planowanie lotu IFR – samolot o klasie osiągów A, ćwiczenia praktyczne b. Planowanie paliwa - Polityka paliwowa dla samolotów o klasie osiągów A c. Przygotowanie przed lotem - Praktyczne planowanie lotu IFR samolotem o klasie osiągów A – omówienie i ćwiczenia praktyczne oraz przypadki szczególne d. Plan lotu ATS - Wypełnianie planu lotu ATS – ćwiczenia praktyczne W10,C20 MEK01
1 TK02 1. Masa i wyważenie: samoloty a. Obciążenia - Masy wymagane przez przepisy b. Szczegółowe informacje na temat masy i wyważenia statku powietrznego - Dokumentacja masy i wyważenia dla samolotu wielosilnikowego tłokowego – omówienie i ćwiczenia praktyczne c. Określanie pozycji środka ciężkości -Określanie pozycji środka ciężkości dla samolotu wielosilnikowego tłokowego - omówienie i ćwiczenia praktyczne d. Rozmieszczenie ładunku - Rozmieszczenie ładunku w samolocie wielosilnikowym tłokowym - omówienie i ćwiczenia praktyczne 2. Planowanie lotu i monitorowanie lotu a. Planowanie lotu dla lotów IFR - Planowanie lotu IFR – samolot wielosilnikowy tłokowy, ćwiczenia praktyczne b. Planowanie paliwa - Polityka paliwowa dla samolotów wielosilnikowych tłokowych o klasie osiągów B c. Przygotowanie przed lotem - Praktyczne planowanie lotu IFR samolotem wielosilnikowym tłokowym o klasie osiągów B – omówienie i ćwiczenia praktyczne oraz przypadki szczególne d. Plan lotu ATS - Wypełnianie planu lotu ATS – ćwiczenia praktyczne W5,C10 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie egzaminu etapowego (testu) kończącego moduł szkolenia w OKL z zakresu Planowania lotu IFR samolotu wielosilnikowego.
Ćwiczenia/Lektorat Na podstawie obecności na ćwiczeniach.
Ocena końcowa Zaliczenie egzaminu etapowego (testu) kończącego moduł szkolenia w OKL z zakresu Planowania lotu IFR samolotu wielosilnikowego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Osiągi i planowanie lotu sam.I DU.png

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie