logo
Karta przedmiotu
logo

Konserwacja i ochrona zabytków

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 29

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek: godz. 14.00-15.00 środa: 10.30-11.30

Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. arch. Dominika Kuśnierz-Krupa

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony zabytków, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologi. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne

Inne: wzorcowe dokumentacje konserwatorskie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Andrzej Kadłuczka Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii Kraków. 2000
2 Bogusław Szmygin Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku Lublin. 2000
3 Edmund Małachowicz Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie Wrocław. 1994
4 Marek Gosztyła, Peter Pasztor Konserwacja i ochrona zabytków architektury Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz.. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Andrzej Kadłuczka Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii Kraków. 2000
2 Bogusław Szmygin Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku Lublin. 2000
3 Edmund Małachowicz Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie Wrocław. 1994
4 Marek Gosztyła, Peter Pasztor Konserwacja i ochrona zabytków architektury Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz.. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Marek Gosztyła Przemiany idei i metod konserwatorskich w latach 1863-2003 na przykładzie zabytków architektury woje Rzeszów . 2006
2 Władysław Borusewicz Konserwacja zabytków budownictwa murowanego Warszawa . 1985
3 Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z dnia 23 lipca 2003r, Dz. U. z dn . 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna i rozumie procedury, metody i sposoby konserwacji stosowane w Polsce i i za granicą wykład, wykład problemowy egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W36++
T1A_W03+++
InzA2W07++
InzA3W08+
02 Posiada świadomość wartości obiektów i historycznych układów urbanistycznych jako isotnego elementu dziedzictwa kulturowego wykład, wykład problemowy egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W46+++
K_W47++
T1A_W03+++
InzA2W07++
03 Zna metody i sposoby sporządzenia wytycznych konserwatorskich. wykład, wykład problemowy egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_U32++
InzA5U13+++
InzA6U14++
InzA7U15++
InzA8U16++
04 Zna i rozumie zasady i sposoby gromadzenia, analizowania i interpretowania danych archiwalnych. wykład, wykład problemowy egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_U32++
InzA5U13++
InzA6U14+++
InzA7U15++
InzA8U16+
05 Ma świadomość wartości zabytków i potrzeby ich ochrony. wykład, wykład problemowy egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_K12+++
InzA1K02+
T1A_K05++
T1A_K07++
06 Ma świadomość roli architekta w konserwacji obiektów zabytkowych wykład, wykład problemowy egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_K12++
K_K16++
InzA1K02++
T1A_K05+++
T1A_K07+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zarys rozwoju opieki i ochrony nad zabytkami od starożytności do współczesności. W1-W10 MEK01 MEK02
5 TK02 Ochrona pamiątek narodowych na ziemiach historycznie należących do Polski w okresie zaborów. W11-W13 MEK02 MEK05
5 TK03 Restauracje zabytków w Polsce w okresie międzywojennym. W14-W16 MEK04 MEK05
5 TK04 Ochrona zabytków i dzieł sztuki po II wojnie światowej. W17-W19 MEK02 MEK05
5 TK05 Akty prawne normujące opiekę i ochronę zabytków w Polsce. W20-W22 MEK01 MEK06
5 TK06 Szkoły narodowe i regionalne. Powojenne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego. W23-W24 MEK02 MEK04 MEK05
5 TK07 Podstawowe konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony pamiątek historycznych. Współczesna problematyka konserwatorska W25-W30 MEK03 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny, egzamin ustny.
Ocena końcowa Średnia ważona z części pisemnej i ustnej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykladowe_Pytania.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Mikrut-Kusy; K. Sikorski Selected aspects of monuments protection in Poland in the inter war period 2023
2 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
3 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
4 A. Mikrut-Kusy Historical, non-existing synagogue in Przeworsk 2021
5 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
6 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
7 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
8 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
9 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
10 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
11 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
12 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
13 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
14 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
15 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019