logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy mobilne i satelitarne (T)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 2965

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W20 L10 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Antoni Szczepański

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z https://aszczep.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nauczenie studentów podstaw programowania aplikacji mobilnych dla urządzeń przenośnych typu smartfon z systemem Google Android, w środowisku Android Studio. Ponadto studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat satelitarnych systemach łączności, przydatną podczas programowania aplikacji korzystających z odbiornika GPS.

Ogólne informacje o zajęciach: Upowszechnienie łączności bezprzewodowej i coraz wyższe wartości przepływności bitowej, oferowane przez dostawców usług telekomunikacyjnych, powodują dynamiczny wzrost rynku osobistych urządzeń przenośnych typu smartfon, posiadających stały dostęp do sieci Internet. Z punktu widzenia informatyki w przedsiębiorstwie, firmy zyskują w ten sposób nowe możliwości dotarcia do klienta, mogą wprowadzać oferty dla odbiorcy o ściśle określonym profilu, poszerza się i uatrakcyjnia rynek reklamowy. Zaciera się różnica między klientem siedzącym przed komputerem osobistym PC a osobą korzystającą z osobistego, mobilnego komputera kieszonkowego. Z tego względu dla inżyniera informatyka konieczne staje się zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie programowania mobilnych aplikacji internetowych, bazodanowych, wykorzystujących systemy nawigacji satelitarnej, działających jako klient w relacji klient-serwer itp.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na serwerze pei.prz.edu.pl po zalogowaniu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Google Corporation https://codelabs.developers.google.com/ . 2020
2 Google Corporation https://developer.android.com/guide . 2020
3 Tutorials Point https://www.tutorialspoint.com/android/index.htm . 2020
4 Zieliński Ryszard J. Satelitarne sieci teleinformatyczne Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. 2011
5 Jacek Januszewski Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Belen Cruz Zapata Android Studio. Podstawy. Helion. 2015
2 Marcin Płonkowski Android Studio. Tworzenie aplikacji mobilnych (ebook) Helion. 2017
3 Josh Skeen, David Greenhalgh Programowanie w języku Kotlin. The Big Nerd Ranch Guide Helion,. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Krzysztof Wesołowski Systemy radiokomunikacji ruchomej Wydanie 3, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. 2006
2 Google books.google.pl fragmenty e-booków do przeglądnięcia, dostępne po wpisaniu np. Android development.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 7. semestr studiów na kierunku Informatyka.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien znać metodologię tworzenia aplikacji z interfejsem graficznym użytkownika oraz znać podstawy programowania obiektowego w dowolnym języku.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizowania kodu źródłowego w języku Java oraz Kotlin. Umiejętność czytania ze zrozumieniem anglojęzycznych tekstów technicznych z dziedziny informatyki.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Systematyczność, odpowiedzialność i terminowość w zakresie realizacji powierzonego zadania (sprawozdania).

