logo
Karta przedmiotu
logo

Zespoły napędowe i nośne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 2920

Status zajęć: wybierany dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 L15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Jakubowski

semestr 7: mgr inż. Dariusz Konieczny

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Pogłębiona wiedza z zakresu budowy i kształtowanie umiejętności badań, podstawowych podzespołów układu napędowego i nadwozi pojazdów samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów siódmego semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Reimpell J., Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKiŁ, Warszawa 2004.. 2004
2 Reński A.: Budowa samochodów: układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2004
3 Prochowski L., Żuchowski A. Samochody ciężarowe i autobusy WKiŁ, Warszawa. 2006
4 Micknass W., Popiol R., Sprenger A. Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe WKiŁ, Warszawa. 2005
5 Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych WKiŁ, Warszawa. 2008
6 Hucho Wolf-Heinrich Aerodynamika samochodu.Od mechaniki przepływu do budowy pojazdu. WKiŁ, Warszawa. 1988
7 Piechna J. Podstawy aerodynamiki pojazdów WKiŁ, Warszawa. 2000
8 Kapiński S. Kształtowanie elementów nadwozi samochodów WKiŁ, Warszawa. 1996
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Prochowski L.; Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy. Warszawa, WKiŁ, 2006.. 2006
2 Micknass W. , Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. WKiŁ, Warszawa. 2005
3 Zieliński A.: Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. WKiŁ, Warszawa. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Informatory techniczne BOSCH WKiŁ, Warszawa. 2000-

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: podstawy konstrukcji maszyn, wytrzymałość materiałów, budowa samochodów, silniki spalinowe.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma pogłębioną wiedzę z zakresu budowy i własności układów jezdnych oraz nośnych współczesnych samochodów, zna podstawy unormowań prawnych i wymagań dla nadwozi wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, zaliczenie cz. praktyczna, zaliczenie cz. ustna K_W06+
K_K01+
P6S_KO
P6S_WG
02 posiada umiejętność przeprowadzania badań wybranych podzespołów samochodu laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, K_U01+
K_U06+
K_U08+
K_U19+
P6S_UU
P6S_UW
03 potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu laboratorium na bieżąco w trakcie zajęć K_K03+
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Zadania układu napędowego. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych. Koła napędowe i opony. Zespoły nośne w pojazdach. Historia i rozwój nadwozi. Normy prawne dotyczące budowy nadwozi pojazdów samochodowych - wymagania dla poszczególnych podzespołów. Ergonomia i bezpieczeństwo. Rozplanowanie wnętrza pojazdu samochodowego. Aerodynamika nadwozi. Systemy CAD w budowie nadwozi. Moduły w programie CATIA V5 i ich wykorzystanie do projektowania zespołów nośnych. Technologia budowy nadwozi pojazdów samochodowych. P01-P08 MEK01
7 TK02 Wyznaczanie charakterystyki sprężystej docisku sprzęgła. Wyznaczanie częstości drgań własnych i współczynnika tłumienia zawieszenia. Analiza zgodności kinematycznej zawieszenia i układu kierowniczego. Wyznaczanie momentu bezwładności kół jezdnych. Wyznaczanie oporów mechanicznych skrzynek biegów. Wyznaczanie temperatury pracy mechanicznej skrzynki biegów. Pomiar i regulacja luzów w przekładni głównej. L01-L07 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na egzaminie pisemnym weryfikowane jest osiągnięcie pierwszego efektu modułowego MEK01. Z części pisemnej ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów wg kryterium: 10,0 - 11,5 pkt. - dst (3,0), 12,0 - 13,5 pkt. - +dst (3,5), 14,0 - 15,5 pkt. - db (4,0), 16,0 - 17,5 pkt. - +db (4,5), 18,0 - 20,0 pkt. - bdb (5,0).
Laboratorium Na zajęciach laboratoryjnych weryfikowane są wszystkie efekty modułowe (MEK01, MEK02, MEK03). Ocena z laboratorium ustalana jest jako średnia ocen z odpowiedzi (3,0-3,24 dst (3,0); 3,25-3,74 +dst (3,5); 3,75-4,24 db (4,0); 4,25-4,74 +db (4,5); 4,75-5,0 bdb (5,0). Warunkiem zaliczenia jest złożenie pozytywnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
2 M. Jakubowski Wpływ geometrii przyczepy kempingowej na aerodynamikę zespołu pojazdów 2022
3 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
4 M. Jakubowski; P. Woś Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu 2021
5 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
7 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
9 M. Jakubowski Badania symulacyjne wpływu geometrii bagażnika dachowego na parametry aerodynamiczne samochodu osobowego 2020
10 M. Jakubowski; P. Woś Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles 2020
11 M. Jakubowski Wpływ modyfikacji układu chłodzenia prototypowego silnika VCR na przepływ cieczy chłodzącej 2019