logo
Karta przedmiotu
logo

Ekonomia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, S - systemy i sieci komputerowe, TT - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ekonomii

Kod zajęć: 2934

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W10 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Marzena Hajduk-Stelmachowicz

Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje indywidualne możliwe są poprzez: 1) Kontakt e-mail: marzenah@prz.edu.pl 2) Microsoft Teams - użytkownik: marzenah@o365.prz.edu.pl 3) W szczególn

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, przekazanie wiedzy z zakresu istoty działania mechanizmu rynkowego, w kontekście rynku dóbr i usług oraz czynników produkcji. Ponadto student zostanie zaznajomiony z podstawowymi prawami, teoriami i wskaźnikami w układzie makroekonomicznym oraz z funkcjonowaniem gospodarki w krótkim, średnim i długim okresie, sposobami walki z bezrobociem i inflacją, procesami wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz cyklami koniunkturalnymi we współczesnych gospodarkach

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera treści dotyczące makro oraz mikroekonomicznych zjawisk, w szczególności: 1. W zakresie mikroekonomii: teoria rynku, konsumenta oraz przedsiębiorstwa. 2. W zakresie makroekonomii: mechanizmy rozwoju i wzrostu gospodarczego, rola i sposób organizacji sektora publicznego, zjawiska pieniężne, rynek pracy oraz rynek międzynarodowy.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje z wykładów

Inne: Roczniki statystyczne, czasopisma ekonomiczne, akty prawne, Internet

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Begg D., Fischer S., Dornbusch R. Mikroekonomia Wyd. PWE, Warszawa . 2007
2 Borkowska B., Klimczak B. Mikroekonomia ćwiczenia Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław . 2015
3 Marciniak S. (red.) Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 2013
4 Milewski R., Kwiatkowski E. Podstawy ekonomii Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 2018
5 Hajduk-Stelmachowicz M., Drążek A., Analiza finansowa jako narzędzie wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem, Nauka Badania i Doniesienia Naukowe 2018 Nauki Techniczne i Ścisłe, Wysoczański T. Wyd. Idea Knowledge Future, Świebodzice. 2018
6 Okrah J., Hajduk-Stelmachowicz M. Political Stability and Innovation in Africa Journal of International Studies, Vol. 13, No1, pp. 234-246. 2020
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nasiłowski M. System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii Wyd. Key Text, Warszawa . 2006
2 Potyrańska P., Hajduk-Stelmachowicz M. Wykluczenie finansowe osób w wieku 60+ na rynku usług finansowych, Problemy Nauk Stosowanych, Tom 10, s. 215 – 228.. 2019
3 Hajduk-Stelmachowicz M., Stelmachowicz M. Planowanie wdrożenia koncepcji Work-Life Balance jako komponent podejścia projektowego, T. Piecuch, E. Szczygieł (red.) Work-life balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji, T. Piecuch, E. Szczygieł, OWPRZ, Rzeszów. 2019
4 Hajduk-Stelmachowicz M., Iwan K. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w obszarze bankowości elektronicznej wobec zjawiska cyberprzestępczości – aspekt indywidualny, [w:] Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, Andrzej Kobyliński, Małgorzata Grzywińska-Rąpca, Lesław Markowski (red.), Zeszyt 49/2018, Oficyna Wydawnicza SGH - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: - przygotowany i obroniony projekt

