Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 3112
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C30 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Grzybowski
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z USOS
semestr 3: dr inż. Grzegorz Drupka
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z zagadnieniami czynnika ludzkiego w kontekście bezpieczeństwa w lotnictwie oraz organizacji pracy w branży lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia obejmują ćwiczenia teoretyczne i praktyczne związane z zagadnieniami czynnika ludzkiego. W szczególności dotyczące ludzkich ograniczeń i możliwości, współpracy zespołów ludzkich i zagadnień "parszywej dwunastki" zgodnie z zaleceniami EASA.
Inne: Prezentacje FAA i EASA dot. parszywej dwunastki (dirty dozen) i wymagań formalnych dla personelu lotniczego dostępne na stronie: faasafety.gov i www.easa.europa.eu
1 | J. Walters, R. Sumwalt | Aircraft Accident Analysis | McGraw-Hill Education. | 2000 |
1 | B. Staruch | Investigating Human Error | Routledge. | 2004 |
1 | Shari Standford Krause | Aircraft Safety. Accident Investigations Analyses & Applications | McGraw-Hill Education. | 2003 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów magisterskich na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka i specjalności awionika.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy ludzkiego organizmu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi przeprowadzać proste eksperymenty badawcze, opracowywać wyniki i formułować sprawozdania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współpracować w grupie w celu osiągania wymaganych przedmiotem zajęć wymagań.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Wiedza podstawowych zagadnień związanych z czynnikiem ludzkim w lotnictwie. | ćwiczenia techniczne | obserwacja wykonawstwa |
K_W09+++ |
P7S_WK |
02 | Umiejętności związane z formułowaniem problemów dotyczących czynnika ludzkiego, a także stosowaniem wybranych metod związanych z ich przeciwdziałaniem. | ćwiczenia techniczne | referat pisemny |
K_K01++ |
P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | C01 | MEK01 | |
3 | TK02 | C02,C03 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK03 | C04, C05, C06 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK04 | C07 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK05 | C08, C09 | MEK02 | |
3 | TK06 | C10 | MEK01 | |
3 | TK07 | C11 | MEK01 | |
3 | TK08 | C13 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK09 | C14 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK10 | C15 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen uzyskanych z weryfikacji MEK1 (W_MEK1) i MEK2 (W_MEK2) w proporcji: K = 4/5*W_MEK1 + 1/5_W_MEK2 przy czym oceny weryfikacji MEK1 i MEK2 muszą być różne od oceny niedostatecznej. Ocena W_MEK1 wystawiana jest na bazie obserwacji uczestnictwa w ciągu wszystkich zajęć. Ocena W_MEK2 jest wystawiana jako średnia ocena ze sprawozdań dotyczących poszczególnych ćwiczeń, przy czym do uzyskania zaliczenia należy oddać wszystkie sprawozdania wymagane zakresem zajęć i uzyskać z nich ocenę pozytywną. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną końcową z ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
2 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
3 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
4 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
5 | P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas | Flight reconfiguration system-an emergency system of the future | 2020 |