logo
Karta przedmiotu
logo

Zintegrowane systemy pokładowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 3106

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Rzucidło

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodne z USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasady działania, właściwości oraz sposobu użytkowania złożonych systemów pokładowych

Ogólne informacje o zajęciach: Wykład dotyczy złożonych zintegrowanych systemów pokładowych jak układy nawigacji inercjalnej, systemy zarządzania lotem, systemy antykolizyjne i ostrzegawcze oraz pośrednie systemy sterowania samolotem. Ćwiczenia rachunkowe i projekty poszerzają i utrwalają wiedzę na temat zintegrowanych systemów pokładowych.

Materiały dydaktyczne: www.prz.edu.pl/~pawelrz

Inne: www.prz.edu.pl/~pawelrz

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 I. Moir, A. Seabridge Aircraft Systems Wiley. 2008
2 Z. Polak, A. Rypulak Awionika, przyrządy i systemy pokładowe WSOSP Dęblin. 2002
3 S. Bociek, J. Gruszecki Układy sterowania automatycznego samolotem Oficyna Wydawnicza PRz. 1999
4 Tomczyk A., Rzucidło P. Systemy pośredniego sterowania dla samolotów ogólnego przeznaczenia Oficyna Wydawnicza PRz. 2007
5 Rzucidło P. Oscylacje indukowane przez pilota w układzie pośredniego sterowania samolotem Oficyna Wydawnicza PRz. 2010
6 Kopecki G. Sterowanie samolotem w sytuacji niepełnej informacji pomiarowej Oficyna Wydawnicza PRz. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 I. Moir, A. Seabridge Design and Development of Aircraft Systems AIAA. 2004
2 E.H.J. Pallet Aircraft Instruments and Integrated Systems Longman S&T. 1992
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. Lawrence Modern Inertial Technology Springer-Verlag. 1993
2 A. Tomczyk, P Rzucidło Systemy pośredniego sterowania dla samolotów ogólnego przeznaczenia Oficyna Wydawnicza PRz. 2011
3 P. Rzucidło Oscylacje indukowane przez pilota w układzie pośredniego sterowania samolotem Oficyna Wydawnicza PRz. 2007
4 G. Kopecki Sterowanie samolotem w sytuacji niepełnej informacji pomiarowej Oficyna Wydawnicza PRz. 2010
5 A. Tomczyk Pokładowe cyfrowe systemy sterowania samolotem Oficyna Wydawnicza PRz. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpis na semestr 2 studiów II stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ukończone studia I stopnia specjalności awionika lub równorzędne. Wytrzymałość i trwałość urządzeń awioniki – sem. 1 - zaliczenie; Mikrokontrolery – sem. 1 - zaliczenie

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego studiowania literatury źródłowej, w tym w języku angielskim

