logo
Karta przedmiotu
logo

Business coaching

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem

Kod zajęć: 2993

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marzena Jankowska-Mihułowicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu coachingu biznesowego oraz umiejętności jej stosowania w roli coacha i klienta coacha.

Ogólne informacje o zajęciach: Kształcenie odbywa się w zakresie znajomości pojęcia i rodzajów coachingu, predyspozycji (cech i umiejętności) skutecznego coacha, zasad oraz kodeksu etycznego coacha, procesu i struktury business coachingu, a także narzędzi business coachingu (m.in. metod określania predyspozycji zawodowych). Ćwiczenia mają na celu zastosowanie wskazanej wiedzy w praktyce trenerskiej do rozwiązywania wybranych problemów zawodowych.

Materiały dydaktyczne: Materiały pomocnicze są do pobrania ze strony internetowej i udostępniane podczas ćwiczeń.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Sidor-Rządkowska Coaching kariery Wolters Kluwer, Warszawa. 2018
2 E. Parsloe, L. Melville, N. Diane Coaching i mentoring. Strategie, taktyki, techniki Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2018
3 J. Rogers Coaching Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. 2017
4 M. Bennewicz, A. Prelewicz Coaching. Zestaw narzędzi Wyd. Helion, Onepress, Gliwice. 2018
5 M. Bennewicz Coaching. Złote zasady Wyd. Helion, Onepress, Gliwice. 2018
6 J. Starr Coaching Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2005
7 G. Filipowicz Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista (dostęp: IBUK) Wolters Kluwer, Warszawa. 2016
8 L.D. Czarkowska (red.) Business coaching jako dźwignia rozwoju przedsiębiorczości Wydawnictwo Poltext, Warszawa. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 T. Ferriss Plemię mentorów. 11 pytań do najlepszych na świecie MT Biznes, Warszawa. 2018
2 J. Bird, S. Gornall Sztuka coachingu. Zbiór narzędzi i wskazówek Wydawnictwo Galaktyka, Łódź. 2017
3 D. Paradowska, J. Płuciennik Coaching w sytuacji kryzysu. Jak przekuć trudności w dobre doświadczenie? Wydawnictwo Samo Sedno, Edgard, Warszawa. 2017
4 J. Rogers, K. Whittleworth, A. Gilbert Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. 2016
5 W. Haman, J. Gut Psychologia szefa. Tom 2. Coaching narzędziowy Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności posługiwania się metodami zarządzania zespołem.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do pracy indywidualnej i zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna pojęcia i rodzaje coachingu, określa predyspozycje skutecznego coacha, potrafi opisać zasady i kodeks etyczny coacha oraz rozumie proces i strukturę business coachingu ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna K_W04+
P6S_WG
P6S_WK
02 stosuje narzędzia coachingowe w praktyce, w celu rozwiązania wybranych problemów zawodowych ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, warsztaty obserwacja wykonawstwa K_U11+
K_U12+
K_K04+
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UU
03 rozumie korzyści wynikające z zastosowania szeroko pojętego coachingu (model zintegrowany) i business coachingu, jako jednego z obszarów coachingu ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna K_W04+
K_K04+
P6S_KR
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu, metodyka pracy W01,W02,C01,C02 MEK03
4 TK02 Pojęcie i rodzaje coachingu; model zintegrowany P. Willis W03,W04,W05,W06,C03,C04,C05,C06 MEK01 MEK03
4 TK03 Predyspozycje (cechy, umiejętności) skutecznego coacha; zasady coachingu; kodeks etyczny coacha; bariery w coachingu W07,W08,C07,C08 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK04 Proces i struktura business coachingu W09,W10,W11,W12,C09,C10,C11,C12 MEK01 MEK02
4 TK05 Narzędzia business coachingu W13,W14,C13,C14,C15,C16 MEK01 MEK02
4 TK06 Warsztaty coachingowe: pełnienie ról coacha i klienta coacha. Wnioski z praktycznych ćwiczeń C17,C18,C19,C20,C21,C22,C23,C24,C25,C26 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK07 Zadania pisemne C27,C28 MEK01 MEK03
4 TK08 Podsumowanie zajęć W15,C29,C30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Podczas wykładów sprawdzana jest obecność. Obecność na wykładach jest obowiązkowa (dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona). Zadanie pisemne obejmuje zagadnienia wykładów i ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena jest proporcjonalna do poziomu i stopnia aktywności Studenta podczas zajęć oraz wyniku zaliczenia zadania pisemnego.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną pracy Studenta podczas ćwiczeń oraz wyniku zaliczenia zadania pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Jankowska-Mihułowicz; G. Laskowski Uwarunkowania podejmowania decyzji menedżerskich w przedsiębiorstwie sektora odzieżowego zgodnych z koncepcjami smart textiles, electronic textiles, Internet of Textile Things 2023
2 B. Agarski; M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; M. Mićunović Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty biznesowe i społeczne 2021
3 M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Gospodarka o obiegu zamkniętym 2021
4 M. Jankowska-Mihułowicz Corruption in Polish Organizations 2021
5 M. Jankowska-Mihułowicz Environmental Choice 2021
6 M. Jankowska-Mihułowicz; M. Moravec; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty normatywne 2021
7 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
8 M. Jankowska-Mihułowicz Podstawy kierowania zespołami ludzkimi w warunkach rewolucji cyfrowej 2020
9 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Constraints in making investment decisions in Polish enterprises 2019
10 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Factors Influencing Investors\' Decisions in Polish Companies as Demonstrated by RFID Systems 2019
11 M. Jankowska-Mihułowicz The concept and methods of staff development in enterprises 2019