Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 3108
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Józef Grzybowski
Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek 10-12
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Damian Kordos
Główny cel kształcenia: Nabycie przez studentów wiedzy z zakresu automatyki w przemyśle lotniczym, oraz i zastosowania i wykorzystania układów automatyki w budowanych aplikacjach.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia audytoryjne do zdobycia wiedzy teoretycznej uzupełnione są ćwiczeniami laboratoryjnymi umożliwiającymi zdobycie praktycznych umiejętności stosowania współczesnych układów automtyki.
Materiały dydaktyczne: Czasopismo Automatyka
1 | Trybus L. | Regulatory wielofunkcyjne | Warszawa WNT. | 1992 |
2 | Kwaśniewski J. | Programowalne sterowniki przemysłowe w systemach sterowania | Kraków. | 1999 |
Wymagania formalne: rejestracjana drugi semestr studiów drugiego stopnia.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy automatyki - układy regulacji automatycznej, regulatory, podstawy elektroniki, podzespoły elektroniczne,, układy analogowe, układy cyfrowe, mikrokomputery.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania informacji i oceny materiału źródłowego (literatura, internet), umiejętność samokształcenia się.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi współpracować w grupie, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę z zakresu układów automatyki stosowanych w przemyśle lotniczym. Potrafi dobrać strukturę układu sterowania do aplikacji. | Zajęcia audytoryjne, wykłady prezentujące teorię i aplikacje układów automatyki stosowane w lotnictwie | Zaliczenie części teoretycznej - kolokwium, zaliczenie części praktycznej na podstawie sprawozdania. |
K_W05+ K_U07+ K_U10+ |
P7S_KR P7S_WG |
02 | Potrafi wybrać i dostroić (zaprogramować) układ regulacji automatycznej. | Ćwiczenia laboratoryjne z praktycznych umiejętności wyboru, dostrojenia i aplikacji układów automatyki w technice lotniczej. | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanego sprawozdania |
K_W05+ K_U07+ K_U10+ |
P7S_KR P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
2 | TK02 | W03-W04 | MEK01 | |
2 | TK03 | W05-W06 | MEK01 | |
2 | TK04 | W07-W08 | MEK01 | |
2 | TK05 | W09-W10 | MEK01 | |
2 | TK06 | W11-W12 | MEK01 | |
2 | TK07 | W13-W14 | MEK01 | |
2 | TK08 | L01-L02 | MEK02 | |
2 | TK09 | L03-L04 | MEK02 | |
2 | TK10 | L05-L06 | MEK02 | |
2 | TK11 | L07-L08 | MEK02 | |
2 | TK12 | L09-L10 | MEK02 | |
2 | TK13 | L11-L12 | MEK02 | |
2 | TK14 | L13-L14 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu obejmującego zagadnienia z wykładów. |
Laboratorium | Ocenie podlega wykonanie ćwiczenia i z niego sprawozdanie. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią z wykładów i ćwiczeń z wagą 0.4 +0.6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Z. Gomółka; D. Kordos; P. Krzaczkowski; P. Rzucidło; B. Twaróg; E. Zesławska | Vision System Measuring the Position of an Aircraft in Relation to the Runway during Landing Approach | 2023 |
2 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
3 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
4 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
5 | J. Grzybowski; M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Zboch | Oświetlenie ultrafioletowe jako rozwiązanie dla lotnictwa w czasie pandemii COVID-19 | 2022 |
6 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
7 | Z. Gomolka; D. Kordos; P. Rzucidło; B. Twarog; E. Zeslawska | Use of a DNN in Recording and Analysis of Operator Attention in Advanced HMI Systems | 2022 |
8 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
9 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
10 | J. Czyż; M. Gołkowski; J. Grzybowski; J. Kwaśniewski; S. Molski | Skokochrony jako alternatywne rozwiązanie względem asekuracyjnych siatek bezpieczeństwa do ochrony zbiorowej podczas prac na wysokości | 2021 |
11 | J. Grzybowski; J. Kwaśniewski; S. Molski | Sposób i urządzenie do oceny stanu taśmy przenośnikowej, zwłaszcza osnowy gumowej | 2021 |
12 | J. Grzybowski; J. Kwaśniewski; S. Molski | Urządzenie do bezkontaktowego pomiaru stanu osłony taśmy przenośnikowej | 2021 |
13 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
14 | Z. Gomolka; D. Kordos; E. Zeslawska | The Application of Flexible Areas of Interest to Pilot Mobile Eye Tracking | 2020 |
15 | Z. Gomółka; D. Kordos; B. Twaróg; E. Zeslawska | Registration and Analysis of a Pilot’s Attention Using a Mobile Eyetracking System | 2020 |
16 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
17 | J. Grzybowski; D. Janeczko | System for Adhesion Control of Car Steering Column Couplers | 2019 |