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w małym zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Opanowanie pogłębionej wiedzy dotyczącej zintegrowanych systemów pokładowych wykład test pisemny K_W01++
K_W02+++
K_W04+++
K_W08+++
K_U14+++
P7S_UW
P7S_WG
02 Analiza ilościowa działania wybranych systemów pokładowych dla oszacowania dokładności wskazań ćwiczenia problemowe test pisemny K_W01+++
K_W02+++
K_W05+++
K_W06+++
K_U09++
P7S_UW
P7S_WG
03 Opanowanie umiejętności definiowania założeń technicznych dla zintegrowanych systemów pokładowych ćwiczenia problemowe, laboratorium zadania do samodzielnego rozwiązania, sprawozdania i rozmowy kontrolne K_W04+++
K_W07++
K_W09++
K_U09+++
K_U14+
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do zintegrowanych systemów pokładowych. Systemy ADC, AHRS, ADAHRS, ADM, ADIRU, ADIRS, SAARU W01-02 MEK01 MEK02
2 TK02 Systemy nawigacji bezwładnościowej (INS – Inertial Navigation System): zasady budowy kardanowych i bezkardanowych systemów nawigacji, pomiar przyspieszeń liniowych, prędkości kątowych i kątów orientacji; żyroskopy optyczne. Platformy stabilizowane i wirtualne (analityczne). Wahadło Shulera, algorytmy obliczeniowe. Procedury ustawiania początkowego: pozycja, poziomowanie i ustawianie azymutalne. Systemy korekcji, błędy pomiaru. Użytkowanie systemu nawigacji, monitorowanie pracy systemu. Nawigacja TRN. Zintegrowane systemy INS/GNSS/TRN. W03-04 MEK01 MEK02
2 TK03 Systemy nawigacji GNSS. Integralnośc danych nawigacyjnych. Zintegrowane systemy INS/GNSS W05-06 MEK01 MEK02
2 TK04 Systemy radiolokacyjne. Radary PSR i SRR. Transpondery, mody A, C i S. Możliwości integracji systemów z wykorzystaniem modu S. W07-08 MEK01 MEK02
2 TK05 System automatycznego zależnego dozorowania ADS-B (ADS-B – Automatic Dependent Surveillance – Broadcast): zasada działania, właściwości, interpretacja wskazań. Łącza danych i integracja z systemami pokładowymi. W09-10 MEK01 MEK02
2 TK06 Systemy ostrzegania o niebezpiecznym zbliżaniu się samolotów w powietrzu (TCAS – Traffic Alert and Collision Avoidance System, ACAS – Airborne Collision Avoidance System): funkcje, schemat działania, rodzaje ostrzeżeń, monitorowanie pracy systemu. Uproszczone wersje systemu (TCAD – Traffic Collision Avoidance Device), interpretacja wskazań. Historia, stan aktualny, zasada działania, możliwość integracji z innymi systemami. Systemy PCAS, T2CAS. W11-12 MEK01 MEK02
2 TK07 Systemy ostrzegania o niebezpiecznym zbliżaniu się do ziemi (GPWS – Ground Proximity Warning System, TAWS – Terrain Awareness Warning System): funkcje, schemat działania, rodzaje ostrzeżeń, monitorowanie pracy systemu. Radiowysokościomierz, numeryczne modele terenu, integracja danych nawigacyjnych. Układy klasy TAWS. Omówienie systemów GPWS, EGPWS. W13-14 MEK01 MEK02
2 TK08 Systemy syntetycznej wizji. Zastosowania w lotnictwie. Układy wskazań PFD, MFD. System RAAS. W15-16 MEK01 MEK02
2 TK09 Systemy wzmocnionej wizji EVS. Integracja EVS i SVS. Układy ESVS. Zasotosowania, zasada działania, perspektywy rozwoju. W17-18 MEK01 MEK02
2 TK10 Systemy ostrzegające o przekroczeniach parametrów lotu. Układy pomiarowe kąta natarcia i kąta ślizgu. Technika Flight Envelope Protection. Integracja pokładowych systemów ostrzegania (FWS – Flight Warning System), monitorowanie i rejestracja przekroczeń i sygnałów niesprawności, czynności obsługowe. Obliczanie ciągu: funkcja, elementy składowe, dane wejściowe, sygnały wyjściowe, monitorowanie działania systemu. W19-20 MEK01 MEK02
2 TK11 System kierowania lotem (FMS - Flight Management System): schemat, funkcje, dane wejściowe i wyjściowe, współdziałanie z układem automatycznego sterowania.Systemy zabezpieczenia przed przekroczeniem ograniczeń eksploatacyjnych samolotu: funkcje, realizacja techniczna, dane wejściowe i wyjściowe, monitorowanie działania.Wyposażenie ostrzegawcze: ogólne zasady sygnalizacji zagrożeń, klasyfikacja i systemy powiadamiania.Układy ostrzegające o przekroczeniach: wysokości lotu, prędkości maksymalnej, prędkości przeciągnięcia (krytycznego kąta natarcia) – dane wejściowe i wyjściowe, monitorowanie działania. Układ sygnalizacji uskoku wiatru: zasada działania bezpośrednich i predykcyjnych systemów ostrzegania, rodzaje sygnalizacji i ich interpretacja. W21-22 MEK01 MEK02
2 TK12 Pasywne detektory burzowe. Pokładowe radary meteorologiczne, integracja z systemami pokładowymi. W23-24 MEK01 MEK02
2 TK13 Układy pośredniego sterowania samolotem. Idea, struktura, przykłądowe rozwiązania. Problem oscylacji indukowanych przez pilota. Systemy pośredniego sterowania: prawa sterowania, właściwości pilotażowe, realizacja techniczna, systemy nadzoru, diagnostyki i rekonfiguracji, niezawodność systemu.Tendencje rozwojowe w budowie złożonych (zintegrowanych) systemów pokładowych, automatyzacja pomiarów i przetwarzania danych, zastosowanie sztucznej inteligencji. W25-26 MEK01 MEK02
2 TK14 Automatyczne sterowanie ciągiem: funkcja i zastosowanie, schemat blokowy, elementy składowe, rodzaje pracy, wybór automatycznego rodzaju pracy, sygnał oddziaływujący na dźwignię sterującą ciągiem, układy FADEC. Użytkowanie i programowanie w różnych fazach lotu, monitorowanie działania systemu, ograniczenie użytkowania. W27-28 MEK01 MEK02
2 TK15 Systemy bezzałogowe i ich wyposażenie. W29-30 MEK01 MEK02
2 TK16 1. Kalibracja zintegrowanych sensorów (na przykładzie zintegrowanego pomiaru ciśnienia i temperatury). 2. Pomiar kąta inklinacji magnetycznej z użyciem układu AHRS. 3. Projektowanie układów nawigacji wg GNSS, analiza i modelowanie błędów. 4. Zaawansowane techniki pomiarowe, analiza danych z prób w locie (IRT) 5. Projektowanie układu FBW, kształtowanie właściwości pilotażowych. 6. Systemy bezzałogowe. Wybrane aspekty projektowania: szacowanie zasięgu widzialności, bilans łącza radiowego. C01-15 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK17 1. Zintegrowany układ ADAHRS-G (badania systemu G3X) 2. System ostrzegający o bliskości ziemi EGPWS (A320). 3. System antykolizyjny TCAS (A320). 4. Detektor burzowy (TWR) i radar meteorologiczny (RDR). 5. Pomiar kąta inklinacji magnetycznej za pomocą układu AHRS. 6. Symulator M-15. L01-15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena pisemnego testu. Wymagane 75% do zaliczenia testu, skala ocen liniowa.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena aktywności podczas zajęć oraz ocena testu końcowego (wspólnego dla wykładu i ćwiczeń). Wymagane 75% do zaliczenia testu, skala ocen liniowa.
Laboratorium Ocena sposobu realizacji zadań oraz sprawozdań pisemnych.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z testu obejmującego wykład i ćwiczenia oraz oceny z laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder 2024
2 P. Rzucidło; F. Tlałka Modeling and Analysis of Noise Emission Using Data from Flight Simulators 2023
3 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
4 Z. Gomółka; D. Kordos; P. Krzaczkowski; P. Rzucidło; B. Twaróg; E. Zesławska Vision System Measuring the Position of an Aircraft in Relation to the Runway during Landing Approach 2023
5 B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło Układ spadochronowy 2022
6 G. Jaromi; J. Michalcewicz; P. Rzucidło Układ do symulacji intruzów w ruchu powietrznym i sposób badania wizyjnych układów antykolizyjnych 2022
7 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
8 Z. Gomolka; D. Kordos; P. Rzucidło; B. Twarog; E. Zeslawska Use of a DNN in Recording and Analysis of Operator Attention in Advanced HMI Systems 2022
9 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
10 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
11 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
12 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
13 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
14 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
15 J. Bakunowicz ; P. Rzucidło Detection of Aircraft Touchdown Using Longitudinal Acceleration and Continuous Wavelet Transformation 2020
16 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
17 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
18 G. Drupka; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba Vision system supporting the pilot on variable light conditions 2019
19 G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych 2019