Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 2920
Status zajęć: wybierany dla specjalności Pojazdy samochodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 L15 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Jakubowski
semestr 7: mgr inż. Dariusz Konieczny
Główny cel kształcenia: Pogłębiona wiedza z zakresu budowy i kształtowanie umiejętności badań, podstawowych podzespołów układu napędowego i nadwozi pojazdów samochodowych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów siódmego semestru
1 | Reimpell J., Betzler J. | Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. | WKiŁ, Warszawa 2004.. | 2004 |
2 | Reński A.: | Budowa samochodów: układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2004 |
3 | Prochowski L., Żuchowski A. | Samochody ciężarowe i autobusy | WKiŁ, Warszawa. | 2006 |
4 | Micknass W., Popiol R., Sprenger A. | Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe | WKiŁ, Warszawa. | 2005 |
5 | Zieliński A. | Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych | WKiŁ, Warszawa. | 2008 |
6 | Hucho Wolf-Heinrich | Aerodynamika samochodu.Od mechaniki przepływu do budowy pojazdu. | WKiŁ, Warszawa. | 1988 |
7 | Piechna J. | Podstawy aerodynamiki pojazdów | WKiŁ, Warszawa. | 2000 |
8 | Kapiński S. | Kształtowanie elementów nadwozi samochodów | WKiŁ, Warszawa. | 1996 |
1 | Prochowski L.; Żuchowski A.: | Samochody ciężarowe i autobusy. | Warszawa, WKiŁ, 2006.. | 2006 |
2 | Micknass W. , Popiol R., Sprenger A.: | Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. | WKiŁ, Warszawa. | 2005 |
3 | Zieliński A.: | Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. | WKiŁ, Warszawa. | 2008 |
1 | Praca zbiorowa | Informatory techniczne BOSCH | WKiŁ, Warszawa. | 2000- |
Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: podstawy konstrukcji maszyn, wytrzymałość materiałów, budowa samochodów, silniki spalinowe.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu budowy i własności układów jezdnych oraz nośnych współczesnych samochodów, zna podstawy unormowań prawnych i wymagań dla nadwozi | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, zaliczenie cz. praktyczna, zaliczenie cz. ustna |
K_W06+ K_K01+ |
P6S_KO P6S_WG |
02 | posiada umiejętność przeprowadzania badań wybranych podzespołów samochodu | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, |
K_U01+ K_U06+ K_U08+ K_U19+ |
P6S_UU P6S_UW |
03 | potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu | laboratorium | na bieżąco w trakcie zajęć |
K_K03+ |
P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | P01-P08 | MEK01 | |
7 | TK02 | L01-L07 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | |||
Egzamin (sem. 7) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na egzaminie pisemnym weryfikowane jest osiągnięcie pierwszego efektu modułowego MEK01. Z części pisemnej ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów wg kryterium: 10,0 - 11,5 pkt. - dst (3,0), 12,0 - 13,5 pkt. - +dst (3,5), 14,0 - 15,5 pkt. - db (4,0), 16,0 - 17,5 pkt. - +db (4,5), 18,0 - 20,0 pkt. - bdb (5,0). |
Laboratorium | Na zajęciach laboratoryjnych weryfikowane są wszystkie efekty modułowe (MEK01, MEK02, MEK03). Ocena z laboratorium ustalana jest jako średnia ocen z odpowiedzi (3,0-3,24 dst (3,0); 3,25-3,74 +dst (3,5); 3,75-4,24 db (4,0); 4,25-4,74 +db (4,5); 4,75-5,0 bdb (5,0). Warunkiem zaliczenia jest złożenie pozytywnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
2 | M. Jakubowski | Wpływ geometrii przyczepy kempingowej na aerodynamikę zespołu pojazdów | 2022 |
3 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
4 | M. Jakubowski; P. Woś | Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu | 2021 |
5 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
6 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
7 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
8 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
9 | M. Jakubowski | Badania symulacyjne wpływu geometrii bagażnika dachowego na parametry aerodynamiczne samochodu osobowego | 2020 |
10 | M. Jakubowski; P. Woś | Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles | 2020 |
11 | M. Jakubowski | Wpływ modyfikacji układu chłodzenia prototypowego silnika VCR na przepływ cieczy chłodzącej | 2019 |