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zagadnień makro i mikroekonomicznych uwarunkowań procesów gospodarczych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wyszukiwania, przetwarzania oraz interpretacji danych ekonomicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Gotowość do uczenia się i rozwoju, postawa aktywna, przedsiębiorcza.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe zjawiska mikroekonomiczne: zasady funkcjonowania rynku, ekonomiczne uwarunkowania konsumpcji gospodarstw domowych oraz produkcji w przedsiębiorstwach. wykład prezentacja projektu, raport pisemny K_W11+++
K_W13++
K_U09++
P6S_UW
P6S_WK
02 zna zasady funkcjonowania gospodarki: generowania zjawisk rozwojowych oraz wytwarzania wartości dodanej, relacji pomiędzy sektorem prywatnym i publicznym, procesów rynku pieniądza i inflacji wykład prezentacja projektu, raport pisemny K_W11+++
K_W13++
K_U09++
P6S_UW
P6S_WK
03 zna zasady pozyskiwania i analizy danych ekonomicznych, umie tworzyć zestawienia, raporty, wyciągać wnioski oraz przedstawiać rekomendacje dla przedsiębiorstwa. wykład prezentacja projektu, raport pisemny K_W11+++
K_W13++
K_U09++
K_K06++
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WK
04 zna znaczenie postaw aktywnych, przedsiębiorczych, gotowości do poszerzania wiedzy oraz świadomości jej znaczenia dla rozwoju indywidualnego oraz całej gospodarki. wykład prezentacja projektu, raport pisemny K_W11++
K_W13++
K_U09+++
K_K06+++
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do ekonomii (zarys myśli ekonomicznej, podstawowe pojęcia, zasady i założenia analizy mikroekonomicznej, miejsce ekonomii w systemie nauk społecznych i związki z innymi dyscyplinami nauki). Wprowadzenie do mikroekonomii. W01 MEK01 MEK03 MEK04
1 TK02 Model gospodarki rynkowej (instytucje, produktywność, sprawność, podmioty, zasoby i strumienie w systemie gospodarczym; rynek - klasyfikacje i zasady funkcjonowania). W01 MEK01
1 TK03 Popyt (prawo popytu, wyjątki, determinanty, elastyczność popytu), podaż (prawo podaży, wyjątki, determinanty, elastyczność podaży), równowaga rynkowa w krótkim, średnim i długim okresie, wpływ cen regulowanych na rynek, model pajęczyny. W01 MEK01
1 TK04 Teoria wyboru konsumenta (funkcjonowanie gospodarstw domowych, użyteczność, I i II prawo Gossena, renta konsumenta Marshalla, równowaga konsumenta). W01 MEK01
1 TK05 Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa (wprowadzenie do teorii przedsiębiorstwa, podstawowe definicje, klasyfikacje i procesy). W02 MEK01
1 TK06 Funkcja produkcji w krótkim i długim okresie, efekty skali, wybór optymalnej technologii. W02 MEK01
1 TK07 Instrumenty zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie, funkcja kosztów w długim i krótkim okresie, zagadnienie kosztów a płynność finansowa. W02 MEK01
1 TK08 Konkurencja doskonała a konkurencja monopolistyczna. W02 MEK01
1 TK09 Konkurencja ograniczona - monopol i oligopol. W02 MEK01
1 TK10 Wprowadzenie do makroekonomii, podstawowe zjawiska i problemy makroekonomiczne. W03 MEK02 MEK03
1 TK11 Rozwój systemów gospodarczych, wzrost gospodarczy - pomiar i uwarunkowania produktu i dochodu narodowego oraz jego determinanty, koniunktura gospodarcza (cykle) oraz rola inwestycji w gospodarce, analiza sytuacji w Europie i na świecie. W03 MEK02 MEK03
1 TK12 Znaczenie sektora finansów publicznych, organizacja SFP (podsektory), wpływ polityki fiskalnej na dochód narodowy, rola państwa w gospodarce, budżet jako narzędzie oddziaływania na gospodarkę, zagadnienie deficytu budżetowego i długu publicznego, wpływ pomocy publicznej (w tym ze środków UE) na rozwój podmiotów gospodarki narodowej, analiza sytuacji w Europie. W03 MEK02 MEK03
1 TK13 Rozwój systemu pieniężnego, rola pieniądza w gospodarce, pieniądz sensu stricte i sensu largo, popyt na pieniądz, podaż pieniądza i mechanizmy jego kreacji, ilościowa teoria pieniądza, agregaty pieniądza. W04 MEK02 MEK03
1 TK14 System bankowy państwa, rola banku centralnego i polityki monetarnej, narzędzia polityki monetarnej, rynek międzybankowy oraz działalność banków komercyjnych. W04 MEK02 MEK03
1 TK15 Zjawisko inflacji oraz jej skutki społeczne i ekonomiczne, popytowe i podażowe przyczyny inflacji, pomiar zjawisk inflacyjnych - wskaźniki inflacji, analiza sytuacji w Europie, polityka antyinflacyjna. W04 MEK02 MEK03
1 TK16 Rynek pracy, polityka zatrudnienia, znaczenie kompetencji oraz procesów demograficznych, elastyczność rynku pracy, bezrobocie jako problem ekonomiczno-społeczny. W05 MEK02 MEK03
1 TK17 Międzynarodowe relacje gospodarcze, rynek walutowy, bilans płatniczy, jednolity rynek Unii Europejskiej i jego znaczenie dla rozwoju państw członkowskich, w tym rozwijających się. Rola Unii Europejskiej w gospodarce globalnej. W05 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium zaliczeniowego.
Ocena końcowa Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie oceny z wykładów, aktywności na ćwiczeniach, pisemnego raportu oraz prezentacji projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; B. Gavurová; M. Hajduk-Stelmachowicz; I. Vozňáková Factors Determining the Choice of Pro-Ecological Products among Generation Z 2024
2 P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; G. Metszősy \"Do factors influencing satisfaction in purchasing products in the electromechanical industry consider a proecological approach\" 2024
3 P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; D. Siwiec Qualitative-environmental aspects of products improvement 2024
4 P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; E. Szczygieł Electromobility in Poland Against the European Union – Results of Preliminary Analysis 2024
5 B. Fura; M. Hajduk-Stelmachowicz; R. Sroufe; J. Stecko A differentiation of the benefits of ISO 14001 adoption in manufacturing companies 2023
6 K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; T. Piecuch; E. Szczygieł Between Comfort and Challenge: Entrepreneurial Attitudes and Behaviors of Students from Poland and Ukraine on the Example of Students of Economics and Management from Rzeszów and Lviv 2023
7 K. Dębska; M. Hajduk-Stelmachowicz Instrumenty pomocowe dla sektora MŚP podczas pandemii COVID-19 2023
8 L. Bednarova; P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; Z. Šimková Environmentally friendly products – how customers from Generation Z in V4 countries assess this approach 2023
9 M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Kolomiiets Wyzwania związane z problemem cudzoziemców w Polsce 2023
10 M. Hajduk-Stelmachowicz; K. Piszcz Aspekt kosztowy wyboru jako paliwa w transporcie dalekobieżnym 2023
11 P. Bełch; K. Cecuła; M. Hajduk-Stelmachowicz; E. Szczygieł Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie wybranych aeroklubów – badania pilotażow 2023
12 E. Grela; M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Małkowska Tygiel kulturowy a zarządzanie bezpieczeństwem produktu 2022
13 J. Grzybowski; M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Zboch Oświetlenie ultrafioletowe jako rozwiązanie dla lotnictwa w czasie pandemii COVID-19 2022
14 L. Bednarova; P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec Determinants of making decisions in improving the quality of products 2022
15 L. Bednarova; P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec Instruments used to improve the betterment of products quality 2022
16 Z. Fareed; M. Hajduk-Stelmachowicz; D. Rozkrut; E. Wolanin; H. Wu Role of Green Financing and Eco-Innovation for Energy Efficiency in Developed Countries: Contextual Evidence for Pre- and Post-COVID-19 Era 2022
17 B. Agarski; M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; M. Mićunović Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty biznesowe i społeczne 2021
18 M. Bar; M. Hajduk-Stelmachowicz Wpływ ograniczeń związanych z Sars-Cov-2 na funkcjonowanie firmy spedycyjnej - Case Study 2021
19 M. Hajduk-Stelmachowicz Od uzyskania do zawieszenia rejestracji w systemie ekozarządzania i audytu emas – analiza przypadku 2021
20 M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Gospodarka o obiegu zamkniętym 2021
21 M. Hajduk-Stelmachowicz; S. Makowiecki Wpływ pandemii Sars-Cov-2 na proces przeprowadzania kursów prawa jazdy 2021
22 P. Bełch; K. Czerwińska; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec Doskonalenie procesu grafitowania wyrobów aluminiowych 2021
23 P. Bełch; K. Czerwińska; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec Sposób doboru farb przemysłowych z wykorzystaniem analizy wzajemnego wpływu kryteriów 2021
24 S. Deqiang; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Larik; M. Rafique; C. Zhijun The Role of the Global Value Chain in Improving Trade and the Sustainable Competitive Advantage: Evidence From China’s Manufacturing Industry 2021
25 M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Okrah Political stability and innovation in Africa 2020
26 M. Hajduk-Stelmachowicz; U. Mentel Does standardization have an impact on innovation activity in different countries? 2020
27 M. Hajduk-Stelmachowicz Promocja szkoły w środowisku jako kompetencja kierownicza w zakresie organizacji i zarządzania oświatą 2019
28 M. Hajduk-Stelmachowicz Wybrane aspekty zarządzania wiekiem wobec realizacji koncepcji Work-Life-Balance 2019
29 M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Stelmachowicz Planowanie wdrożenia koncepcji Work-Life-Balance jako komponent podejścia projektowego 2019
30 M. Hajduk-Stelmachowicz; P. Potyrańska Wykluczenie finansowe osób w wieku 60+ na rynku usług finansowych 2019