logo
Karta przedmiotu
logo

Technika kosmiczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 3110

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika, Pilotaż

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Rzucidło

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodne z USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasady działania, właściwości oraz sposobu użytkowania statków kosmicznych i ich wyposażenia.

Ogólne informacje o zajęciach: Wykład dotyczy statków kosmicznych, realizowanych przez nie misji i systemów wykorzystywanych w szeroko pojętej technice kosmicznej.

Materiały dydaktyczne: www.prz.edu.pl/~pawelrz

Inne: www.prz.edu.pl/~pawelrz

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Józef Jacek Pawelec Radiosterowanie i łączność kosmiczna WKŁ. 1991
2 Jacek Nowicki, Krzysztof Zięcina Samoloty Kosmiczne WNT. 1989
3 Vincent L. Pisacane Fundamentals of Space Systems ohns Hopkins University Applied Physics Laboratory Series in Science & Engineering. 2005
4 Szczepaniak C., Dychto R. Pojazdy w kosmosie Wydaw.Politech.Łódz.,. 2003
5 Harford James Siergiej Korolow Prószyński i S-ka. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kowalski T. J. Teoria lotu modeli kosmicznych WKŁ. 1984
2 Schweiger M. Orbiter Space Flight Simulator 2016 Edition http://orbit.medphys.ucl.ac.uk/. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. Lawrence Modern Inertial Technology Springer-Verlag. 1993
2 Walczewski Jacek Polskie rakiety badawcze WKŁ. 1982
3 Jamie D., Piers B. Gwiezdny bohater Prószyński i S-ka. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpis na semestr 2 studiów II stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ukończone studia I stopnia specjalności awionika, pilotaż lub równorzędne

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego studiowania literatury źródłowej, w tym w języku angielskim

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w małej grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Opanowanie pogłębionej wiedzy dotyczącej systemów stosowanych w technice kosmicznej wykład, projekt test końcowy z wykładu, wykonanie projektów K_W02+++
K_W06++
K_W08+++
K_W09+++
K_U10++
P7S_KR
P7S_WG
P7S_WK
02 Opanowanie pogłębionej wiedzy związanej z teorią lotu statków kosmicznych wykład test końcowy z wykładu K_W01+++
K_W02+++
K_W05++
K_W08+++
P7S_WG
03 Umiejętność projektowania i modelowania pojazdów napędzanych silnikami rakietowymi i strumieniowymi. wykład, projekt wykonanie modelu kosmicznego i realizacja startu; projekt wybranej misji kosmicznej (lub wybranego systemu) i symulacja komputerowa. K_W02+++
K_W07+++
K_W09+++
K_U10+++
P7S_KR
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Podstawowe zagadnienia z zakresu astrounautyki i astronomii; misje near-space, loty suborbitalne, orbitalne, międzyplanetarne i międzygwiezdne. W01-02 MEK01 MEK02
2 TK02 Układ słoneczny, budowa, stan eksploracji W03-04 MEK01 MEK02
2 TK03 Misje near-space, budowa systemów wznoszących, zasobników i systemów hamujących. Omówienie przykłądowej misji. W05-06 MEK01 MEK02
2 TK04 Loty suborbitalne; samoloty kosmiczne, budowa, teoria lotu, przykłady W07-08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Loty suborbitalne; samoloty kosmiczne w układzie kadłubopłata, budowa, teoria lotu, przykłady W09-10 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK06 Loty orbitalne; układy wynoszenia satelitów, parametry orbit, korekcja orbit, powrót z orbity i lot atmosferyczny. W11-12 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK07 Loty orbitalne; promy kosmiczne Space-shuttle i Buran, budowa, fazy lotu, przykładowe misje. W13-14 MEK01 MEK02
2 TK08 Loty orbitalne; międzynarodowa stacja kosmiczna Alfa, historia, budowa, moduły. systemy, możliwości rozwoju. W15-16 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK09 Loty na Księżyc. Programy podboju Księżyca. Misje bezzałogowe i misje Apollo. Budowa rakiet nońnych, modułów załogowych, lądownika księżycowego. Fazy lotu, omówienie przykłądowych misji. W17-20 MEK01 MEK02
2 TK10 Loty międzyplanetarne; programy badań planet Wenus i Mars, loty do planet zewnętrznych i na peryferia układu słonecznego, asysta grawitacyjna. Budowa statków kosmicznych wykorzystywanych do lotów międzyplanetarnych, przykładowe misje. W21-24 MEK01 MEK02
2 TK11 Omówienie aktualnie realizowanych programów kosmicznych i perspektyw na najbliższe lata. Najważniejsze osiągnięcia i bariery w rozwoju techniki kosmicznej. W25-26 MEK01 MEK02
2 TK12 Modelarstwo kosmiczne i rakietnictwo.Polskie programy rakietowe i kosmiczne. W27-30 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK13 1. Projekt modelu amatorskiej rakiety napędzanej silnikiem na paliwo stałe. 2. Projekt koncepcyjny wybranej misji kosmicznej i próba jego realizacji w warunkach symulacji komputerowej (np. Orbiter, Matlab/Simulink lub inny). P01-15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test z zakresu tematyki objętej wykładem. Do zaliczenia wymagane jest co najmniej 50%.
Projekt/Seminarium Ocena wykonanego modelu kosmicznego i realizacji startu. Ocena projektu wybranej misji kosmicznej (lub wybranego systemu) i symulacja komputerowa.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ocen z zaliczenia wykładu i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder 2024
2 P. Rzucidło; F. Tlałka Modeling and Analysis of Noise Emission Using Data from Flight Simulators 2023
3 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
4 Z. Gomółka; D. Kordos; P. Krzaczkowski; P. Rzucidło; B. Twaróg; E. Zesławska Vision System Measuring the Position of an Aircraft in Relation to the Runway during Landing Approach 2023
5 B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło Układ spadochronowy 2022
6 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
7 Z. Gomolka; D. Kordos; P. Rzucidło; B. Twarog; E. Zeslawska Use of a DNN in Recording and Analysis of Operator Attention in Advanced HMI Systems 2022
8 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
9 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
10 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
11 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
12 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
13 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
14 J. Bakunowicz ; P. Rzucidło Detection of Aircraft Touchdown Using Longitudinal Acceleration and Continuous Wavelet Transformation 2020
15 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
16 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
17 G. Drupka; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba Vision system supporting the pilot on variable light conditions 2019
18 G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych 2019