logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria silników spalinowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 2922

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Dawid Kuźniar

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw procesów zachodzących w tłokowych silnikach spalinowych. Poznanie zasad modelowania procesów cieplnych zachodzących w tłokowych silnikach spalinowych. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych programów inżynierskich do rozwiązywania problemów związanych z konstrukcją i obliczeniami układów funkcjonalnych silników.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów siódmego semestru.

Materiały dydaktyczne: Programy komputerowe do obliczeń cieplnych silnka tłokowego o ZS i ZI.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Luft S. Podstawy budowy silników WKŁ . 2003
2 Wajand J.A., Wajand J. T. Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT , 2000 WNT. 2000
3 Rychter T., Teodorczyk A. Teoria silników tłokowych WKiŁ Warszawa. 2006
4 Ambrozik A. Wybrane zagadnienia procesów cieplnych w tłokowych silnikach spalinowych Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wajand J.A. Mikrokomputerowe obliczenia silnika spalinowego: obliczenia do projektu wstępnego WNT Warszawa. 1990
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Wajand J.A., Wajand J. T. Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe WNT . 2000
2 Kozaczewski W. Konstrukcja grupy tłokowo-cylindrowej silników spalinowych WKiŁ. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 7 semestr studiów kierunku Mechanika i Budowa Maszyn.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane są wiadomości z silników spalinowych i termodynamiki oraz podstawowe wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn, mechaniki ogólnej i mechaniki płynów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe procesy zachodzące w silniku tłokowym związane z przebiegiem tworzenia mieszaniny palnej i spalania. Zna metody oddziaływania na proces spalania w silniku. Zna zasady modelowania niektórych procesów zachodzących w silniku tłokowym. wykład test pisemny K_W04+
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG
02 Student posiada kompleksowa wiedzę z zakresu symulacji jednowymiarowych i modelowania systemu nowoczesnego silnika spalinowego ćwiczenia Student wykonuje modyfikacje modelu silnika spalinowego w celu sprawdzenia wplywu zmian konstrukcyjnych/kalibracyjnych oraz tworzy finalny raport techniczny K_W04+
K_U01+
K_U09+++
K_K03+++
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Uwarunkowania stosowania paliw konwencjonalnych i alternatywnych w tłokowych silnikach spalinowych. Proces tworzenia mieszaniny palnej i spalania w silniku o zapłonie wymuszonym. Proces tworzenia mieszaniny palnej i spalania w silniku o zapłonie samoczynnym. Analiza przebiegu wywiązywania ciepła w silniku. Obliczanie przebiegu wywiązywania ciepła za pomocą formuły Wibego. Obciążenie cieplne silnika tłokowego. Metodyka obliczania przebiegu zmian temperatury czynnika roboczego. Metodyka doładowania silników spalinowych. Wykorzystanie teorii podobieństwa do modelowania procesów zachodzących w silniku. W01-W08 MEK01
7 TK02 Wprowadzenie. Podstawy modelowania geometrii systemu silnikowego. Modelowanie systemu rozrządu silnika. Modelowania procesu spalania w silniku spalinowym. Modelowanie układu chłodzenia systemu silnikowego. Modelowanie systemu turbodoładowania. Modelowanie systemu sterowania PID modelem jednowymiarowym. Walidacja modelu względem danych testowych. Parametryzacja modelu i analiza wyników symulacji C01-C08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 10 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego: MEK01. Ocena z zaliczenia determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 5: brak zaliczenia; 6: dst; 7: +dst; 8: db; 9: +db; 10: bdb;
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia części ćwiczeniowej jest poprawne wykonanie pisemnych opracowań wszystkich zadań. Zespołowe zadania ćwiczeniowe weryfikują realizację efektu modułowego: MEK02. Ocenę z części ćwiczeniowej stanowi średnia ocena z pisemnych opracowań zadań ćwiczeniowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z części ćwiczeniowej: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z testu zaliczeniowego (60%) oraz ćwiczeń (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
2 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
3 S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks 2024
4 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions 2023
5 A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine 2023
6 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
7 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
8 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions 2022
9 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
10 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
11 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method 2021
12 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
13 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool 2021
14 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
15 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
18 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
19 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
20 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives 2020
21 H. Kuszewski Effect of Injection Pressure and Air–Fuel Ratio on the Self-ignition Properties of 1-butanol–Diesel Fuel Blends: Study Using a Constant-Volume Combustion Chamber 2019
22 H. Kuszewski Experimental investigation of the autoignition properties of ethanol-biodiesel fuel blends 2019
23 H. Kuszewski Experimental study of the autoignition properties of n-butanol–diesel fuel blends at various ambient gas temperatures 2019
24 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives 2019