logo
Karta przedmiotu
logo

Ideas and computer engineering

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 2937

Status zajęć: wybierany dla programu AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W10 P10 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: angielski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dominik Strzałka

Terminy konsultacji koordynatora: https://strzalka.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Prezentacja wybranych przykładów rozwiązywania problemów i wyzwań ludzkości przy zastosowaniu technologii ICT. Przygotowanie studenta, na bazie przykładów z historii inżynierii i informatyki, do roli człowieka aktywnego w poszukiwaniu rozwiązań, studiowania literatury, rozwiązywania problemów oraz umiejętnego przedstawiania swoich propozycji w sposób przekonujący dla otoczenia i potencjalnych inwestorów. Podejście bazujące na Project Based Learning oraz Design Thinking. Zajęcia prowadzone tylko w języku angielskim.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z wykładu i projektu. W czasie wykładu będą prezentowane aspekty teoretyczne i historyczne rozwoju informatyki wraz ze studium różnych przypadków w celu prezentacji, w jaki sposób technologie ICT przyczyniają się do rozwiązywania różnych problemów inżynierskich. Poruszone będą zagadnienia z zakresu nowych koncepcji realizacji projektów bazujące na Design Thinking oraz Project Based Learning. Na zajęciach projektowych studenci w zespołach będą mieli za zadanie praktycznie przygotować rozwiązanie jednego z problemów, opracować prezentację tego rozwiązania oraz przedstawić ją przed komisja potencjalnych inwestorów w celu oceny możliwości biznesowych, stworzenia start-upu, uruchomienia własnego biznesu. Ocena propozycji będzie wykonywana przez komisję inwestorów składającą się z przedstawicieli firm, które potencjalnie mogą być zainteresowane zatrudnieniem przyszłych absolwentów. Zajęcia projektowe prowadzone głównie przez specjalistów z branży z różnych firm z regionu. Prezentacja rozwiązania będzie tylko w języku angielskim.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 T. S. Kuhn Struktura rewolucji naukowych ALETHEIA, Warszawa. 2001
2 Steve Blank, Bob Dorf Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku Helion. 2013
3 Blake Masters, Peter Thiel Zero to One. Notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość MT Biznes. 2016
4 Matti Tedre The Science of Computing: Shaping a Discipline Chapman and Hall/CRC. 2014
5 R. Cooper Project Based Learning . 2021
Literatura do samodzielnego studiowania
1 E. Yayici Design Thinking Methodology Book ArtBiz Tech. 2016
2 B. Michalska-Dominiak, P. Grocholiński Poradnik design thinking OnePress. 2022
3 M. Mitchel Walldrop Complexity: The Emerging Science at the Edge of Order and Chaos Open Road Media. 2019

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawowa wiedza ze szkoły średniej w zakresie informatyki

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza ze szkoły średniej oraz 3-ech semestrów studiów dotyczącą elementarnych aspektów: społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowe umiejątności ze szkoły średniej oraz 3-ech semestrów studiów dotyczącą elementarnych aspektów: społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowe kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Wyjaśnia rolę i znaczenie zmian paradygmatów w rozwiązywaniu problemów przy użyciu technologii IT. wykład esej, zaliczenie cz. ustna K_W06+
K_U07+
P6S_UW
P6S_WK
02 Określa wpływ branży IT na rozwój ludzkości oraz nowej ekonomii. wykład, projekt prezentacja dokonań (portfolio), zaliczenie cz. ustna K_U07+
K_K03+
P6S_KR
P6S_UW
03 Przedstawia propozycję rozwiązania konkretnego problemu przy użyciu technologii IT. projekt referat ustny K_U07+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Introduction to the module. Presentation of module card, requirements. W01 MEK01
5 TK02 The concept of paradigm evolutions. Thomas Kuhn and his approach expressed by the structure of scientific revolutions. Technological evolutions from steam machine towards Industry 4.0. Mass digitalization. W01-W02 MEK01
5 TK03 A short history of computer science and engineering: from needs toward solutions. W03 MEK02
5 TK04 The cases of International Business Machines, Microsoft, Apple, Google - influence of mass information processing on global development. How to get global success? W04 MEK02
5 TK05 Development of start-ups, Unicorns. The spin-off, spin-out companies. Interdisciplinary approach. A path to the digital decade. New economy. Theory of complexity. Internet of Everything, Internet of living things. W05 MEK02
5 TK06 Design Thinking and Project Based Learning - basic ideas and concepts. W06 MEK01 MEK03
5 TK07 Management of projects, management of risk, agile methodologies versus waterfall methodology. Business plan. SWOT analysis. Market analysis. W07 MEK02 MEK03
5 TK08 Preparation of a team project: from need toward a practical solution. Common discussions about proposed ideas and solutions, conceptions of business plans, commercialization, presentation of final solutions. P01-P08 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 22.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie aktywności w czasie zajęć projektowych.
Projekt/Seminarium Prezentacja w języku angielskim propozycji rozwiązania problemu inżynierskiego przed komisją składającą się z potencjalnych inwestorów i/lub pracodawców (przedstawicieli z firm współpracujących z Wydziałem EiI) w celu przekonania ich do sensowności przygotowanego rozwiązania oraz potencjalnego sukcesu biznesowego. Ocena pozytywna na bazie ocen składowych z formularza eksperckiego ocen: - sposobu prezentacji (10%), - dokumentacji projektu w tym biznes planu (20%), - potencjalnych źródeł finansowania rozwiązania (10%), - rozwiązań konkurencyjnych (15%), - analizy ryzyka (15%), - przekonania komisji do zainwestowania w projekt/zespół (30%). Max 100 pkt. 51-60 pkt. - 3.0 61-70 pkt. - 3.5 70-79 pkt. - 4.0 80-90 pkt. - 4.5 91-100 pkt. - 5.0
Ocena końcowa Ocena z wykładu 40%, ocena z projektu 60%.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie