Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony zabytków, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologi. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.
Materiały dydaktyczne:
prezentacje multimedialne
Inne:
wzorcowe dokumentacje konserwatorskie
1 | Andrzej Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii | Kraków. | 2000 |
2 | Bogusław Szmygin | Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku | Lublin. | 2000 |
3 | Edmund Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie | Wrocław. | 1994 |
4 | Marek Gosztyła, Peter Pasztor | Konserwacja i ochrona zabytków architektury | Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz.. | 2011 |
1 | Andrzej Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii | Kraków. | 2000 |
2 | Bogusław Szmygin | Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku | Lublin. | 2000 |
3 | Edmund Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie | Wrocław. | 1994 |
4 | Marek Gosztyła, Peter Pasztor | Konserwacja i ochrona zabytków architektury | Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz.. | 2011 |
1 | Marek Gosztyła | Przemiany idei i metod konserwatorskich w latach 1863-2003 na przykładzie zabytków architektury woje | Rzeszów . | 2006 |
2 | Władysław Borusewicz | Konserwacja zabytków budownictwa murowanego | Warszawa . | 1985 |
3 | - | Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z dnia 23 lipca 2003r, Dz. U. z dn | -. | 2003 |
Wymagania formalne:
Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | wykład | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna |
K-W03++ K-W07++ K-W14+ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna |
K-W03+++ K-W07+ K-W09+++ K-W14++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna |
K-W03++ K-W07+ K-W09++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK04 | B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich | wykład | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K-U01++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K-K01+ K-K02+ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
MEK06 | B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K-K02++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W1-W10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
5 | TK02 | W11-W13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
5 | TK03 | W14-W16 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
5 | TK04 | W17-W19 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
5 | TK05 | W20-W22 | MEK02 MEK05 | |
5 | TK06 | W23-W24 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
5 | TK07 | W25-W30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 5) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 0.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne, zaliczenie ustne |
Ocena końcowa | Średnia ważona z części pisemnej i ustnej. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe pytania.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Gosztyła; M. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Railway station in Rzeszow – social impact building, building material structure survey | 2025 |
2 | M. Gosztyła; J. Kolak | Projektowanie przestrzeni terapii dla osób ze spektrum autyzmu | 2025 |
3 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Research on polychromies from the medieval period in the archcatedral basilica in Przemysl | 2024 |
4 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
5 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
6 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
7 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
8 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
9 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
10 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |