logo
Karta przedmiotu
logo

Techniki wirtualnej rzeczywistości w mechatronice

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Stosowanej i Robotyki

Kod zajęć: 3070

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jakub Wiech

semestr 3: dr inż. Bogdan Kupiec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy na temat zagadnień związanych z technikami wirtualnej rzeczywistości i jej zastosowaniami w różnych obszarach ze szczególnym uwzględnieniem mechatroniki.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu studenci mogą zapoznać się z genezą oraz najnowszymi osiągnięciami i urządzeniami stosowanymi w obszarze systemów wirtualnej rzeczywistości.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wołk Krzysztof Rzeczywistość wirtualna (VR) dla każdego – Aframe i HTML 5 Wydawnictwo: Psychoskok. 2018
2 Bailenson Jeremy Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie Wydawnictwo: Helion. 2019
3 Paweł Buchwald Urządzenia mobilne w systemach rzeczywistości wirtualnej Wydawnictwo: Helion. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wołk Krzysztof Rzeczywistość wirtualna (VR) dla każdego – Aframe i HTML 5 Wydawnictwo: Psychoskok. 2018
2 Bailenson Jeremy Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie Wydawnictwo: Helion. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bailenson Jeremy Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie Wydawnictwo: Helion.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr 3.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma elementarną wiedzę w z tematyki powiązanej z przedmiotem, której zakres wynika z dotychczas realizowanego toku studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Ma przygotowanie niezbędne do pracy w zespole.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową, rozumie pozatechniczne aspekty działalności inż.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawową terminologię, narzędzia i mechanizmy związane z wirtualną rzeczywistością. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K_U11+
P7S_UW
02 Potrafi stosować posiadana wiedzę i realizować projekty wykorzystujące wirtualną rzeczywistość lub jej elementy. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K_U05+
P7S_UO
03 Ma wiedzę i zna sposoby jej wykorzystania do modelowania obiektów w wirtualnej rzeczywistości. Potrafi utworzyć proste elementy w wirtualnej rzeczywistości. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K_W03+
P7S_WG
04 Zna narzędzia i potrafi wygenerować środowisko wirtualnej rzeczywistości związane z procesami wytwarzania. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K_W03+
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe terminy i narzędzia związane z wirtualną rzeczywistością. Geneza VR oraz AR. W01-W04 MEK01
3 TK02 Przykłady zastosowań VR oraz projektów wykorzystujących VR. W05-W08 MEK02 MEK03
3 TK03 Narzędzia, sprzęt oraz sensoryka wykorzystywana do generowania VR. W09-W016 MEK04
3 TK04 Oprogramowanie oraz narzędzia programistyczne wykorzystywane do tworzenia VR. W17-W24 MEK01 MEK02
3 TK05 Budowa narzędzi wspomagania wytwarzania w VR w oparciu o oprogramowanie RobotStudio i okulary Oculus Rift S. W24-W30 MEK01
3 TK06 Zajęcia laboratoryjne na stanowiskach z systemami mechatronicznymi w środowisku VR. L01-L30 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Praca semestralna z której uzyskanie oceny pozytywnej jest konieczne do uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Laboratorium
Ocena końcowa Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z modułu jest otrzymanie pozytywnych ocen cząstkowych z wykładu oraz laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie