logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy sterowania silników 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 2923

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 L15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Balawender

Terminy konsultacji koordynatora: https://kbalawen.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z systemami sterowania silników spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem mikroprocesorowych sterowników elektronicznych. Zapoznanie z badaniami elementów układów sterowania.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem. specjalności Pojazdy Samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Janiszewski T., Mavrantzas S. Elektroniczne układy wtryskowe silników wysokoprężnych. WKiŁ, Warszawa. 2001
2 Kneba K, Makowski S. Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe. WKiŁ, Warszawa. 2004
3 Praca zbiorowa Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym. Informatory techniczne Bosch. WKiŁ, Warszawa. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Gajek A., Juda Z.: Czujniki. WKŁ, Warszawa. 2008
2 Praca zbiorowa Sterowanie silników o zapłonie iskrowym. Zasada działania. Podzespoły. Informatory techniczne Bosch. WKiŁ, Warszawa. 2002
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Periodyki branżowe .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja przynajmniej na 7 semestrze

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy Elektrotechniki i Elektroniki; Silniki Spalinowe (wymagania w zakresie modułu). Wymagana jest także znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, automatyki i informatyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Informatyka (Wymagana umiejętność obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę kształcenia. Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania elementów sterujących poszczególnymi układami silnika spalinowego. wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W06+
K_U01+
K_K01+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG
02 Umie omówić budowę czujników układu sterowania silników spalinowych. Bierze udział w badaniach elementów sterowania silnikami spalinowymi. laboratorium zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K_U06+
K_U16+
K_U17+
K_U19+
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Zarys rozwoju układów zapłonu i zasilania silników spalinowych. W01 MEK01
7 TK02 Informacje na temat elementów elektronicznych stosowanych w sterownikach silników. W02 MEK01
7 TK03 Pojęcie sterowania. Strategie sterowania silnikiem spalinowym. Fazy pracy silnika spalinowego i właściwe im procesy zachodzące w silniku. Sterowanie silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym w fazie rozruchu silnika. Proces nagrzewania silnika i sterowanie silnikiem w tym okresie pracy silnika. W03 MEK01
7 TK04 Podstawy tworzenia mieszanki palnej w silniku o zapłonie iskrowym. Sterowanie procesem napełniania. Systemy o zmiennej geometrii układu dolotowego, sterowanie recyrkulacją spalin i doładowaniem. W04 MEK01
7 TK05 Sterowanie rozrządem w systemach o zmiennych fazach rozrządu. Sterowanie zapłonem. Sterowanie podawaniem paliwa w silnikach o zapłonie iskrowym z wtryskiem pośrednim. Sterowanie podawaniem paliwa w silnikach o zapłonie iskrowym z wtryskiem bezpośrednim. W05 MEK01
7 TK06 Tworzenie mieszanki i sterowanie procesem podawania paliwa w silnikach wysokoprężnych. Sterowanie silnikiem w fazie hamowania i układem pochłaniania par paliwa. W06 MEK01
7 TK07 Sterowniki, układy wykonawcze w silnikach ZI i ZS i transmisja danych między układami elektronicznymi. W07 MEK01
7 TK08 Procedury awaryjne sterowania silnikiem i układy OBD. W08 MEK01
7 TK09 Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. L01 MEK02
7 TK10 Wyznaczanie charakterystyki czujnika indukcyjnego prędkości obrotowej. L02 MEK02
7 TK11 Wyznaczanie charakterystyki czujników temperatury cieczy i powietrza. L03 MEK02
7 TK12 Wyznaczanie charakterystyki czujnika położenia przepustnicy. L04 MEK02
7 TK13 Wyznaczanie charakterystyki czujnika ciśnienia bezwzględnego powietrza. L05 MEK02
7 TK14 Wyznaczanie charakterystyki przepływomierza powietrza. L06 MEK02
7 TK15 Wyznaczanie charakterystyki czujnika położenia pedału przyspieszenia. L07 MEK02
7 TK16 Podsumowanie L08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 50.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Efekt MEK01 weryfikowany jest na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego. Za każde pytanie z egzaminu można otrzymać maksymalnie 1 pkt. Suma punktów daje ocenę (>= 4,6 = 5,0; 4,2 - 4,5 = 4,5; 3,6 - 4,1 = 4,0; 3,2 - 3,5 = 3,5; 2,6 - 3,1 = 3,0; < 2,5 = 2,0)
Laboratorium Efekt MEK02 weryfikowany jest na podstawie kolokwium podczas zajęć. Zagadnienia dostępne są na stronie domowej prowadzącego. Za każde pytanie można otrzymać maksymalnie 1 pkt. Suma punktów odpowiada ocenie (>= 4,6 = 5,0; 4,2 - 4,5 = 4,5; 3,6 - 4,1 = 4,0; 3,2 - 3,5 = 3,5; 2,6 - 3,1 = 3,0; < 2,5 = 2,0). Warunkiem uzyskania zaliczenia jest także oddanie kompletu sprawozdań.
Ocena końcowa Ocena jest średnią z weryfikacji efektów MEK01 i MEK02 (>= 4,6 = 5,0; 4,2 - 4,5 = 4,5; 3,6 - 4,1 = 4,0; 3,2 - 3,5 = 3,5; 2,6 - 3,1 = 3,0; < 2,5 = 2,0)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
2 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
3 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
4 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
7 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
8 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
13 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
14 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
15 K. Balawender Prototypowe układy sterowania stosowane podczas badań silników spalinowych i ich elementów 2019
16 K. Balawender; A. Jaworski Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności 2019
17 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019