Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 2922
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Dawid Kuźniar
Główny cel kształcenia: Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw procesów zachodzących w tłokowych silnikach spalinowych. Poznanie zasad modelowania procesów cieplnych zachodzących w tłokowych silnikach spalinowych. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych programów inżynierskich do rozwiązywania problemów związanych z konstrukcją i obliczeniami układów funkcjonalnych silników.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów siódmego semestru.
Materiały dydaktyczne: Programy komputerowe do obliczeń cieplnych silnka tłokowego o ZS i ZI.
1 | Luft S. | Podstawy budowy silników | WKŁ . | 2003 |
2 | Wajand J.A., Wajand J. T. | Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT , 2000 | WNT. | 2000 |
3 | Rychter T., Teodorczyk A. | Teoria silników tłokowych | WKiŁ Warszawa. | 2006 |
4 | Ambrozik A. | Wybrane zagadnienia procesów cieplnych w tłokowych silnikach spalinowych | Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej. | 2003 |
1 | Wajand J.A. | Mikrokomputerowe obliczenia silnika spalinowego: obliczenia do projektu wstępnego | WNT Warszawa. | 1990 |
1 | Wajand J.A., Wajand J. T. | Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe | WNT . | 2000 |
2 | Kozaczewski W. | Konstrukcja grupy tłokowo-cylindrowej silników spalinowych | WKiŁ. | 2004 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 7 semestr studiów kierunku Mechanika i Budowa Maszyn.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane są wiadomości z silników spalinowych i termodynamiki oraz podstawowe wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn, mechaniki ogólnej i mechaniki płynów.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe procesy zachodzące w silniku tłokowym związane z przebiegiem tworzenia mieszaniny palnej i spalania. Zna metody oddziaływania na proces spalania w silniku. Zna zasady modelowania niektórych procesów zachodzących w silniku tłokowym. | wykład | test pisemny |
K_W04+ K_U01++ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Student posiada kompleksowa wiedzę z zakresu symulacji jednowymiarowych i modelowania systemu nowoczesnego silnika spalinowego | ćwiczenia | Student wykonuje modyfikacje modelu silnika spalinowego w celu sprawdzenia wplywu zmian konstrukcyjnych/kalibracyjnych oraz tworzy finalny raport techniczny |
K_W04+ K_U01+ K_U09+++ K_K03+++ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01-W08 | MEK01 | |
7 | TK02 | C01-C08 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) | Przygotowanie do ćwiczeń:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | |||
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na zaliczeniu pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 10 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego: MEK01. Ocena z zaliczenia determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 5: brak zaliczenia; 6: dst; 7: +dst; 8: db; 9: +db; 10: bdb; |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia części ćwiczeniowej jest poprawne wykonanie pisemnych opracowań wszystkich zadań. Zespołowe zadania ćwiczeniowe weryfikują realizację efektu modułowego: MEK02. Ocenę z części ćwiczeniowej stanowi średnia ocena z pisemnych opracowań zadań ćwiczeniowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z części ćwiczeniowej: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z testu zaliczeniowego (60%) oraz ćwiczeń (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
2 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
3 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 |
4 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
5 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 |
6 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
7 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
8 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
9 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
10 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
11 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
12 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
13 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
14 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
15 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
16 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
17 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
18 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
19 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
20 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |
21 | H. Kuszewski | Effect of Injection Pressure and Air–Fuel Ratio on the Self-ignition Properties of 1-butanol–Diesel Fuel Blends: Study Using a Constant-Volume Combustion Chamber | 2019 |
22 | H. Kuszewski | Experimental investigation of the autoignition properties of ethanol-biodiesel fuel blends | 2019 |
23 | H. Kuszewski | Experimental study of the autoignition properties of n-butanol–diesel fuel blends at various ambient gas temperatures | 2019 |
24 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives | 2019 |