Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 2937
Status zajęć: wybierany dla programu AI - Sztuczna inteligencja
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W10 P10 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: angielski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dominik Strzałka
Terminy konsultacji koordynatora: https://strzalka.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Prezentacja wybranych przykładów rozwiązywania problemów i wyzwań ludzkości przy zastosowaniu technologii ICT. Przygotowanie studenta, na bazie przykładów z historii inżynierii i informatyki, do roli człowieka aktywnego w poszukiwaniu rozwiązań, studiowania literatury, rozwiązywania problemów oraz umiejętnego przedstawiania swoich propozycji w sposób przekonujący dla otoczenia i potencjalnych inwestorów. Podejście bazujące na Project Based Learning oraz Design Thinking. Zajęcia prowadzone tylko w języku angielskim.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z wykładu i projektu. W czasie wykładu będą prezentowane aspekty teoretyczne i historyczne rozwoju informatyki wraz ze studium różnych przypadków w celu prezentacji, w jaki sposób technologie ICT przyczyniają się do rozwiązywania różnych problemów inżynierskich. Poruszone będą zagadnienia z zakresu nowych koncepcji realizacji projektów bazujące na Design Thinking oraz Project Based Learning. Na zajęciach projektowych studenci w zespołach będą mieli za zadanie praktycznie przygotować rozwiązanie jednego z problemów, opracować prezentację tego rozwiązania oraz przedstawić ją przed komisja potencjalnych inwestorów w celu oceny możliwości biznesowych, stworzenia start-upu, uruchomienia własnego biznesu. Ocena propozycji będzie wykonywana przez komisję inwestorów składającą się z przedstawicieli firm, które potencjalnie mogą być zainteresowane zatrudnieniem przyszłych absolwentów. Zajęcia projektowe prowadzone głównie przez specjalistów z branży z różnych firm z regionu. Prezentacja rozwiązania będzie tylko w języku angielskim.
1 | T. S. Kuhn | Struktura rewolucji naukowych | ALETHEIA, Warszawa. | 2001 |
2 | Steve Blank, Bob Dorf | Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku | Helion. | 2013 |
3 | Blake Masters, Peter Thiel | Zero to One. Notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość | MT Biznes. | 2016 |
4 | Matti Tedre | The Science of Computing: Shaping a Discipline | Chapman and Hall/CRC. | 2014 |
5 | R. Cooper | Project Based Learning | . | 2021 |
1 | E. Yayici | Design Thinking Methodology Book | ArtBiz Tech. | 2016 |
2 | B. Michalska-Dominiak, P. Grocholiński | Poradnik design thinking | OnePress. | 2022 |
3 | M. Mitchel Walldrop | Complexity: The Emerging Science at the Edge of Order and Chaos | Open Road Media. | 2019 |
Wymagania formalne: Podstawowa wiedza ze szkoły średniej w zakresie informatyki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza ze szkoły średniej oraz 3-ech semestrów studiów dotyczącą elementarnych aspektów: społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowe umiejątności ze szkoły średniej oraz 3-ech semestrów studiów dotyczącą elementarnych aspektów: społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowe kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Wyjaśnia rolę i znaczenie zmian paradygmatów w rozwiązywaniu problemów przy użyciu technologii IT. | wykład | esej, zaliczenie cz. ustna |
K_W06+ K_U07+ |
P6S_UW P6S_WK |
02 | Określa wpływ branży IT na rozwój ludzkości oraz nowej ekonomii. | wykład, projekt | prezentacja dokonań (portfolio), zaliczenie cz. ustna |
K_U07+ K_K03+ |
P6S_KR P6S_UW |
03 | Przedstawia propozycję rozwiązania konkretnego problemu przy użyciu technologii IT. | projekt | referat ustny |
K_U07+ K_K05+ |
P6S_KO P6S_UK P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK01 | |
5 | TK02 | W01-W02 | MEK01 | |
5 | TK03 | W03 | MEK02 | |
5 | TK04 | W04 | MEK02 | |
5 | TK05 | W05 | MEK02 | |
5 | TK06 | W06 | MEK01 MEK03 | |
5 | TK07 | W07 | MEK02 MEK03 | |
5 | TK08 | P01-P08 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
7.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
22.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie aktywności w czasie zajęć projektowych. |
Projekt/Seminarium | Prezentacja w języku angielskim propozycji rozwiązania problemu inżynierskiego przed komisją składającą się z potencjalnych inwestorów i/lub pracodawców (przedstawicieli z firm współpracujących z Wydziałem EiI) w celu przekonania ich do sensowności przygotowanego rozwiązania oraz potencjalnego sukcesu biznesowego. Ocena pozytywna na bazie ocen składowych z formularza eksperckiego ocen: - sposobu prezentacji (10%), - dokumentacji projektu w tym biznes planu (20%), - potencjalnych źródeł finansowania rozwiązania (10%), - rozwiązań konkurencyjnych (15%), - analizy ryzyka (15%), - przekonania komisji do zainwestowania w projekt/zespół (30%). Max 100 pkt. 51-60 pkt. - 3.0 61-70 pkt. - 3.5 70-79 pkt. - 4.0 80-90 pkt. - 4.5 91-100 pkt. - 5.0 |
Ocena końcowa | Ocena z wykładu 40%, ocena z projektu 60%. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie