Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, S - systemy i sieci komputerowe, TT - informatyka w przedsiębiorstwie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ekonomii
Kod zajęć: 2934
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W10 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Marzena Hajduk-Stelmachowicz
Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje indywidualne możliwe są poprzez: 1) Kontakt e-mail: marzenah@prz.edu.pl 2) Microsoft Teams - użytkownik: marzenah@o365.prz.edu.pl 3) W szczególn
Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, przekazanie wiedzy z zakresu istoty działania mechanizmu rynkowego, w kontekście rynku dóbr i usług oraz czynników produkcji. Ponadto student zostanie zaznajomiony z podstawowymi prawami, teoriami i wskaźnikami w układzie makroekonomicznym oraz z funkcjonowaniem gospodarki w krótkim, średnim i długim okresie, sposobami walki z bezrobociem i inflacją, procesami wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz cyklami koniunkturalnymi we współczesnych gospodarkach
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera treści dotyczące makro oraz mikroekonomicznych zjawisk, w szczególności: 1. W zakresie mikroekonomii: teoria rynku, konsumenta oraz przedsiębiorstwa. 2. W zakresie makroekonomii: mechanizmy rozwoju i wzrostu gospodarczego, rola i sposób organizacji sektora publicznego, zjawiska pieniężne, rynek pracy oraz rynek międzynarodowy.
Materiały dydaktyczne: Prezentacje z wykładów
Inne: Roczniki statystyczne, czasopisma ekonomiczne, akty prawne, Internet
1 | Begg D., Fischer S., Dornbusch R. | Mikroekonomia | Wyd. PWE, Warszawa . | 2007 |
2 | Borkowska B., Klimczak B. | Mikroekonomia ćwiczenia | Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław . | 2015 |
3 | Marciniak S. (red.) | Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności | Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. | 2013 |
4 | Milewski R., Kwiatkowski E. | Podstawy ekonomii | Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. | 2018 |
5 | Hajduk-Stelmachowicz M., Drążek A., | Analiza finansowa jako narzędzie wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem, Nauka Badania i Doniesienia Naukowe 2018 Nauki Techniczne i Ścisłe, Wysoczański T. | Wyd. Idea Knowledge Future, Świebodzice. | 2018 |
6 | Okrah J., Hajduk-Stelmachowicz M. | Political Stability and Innovation in Africa | Journal of International Studies, Vol. 13, No1, pp. 234-246. | 2020 |
1 | Nasiłowski M. | System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii | Wyd. Key Text, Warszawa . | 2006 |
2 | Potyrańska P., Hajduk-Stelmachowicz M. | Wykluczenie finansowe osób w wieku 60+ na rynku usług finansowych, | Problemy Nauk Stosowanych, Tom 10, s. 215 – 228.. | 2019 |
3 | Hajduk-Stelmachowicz M., Stelmachowicz M. | Planowanie wdrożenia koncepcji Work-Life Balance jako komponent podejścia projektowego, T. Piecuch, E. Szczygieł (red.) | Work-life balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji, T. Piecuch, E. Szczygieł, OWPRZ, Rzeszów. | 2019 |
4 | Hajduk-Stelmachowicz M., Iwan K. | Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w obszarze bankowości elektronicznej wobec zjawiska cyberprzestępczości – aspekt indywidualny, | [w:] Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, Andrzej Kobyliński, Małgorzata Grzywińska-Rąpca, Lesław Markowski (red.), Zeszyt 49/2018, Oficyna Wydawnicza SGH - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,. | 2018 |
Wymagania formalne: - przygotowany i obroniony projekt
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zagadnień makro i mikroekonomicznych uwarunkowań procesów gospodarczych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wyszukiwania, przetwarzania oraz interpretacji danych ekonomicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Gotowość do uczenia się i rozwoju, postawa aktywna, przedsiębiorcza.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna podstawowe zjawiska mikroekonomiczne: zasady funkcjonowania rynku, ekonomiczne uwarunkowania konsumpcji gospodarstw domowych oraz produkcji w przedsiębiorstwach. | wykład | prezentacja projektu, raport pisemny |
K_W11+++ K_W13++ K_U09++ |
P6S_UW P6S_WK |
02 | zna zasady funkcjonowania gospodarki: generowania zjawisk rozwojowych oraz wytwarzania wartości dodanej, relacji pomiędzy sektorem prywatnym i publicznym, procesów rynku pieniądza i inflacji | wykład | prezentacja projektu, raport pisemny |
K_W11+++ K_W13++ K_U09++ |
P6S_UW P6S_WK |
03 | zna zasady pozyskiwania i analizy danych ekonomicznych, umie tworzyć zestawienia, raporty, wyciągać wnioski oraz przedstawiać rekomendacje dla przedsiębiorstwa. | wykład | prezentacja projektu, raport pisemny |
K_W11+++ K_W13++ K_U09++ K_K06++ |
P6S_KO P6S_UW P6S_WK |
04 | zna znaczenie postaw aktywnych, przedsiębiorczych, gotowości do poszerzania wiedzy oraz świadomości jej znaczenia dla rozwoju indywidualnego oraz całej gospodarki. | wykład | prezentacja projektu, raport pisemny |
K_W11++ K_W13++ K_U09+++ K_K06+++ |
P6S_KO P6S_UW P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
1 | TK02 | W01 | MEK01 | |
1 | TK03 | W01 | MEK01 | |
1 | TK04 | W01 | MEK01 | |
1 | TK05 | W02 | MEK01 | |
1 | TK06 | W02 | MEK01 | |
1 | TK07 | W02 | MEK01 | |
1 | TK08 | W02 | MEK01 | |
1 | TK09 | W02 | MEK01 | |
1 | TK10 | W03 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK11 | W03 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK12 | W03 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK13 | W04 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK14 | W04 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK15 | W04 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK16 | W05 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK17 | W05 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 1) | Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium zaliczeniowego. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie oceny z wykładów, aktywności na ćwiczeniach, pisemnego raportu oraz prezentacji projektu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; B. Gavurová; M. Hajduk-Stelmachowicz; I. Vozňáková | Factors Determining the Choice of Pro-Ecological Products among Generation Z | 2024 |
2 | P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; G. Metszősy | \"Do factors influencing satisfaction in purchasing products in the electromechanical industry consider a proecological approach\" | 2024 |
3 | P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; D. Siwiec | Qualitative-environmental aspects of products improvement | 2024 |
4 | P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; E. Szczygieł | Electromobility in Poland Against the European Union – Results of Preliminary Analysis | 2024 |
5 | B. Fura; M. Hajduk-Stelmachowicz; R. Sroufe; J. Stecko | A differentiation of the benefits of ISO 14001 adoption in manufacturing companies | 2023 |
6 | K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; T. Piecuch; E. Szczygieł | Between Comfort and Challenge: Entrepreneurial Attitudes and Behaviors of Students from Poland and Ukraine on the Example of Students of Economics and Management from Rzeszów and Lviv | 2023 |
7 | K. Dębska; M. Hajduk-Stelmachowicz | Instrumenty pomocowe dla sektora MŚP podczas pandemii COVID-19 | 2023 |
8 | L. Bednarova; P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; Z. Šimková | Environmentally friendly products – how customers from Generation Z in V4 countries assess this approach | 2023 |
9 | M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Kolomiiets | Wyzwania związane z problemem cudzoziemców w Polsce | 2023 |
10 | M. Hajduk-Stelmachowicz; K. Piszcz | Aspekt kosztowy wyboru jako paliwa w transporcie dalekobieżnym | 2023 |
11 | P. Bełch; K. Cecuła; M. Hajduk-Stelmachowicz; E. Szczygieł | Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie wybranych aeroklubów – badania pilotażow | 2023 |
12 | E. Grela; M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Małkowska | Tygiel kulturowy a zarządzanie bezpieczeństwem produktu | 2022 |
13 | J. Grzybowski; M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Zboch | Oświetlenie ultrafioletowe jako rozwiązanie dla lotnictwa w czasie pandemii COVID-19 | 2022 |
14 | L. Bednarova; P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec | Determinants of making decisions in improving the quality of products | 2022 |
15 | L. Bednarova; P. Bełch; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec | Instruments used to improve the betterment of products quality | 2022 |
16 | Z. Fareed; M. Hajduk-Stelmachowicz; D. Rozkrut; E. Wolanin; H. Wu | Role of Green Financing and Eco-Innovation for Energy Efficiency in Developed Countries: Contextual Evidence for Pre- and Post-COVID-19 Era | 2022 |
17 | B. Agarski; M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; M. Mićunović | Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty biznesowe i społeczne | 2021 |
18 | M. Bar; M. Hajduk-Stelmachowicz | Wpływ ograniczeń związanych z Sars-Cov-2 na funkcjonowanie firmy spedycyjnej - Case Study | 2021 |
19 | M. Hajduk-Stelmachowicz | Od uzyskania do zawieszenia rejestracji w systemie ekozarządzania i audytu emas – analiza przypadku | 2021 |
20 | M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski | Gospodarka o obiegu zamkniętym | 2021 |
21 | M. Hajduk-Stelmachowicz; S. Makowiecki | Wpływ pandemii Sars-Cov-2 na proces przeprowadzania kursów prawa jazdy | 2021 |
22 | P. Bełch; K. Czerwińska; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec | Doskonalenie procesu grafitowania wyrobów aluminiowych | 2021 |
23 | P. Bełch; K. Czerwińska; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Pacana; D. Siwiec | Sposób doboru farb przemysłowych z wykorzystaniem analizy wzajemnego wpływu kryteriów | 2021 |
24 | S. Deqiang; M. Hajduk-Stelmachowicz; A. Larik; M. Rafique; C. Zhijun | The Role of the Global Value Chain in Improving Trade and the Sustainable Competitive Advantage: Evidence From China’s Manufacturing Industry | 2021 |
25 | M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Okrah | Political stability and innovation in Africa | 2020 |
26 | M. Hajduk-Stelmachowicz; U. Mentel | Does standardization have an impact on innovation activity in different countries? | 2020 |
27 | M. Hajduk-Stelmachowicz | Promocja szkoły w środowisku jako kompetencja kierownicza w zakresie organizacji i zarządzania oświatą | 2019 |
28 | M. Hajduk-Stelmachowicz | Wybrane aspekty zarządzania wiekiem wobec realizacji koncepcji Work-Life-Balance | 2019 |
29 | M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Stelmachowicz | Planowanie wdrożenia koncepcji Work-Life-Balance jako komponent podejścia projektowego | 2019 |
30 | M. Hajduk-Stelmachowicz; P. Potyrańska | Wykluczenie finansowe osób w wieku 60+ na rynku usług finansowych | 2019 |