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawy tworzenia aplikacji mobilnych na smartfony z systemem operacyjnym Android w środowisku Android Studio. Zna stany i cykl życia aktywności i wie jak oprogramować przejścia między nimi. Potrafi zaprojektować layout aktywności. Umie wysłać użytkownika do aktywności w innej aplikacji i pozwolić innej aplikacji uruchomić aktywność w aktywnej aplikacji. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, prezentacja dokonań - sprawozdanie K_W05++
K_K01+
K_K02+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU
P6S_WG
02 Potrafi stworzyć aplikację mobilną przechowującą dane w lokalnej relacyjnej bazie, opartej na technologii SQL. Zna właściwości takiej bazy i wie jak na niej operować za pomocą języka zapytań. Potrafi utworzyć bazę danych z poziomu kodu aplikacji. Potrafi zdefiniować encje i relacje między nimi. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, prezentacja dokonań - sprawozdanie K_U14++
K_K01+
K_K02+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU
P6S_UW
03 Potrafi wykorzystać w aplikacji mobilnej usługi lokalizacyjne oparte na GPS. Umie zaprogramować aplikację dla smartfona odczytującą jego współrzędne geograficzne oraz prędkość i kierunek ruchu. Potrafi wykorzystać mapy Google do wizualizacji trasy przemieszczania się użytkownika urządzenia z systemem Android. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, prezentacja dokonań - sprawozdanie K_W04+
K_U20+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Podstawy tworzenia aplikacji na system Android. Utworzenie pierwszej, prostej aplikacji z jedną pustą aktywnością. Analiza plików-składników projektu (plik kotlin, plik xml layoutu, plik manifestu, plik budowania gradle). Uruchamianie aplikacji na rzeczywistym urządzeniu i na emulatorze AVD. Zbudowanie prostego interfejsu w postaci pola tekstowego i przycisku. Praca z wizualnym edytorem layoutu. Dodanie reakcji na przycisk. Zbudowanie intencji. Utworzenie drugiej aktywności. Dodanie pola tekstowego i wypisanie wiadomości. Dodanie obsługi przycisku wstecz. Ogólne informacje o strukturze aplikacji androidowych. Typowe składniki aplikacji (aktywności, usługi, odbiorcy komunikatów, dostawcy treści). Aktywowanie składników aplikacji za pomocą intencji. Deklarowanie komponentów w pliku manifestu. Deklarowanie wymagań aplikacji. Zasoby aplikacji i ich rodzaje. Obsługa zmian konfiguracyjnych. Zachowywanie obiektu mimo zmian konfiguracji. Językowa lokalizacja aplikacji. Szczegółowa analiza zawartości pliku manifestu (nazwa pakietu i ID aplikacji, komponenty aplikacji, filtry intencji, ikony i etykiety, zezwolenia, urządzenia kompatybilne, użyta wersja SDK). W1, W2, L1 MEK01
7 TK02 Koncepcja aktywności. Deklarowanie aktywności. Zarządzanie cyklem życia aktywności. Metody zwrotne w cyklu. Stan aktywności i jej wyrzucanie z pamięci. Zapamiętywanie i przywracanie przejściowych stanów interfejsu użytkownika. Nawigacja między aktywnościami. Obsługa zmiany stanu aktywności (zmiana konfiguracji, wejście w tryb multiokienkowy, pojawienie się nowej aktywności lub dialogu, przyciśnięcie przycisku wstecz, zabicie procesu aktywności przez system operacyjny). W3, W4, L2 MEK01
7 TK03 Zapisywanie danych w formacie klucz-wartość. Tworzenie pliku typu shared preferences. Zapisywanie i odczytywanie z tego pliku. Zapisywanie danych w lokalnej bazie danych. Definiowanie danych za pomocą encji. Definiowanie relacji między obiektami. Tworzenie widoków w bazie danych. Dostęp do danych za pomocą obiektów DAO. Wcześniejsze przygotowywanie bazy danych - prekalkulacja. Migracja bazy danych. Testowanie i debugowanie bazy. Zachowywanie danych za pomocą SQLite. Przykłady stosowania zapisywania danych. Najlepsze praktyki w zakresie przechowywania danych. W5, W6, W7, L3, L4 MEK02
7 TK04 Tworzenie aplikacji zorientowanych na położenie (lokalizację). Obsługa żądań pozwolenia na lokalizację. Rodzaje dostępu do położenia (foreground i background). Żądanie położenia w trakcie działania aplikacji. Pobieranie ostatniej znanej lokalizacji. Zmiana i konfigurowanie ustawień lokalizacyjnych. Żądanie aktualizacji położenia. Dostęp do lokalizacji w tle. Tworzenie i zarządzanie cyfrowym ogrodzeniem (geofencing). Wykrywanie rozpoczęcia lub zakończenia aktywności użytkownika takiej jak: bieganie, jazda rowerem czy samochodem. Wpływ usług lokalizacyjnych na zużycie energii baterii (dokładność odczytu, częstotliwość, czas opóźnienia). Migracja do lokalizacyjnych i kontekstowych API. Dodawanie Map Google do aplikacji i zarządzanie nimi. W8, W9, W10, L5 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z wykładu jest wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego oraz liczby obecności.
Laboratorium Ocena z laboratorium zależy od stopnia zaawansowania wykonania ćwiczenia w momencie zakończenia zajęć, ale przede wszystkim od jakości sprawozdania opracowywanego w domu.
Ocena końcowa 50% oceny końcowej z wykładu + 50% oceny końcowej z laboratorium, obie muszą być co najmniej 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Student może podczas zaliczenia korzystać z notatek sporządzonych na wykładzie, laboratorium lub w domu.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie