logo
Karta przedmiotu
logo

Rozproszone systemy sterowania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 2950

Status zajęć: wybierany dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 L10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marcin Bednarek

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: przekazywanie podstawowych kompetencji dotyczących metod i narzędzi stosowanych do praktycznej realizacji sterowania i wizualizacji w rozproszonych systemach sterowania, w tym zarówno dużych systemów klasy DCS, jak i małych systemów kontrolno-pomiarowych.

Ogólne informacje o zajęciach: siódmy semestr studiów inżynierskich „Informatyka”

Materiały dydaktyczne: www.kia.prz-rzeszow.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bednarek M. Wizualizacja procesów. Laboratorium Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2004
2 ABB Automation Manual Control Builder F .
3 Invensys manual Wonderware Archestra. Intouch .
4 Trybus L. Rozproszone systemy automatyki www.kia.prz-rzeszow.pl. 2012
5 Modbus Application Protocol Specification V1.1a Modbus-IDA. Novem
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 j.w. .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kasprzyk J. Programowanie sterowników przemysłowych Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na 7. semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z zakresu informatyki i matematyki dyskretnej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność korzystania ze środowisk programistycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Dobiera strukturę sprzętową oraz projektuje i uruchamia typowe sterowanie logiczne oraz wizualizację dla obsługi operatorskiej w dużych rozproszonych systemach sterowania klasy DCS wykład, laboratorium zaliczenie K_W04+
K_U06+
P6S_UW
P6S_WG
02 Projektuje i uruchamia sterowanie logiczne i wizualizację w niewielkich systemach kontrolno-pomiarowych zawierających sterownik, komputer PC z pakietem SCADA oraz rozproszone moduły I/O i urządzenia obiektowe wykład, laboratorium zaliczenie K_U06++
P6S_UW
03 Zna funkcjonalność środowisk inżynierskich stosowanych do programowania i uruchamiania rozproszonych systemów sterowania, zarówno dużych systemów DCS, jak i małych systemów kontrolno-pomiarowych wykład, laboratorium zaliczenie K_W04+
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Architektura rozproszonych systemów automatyki DCS. Stacje procesowe, operatorskie i inżynierskie. Architektura systemu Freelance ABB. Środowisko inżynierskie Control Builder F. Struktura sprzętowa – sterownik AC800F. Prosty schemat FBD. Przypisanie zmiennych do kanałów I/O. Uruchamianie (commissioning). Emulator. W, L MEK01 MEK03
7 TK02 Podstawy wizualizacji. Definiowanie stacji operatorskiej. Definiowanie obrazu. Edytor graficzny. Elementy statyczne – Toolbox. Animacja koloru. przyciski. Realizacja runtime – DigiVis. W, L MEK01 MEK03
7 TK03 Programowanie w językach ST i FBD. Norma IEC 61131-3. Edycja diagramów FBD. W, L MEK02
7 TK04 Zaawansowane realizacje sterowania logicznego. Sygnalizacja alarmowa budynku. Sterowanie sortowaniem. Ruch dyskretny i ciągły. W, L MEK02
7 TK05 Stacyjki operacyjne i obrazy systemowe. Stacyjka operacyjna – faceplate. Parametryzacja on-line. Biblioteczne elementy animowane. Obraz trendu. Obraz przeglądowy i grupowy. W, L MEK03
7 TK06 Rozproszony system kontrolno-pomiarowy z komunikacją Modbus RTU. System z komunikacją Modbus TCP. W MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie ustne/test
Laboratorium obserwacja wykonawstwa, zaliczenie ustne
Ocena końcowa wypadkowa (wykład, laboratorium)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Bednarek Diagnozowanie komunikacji między stacjami procesowymi rozproszonego systemu sterowania 2024
2 M. Bednarek; T. Dąbrowski; W. Olchowik; A. Rosiński Application of the Energy Efficiency Mathematical Model to Diagnose Photovoltaic Micro-Systems 2023
3 M. Bednarek; T. Dąbrowski; W. Olchowik; A. Rosiński Engineering Application of a Product Quality Testing Method within the SCADA System Operator Education Quality Assessment Process 2023
4 M. Bednarek Diagnozowanie komunikacji między elementami rozproszonego systemu sterowania 2022
5 M. Bednarek; T. Dąbrowski Analiza niezawodności efektu procesu kształcenia operatorów systemów SCADA 2022
6 M. Bednarek; T. Dąbrowski Diagnozowanie statystyczne pary antropotechnicznej 2022
7 M. Bednarek; T. Dąbrowski Odporność obiektu w kontekście trójwarstwowego modelu procesu eksploatacji 2022
8 M. Bednarek; T. Dąbrowski Bezpieczeństwo i niezawodność zdalnego diagnozowania operatora 2021
9 M. Bednarek; T. Dąbrowski Alternative Method of Diagnosing CAN Communication 2020
10 M. Bednarek; T. Dąbrowski Selected tools increasing human reliability in the antropotechnical system 2020
11 M. Bednarek; T. Dąbrowski Układ dozorująco-terapeutyczny systemu transmisji danych w sieci przemysłowej 2019
12 M. Bednarek; T. Dąbrowski Wybrane aspekty diagnozowania komunikacji w sieciach przemysłowych 2019
13 M. Bednarek; T. Dąbrowski; W. Olchowik Selected practical aspect of communication diagnosis in the industrial network 2019