logo
Karta przedmiotu
logo

Czynnik ludzki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 3112

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C30 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Grzybowski

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z USOS

semestr 3: dr inż. Grzegorz Drupka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z zagadnieniami czynnika ludzkiego w kontekście bezpieczeństwa w lotnictwie oraz organizacji pracy w branży lotniczej.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia obejmują ćwiczenia teoretyczne i praktyczne związane z zagadnieniami czynnika ludzkiego. W szczególności dotyczące ludzkich ograniczeń i możliwości, współpracy zespołów ludzkich i zagadnień "parszywej dwunastki" zgodnie z zaleceniami EASA.

Inne: Prezentacje FAA i EASA dot. parszywej dwunastki (dirty dozen) i wymagań formalnych dla personelu lotniczego dostępne na stronie: faasafety.gov i www.easa.europa.eu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Walters, R. Sumwalt Aircraft Accident Analysis McGraw-Hill Education. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. Staruch Investigating Human Error Routledge. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Shari Standford Krause Aircraft Safety. Accident Investigations Analyses & Applications McGraw-Hill Education. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów magisterskich na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka i specjalności awionika.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy ludzkiego organizmu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi przeprowadzać proste eksperymenty badawcze, opracowywać wyniki i formułować sprawozdania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współpracować w grupie w celu osiągania wymaganych przedmiotem zajęć wymagań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Wiedza podstawowych zagadnień związanych z czynnikiem ludzkim w lotnictwie. ćwiczenia techniczne obserwacja wykonawstwa K_W09+++
P7S_WK
02 Umiejętności związane z formułowaniem problemów dotyczących czynnika ludzkiego, a także stosowaniem wybranych metod związanych z ich przeciwdziałaniem. ćwiczenia techniczne referat pisemny K_K01++
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zajęcia wstępne - ogólna charakterystyka i przedstawienie "parszywej dwunastki" oraz modelu "SHELL" C01 MEK01
3 TK02 Zmysł słuchu. Budowa ucha. Badania charakterystyki słyszalności (audiogram). C02,C03 MEK01 MEK02
3 TK03 Zmysł wzorku. Budowa oczu. Badania widzenia fotopowego i skotopowego, stereoskopowego, iluzje optyczne i ich wpływu na bezpieczeństwo w lotnictwie. C04, C05, C06 MEK01 MEK02
3 TK04 Pamięć. Badania pamięci krótkotrwałej C07 MEK01 MEK02
3 TK05 Relacje człowiek-maszyna. Badanie właściwości człowieka jako operatora statków powietrznych (m.in. czas reakcji, precyzji sterowania). C08, C09 MEK02
3 TK06 Czynniki wpływające na osiągi człowieka (omówienie zagadnień związanych ze zmianą wysokości, temperaturą, promieniowaniem etc.) C10 MEK01
3 TK07 Wpływ stresu na wydajność człowieka C11 MEK01
3 TK08 Metody komunikacji i ich wpływ na zdolność do prawidłowego wykonania zadań. C13 MEK01 MEK02
3 TK09 Współpraca w załodze wieloosobowej i budowanie zespołu C14 MEK01 MEK02
3 TK10 Podsumowanie zajęć, Q&A, wystawienie ocen końcowych. C15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen uzyskanych z weryfikacji MEK1 (W_MEK1) i MEK2 (W_MEK2) w proporcji: K = 4/5*W_MEK1 + 1/5_W_MEK2 przy czym oceny weryfikacji MEK1 i MEK2 muszą być różne od oceny niedostatecznej. Ocena W_MEK1 wystawiana jest na bazie obserwacji uczestnictwa w ciągu wszystkich zajęć. Ocena W_MEK2 jest wystawiana jako średnia ocena ze sprawozdań dotyczących poszczególnych ćwiczeń, przy czym do uzyskania zaliczenia należy oddać wszystkie sprawozdania wymagane zakresem zajęć i uzyskać z nich ocenę pozytywną.
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną końcową z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
2 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
3 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
4 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
5 P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas Flight reconfiguration system-an emergency system of the future 2020